Drukuj

06.06.2001 Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. otrzymało rating Baa3 od Moody's Investors Service

Moody's Investors Service przyznał Polskiemu Górnictwu Naftowemu i Gazownictwu S.A., rating inwestycyjny Baa3 ze stabilną prognozą (o jeden punkt niższy od ratingu wyznaczonego przez Standard & Poors).

Rating będzie miał zastosowanie do emisji przez PGNiG S.A. uprzywilejowanych, niezabezpieczonych i niepodporządkowanych papierów dłużnych.
W ocenie Moody's rating odzwierciedla:

    * znaczenie spółki dla polskiej gospodarki,
    * jej strategiczną rolę w długofalowym rozwoju kraju,
    * fakt, że spółka jest w całości własnością Skarbu Państwa,
    * zrewidowaną strukturę taryf umożliwiającą ściślejsze i bardziej korzystne dopasowanie kosztów dostaw gazu i cen dla odbiorców,
    * spodziewany wyraźny wzrost zapotrzebowania na gaz ziemny w Polsce,
    * spodziewane korzyści wynikające z podejmowanych obecnie przez spółkę działań restrukturyzacyjnych.

Jednocześnie rating uwzględnia obecną słabą kondycję finansową grupy kapitałowej, występujące elementy niepewności związane z restrukturyzacją, procesem regulacji, jak i ostateczną strukturą finansową.

PGNiG S.A. spełnia strategiczną rolę w rozwoju polskiej gospodarki. Moody's jest zdania, że państwo polskie udzieli spółce niezbędnego wsparcia. Obecnie, pod auspicjami Ministra Skarbu Państwa, w PGNiG S.A. realizowany jest gruntowny program redukcji kosztów i restrukturyzacji. W jego efekcie wyraźnie ograniczone zostanie zatrudnienie, co pozwoli zbliżyć bazę kosztów spółki do poziomu przedsiębiorstw gazowniczych Europy Zachodniej. Kolejnym rezultatem będzie silniejsze skupienie się spółki na działalności związanej z przesyłem, magazynowaniem i obrotem, natomiast część górnicza i działalność dystrybucyjna zostaną sprywatyzowane. Przekształcenia te mają umożliwić PGNiG S.A. działanie w warunkach konkurencyjnego rynku, jak również dopasowanie się do regulacji UE, zanim Polska stanie się jej członkiem. Częściowa prywatyzacja tych podmiotów przewidywana jest w ciągu 2-3 lat. Po tym czasie, zdaniem Moody's, spółki te mogą zostać w całości sprzedane.
Pozycja spółki w zakresie regulacji kształtuje się pod okiem URE i będzie dostosowywana do procesu restrukturyzacji. Formuła taryfowa obowiązująca w 2000 roku opierała się na wskaźniku inflacji, przez co spółka narażona była na eskalację kosztów pozyskania gazu, których nie była w stanie przenieść na odbiorców. Zdaniem Moody's, zmiana struktury taryf powinna zapewnić rentowność PGNiG S.A., choć strukturę tę wprowadzono dopiero niedawno i jej działanie nie zostało jeszcze sprawdzone w dłuższym czasie.

Skarb Państwa zaznaczył, że pozostanie właścicielem PGNiG S.A. co najmniej przez kolejne 5 lat. Moody's uważa, że prywatyzacja spółki jest mało prawdopodobna również w dużo dłuższym okresie, zważywszy na jej rolę w rozwoju polskiej gospodarki.
Według przewidywań spółki zużycie gazu ma wzrosnąć z niespełna 12 miliardów metrów sześciennych w 2000 roku (przy jednym z najniższych wskaźników zużycia na głowę mieszkańca w Europie) do około 20 miliardów w 2010 roku i ponad 25 miliardów do 2025 roku. Przewidywania te opierają się przede wszystkim na znaczącym wzroście wykorzystania gazu w energetyce. Wskazują one na szybką gazyfikację Polski, z której PGNiG S.A. odniesie korzyści. Jednakże wiąże się to z koniecznością poniesienia przez spółkę poważnych nakładów inwestycyjnych na modernizację i rozbudowę infrastruktury gazowniczej.

Zdaniem Moody's, PGNiG S.A. podpisze nowe kontrakty typu 'take-or-pay' stanowiące podstawę planowanego rozwoju. Mogą one spowodować powstanie zobowiązań, jeżeli spółka nie będzie w stanie sprzedać całości zakontraktowanego gazu. Moody's uważa jednak, że ryzyko takie nie jest poważne, biorąc pod uwagę elastyczność kontraktu oraz dotychczasowe doświadczenia na innych liberalizowanych rynkach UE.
Pod względem finansowym, kondycja PGNiG jest słaba i wynika z problemów związanych z regulacją taryf, które wystąpiły w poprzednim roku, historycznie wysokiego poziomu kosztów, konieczności poprawy w zakresie korzystania ze środowiska oraz funkcjonowania w strukturze spółki podmiotów nie związanych z podstawową działalnością.

O ile plan restrukturyzacji przedsiębiorstwa w drodze częściowej sprzedaży spółek zależnych z sektora górnictwa naftowego i dystrybucji posuwa się naprzód, ostateczną siłę finansową przedsiębiorstwa trudno jest określić ze względu na niewiadome dotyczące regulacji oraz struktury organizacyjneji finansowej.
Rating Baa3 zakłada, że PGNiG S.A. osiągnie odpowiedni poziom wskaźników finansowych i zachowa inne sposoby zabezpieczenia wierzycieli w średniookresowej perspektywie przy zakładanym poziomie dźwigni finansowej. Chociaż państwo polskie nie może udzielić PGNiG bezpośredniego wsparcia finansowego, Moody's jest zdania, i założenie takie uwzględniono w ratingu, że będzie ono nadal udzielać wszelkiego koniecznego poparcia w sferze regulacji, w czasie gdy spółka będzie kontynuować swoje przekształcenia, tak aby powstały w ich wyniku podmiot posiadał solidne postawy finansowe.

Powrót