Akcja Świadomy Klient | PGNiG - Portal korporacyjny

Mówicie nam, żeby nie rozmawiać
z nieznajomymi, a sami bez zastanowienia podajecie obcym nawet swój numer pesel.

Jacek, 10 lat

Dorośli! Przypomnijcie sobie zasady z dzieciństwa

 

Uczmy się odpowiedzialności od dzieci

Ile razy będąc dzieckiem, słyszałeś, żeby być ostrożnym, nie rozmawiać z obcymi czy nie otwierać drzwi nieznajomym? Pewnie też nie raz sam przypominałeś dzieciom te zasady. Czy jednak naprawdę na co dzień o nich pamiętasz? Dorośli! Przypomnijcie sobie zasady z dzieciństwa! Nie dajcie się oszukać nieuczciwym sprzedawcom.

Jak się bronić przed oszustwami w sieci

Phishing to jedna z najczęstszych i najbardziej popularnych metod oszustwa, którą wykorzystują przestępcy w internecie. Jest stosowana w celu uzyskania cennych informacji, takich jak:

  • loginy i hasła

  • numery kart kredytowych

  • numer PESEL

Nazwa budzi dźwiękowe skojarzenia z fishingiem – czyli łowieniem ryb. Przestępcy, tak jak wędkarze, używają bowiem odpowiednio przygotowanej „przynęty”. Najczęściej są nią fałszywe e-maile i SMS-y. Coraz częściej oszuści działają także za pośrednictwem komunikatorów i portali społecznościowych. Żeby skutecznie bronić się przed phishingiem, należy, przede wszystkim poznać i zrozumieć metody, którymi posługują się oszuści.

Jak się bronić przed oszustwami w domu

Jedną ze znanych i często praktykowanych form sprzedaży jest ta bezpośrednia, w domu Klienta. Jednak i tu należy zachować czujność, gdyż w domu może odwiedzić nas np. nieuczciwy sprzedawca. W ostatnich latach zjawisko nieuczciwych sprzedawców znacznie się nasiliło, również w odniesieniu do umów dotyczących gazu czy prądu. Ofiarom oszustów najczęściej padali seniorzy, którzy ulegając ich namowom i urokowi osobistemu, nie do końca świadomie podpisywali niekorzystne umowy. Dlatego należy pamiętać, że pracownicy PGNiG nie odwiedzają Klientów w ich domach i nie oferują im tą drogą sprzedaży produktów lub usług.

Ponadto zgodnie z nowymi regulacjami prawnymi z 3.07.2021 r. umowa na gaz czy prąd zawarta poza lokalem przedsiębiorcy czyli np. w domu Klienta jest po prostu nieważna.

W przypadku innych umów zawartych poza lokalem sprzedaży, Klient ma prawo odstąpić od takiej umowy w ciągu 14 dni od dnia jej podpisania.

  • Nie otwieraj drzwi obcej osobie

  • Jeśli jednak to zrobisz, nie wpuszczaj jej bez sprawdzenia, kim jest i po co przyszła.

  • Jeśli poda się za przedstawiciela PGNiG, nie kontynuuj z nią rozmowy. Możesz też zadzwonić na naszą infolinię aby potwierdzić, że nie mówi prawdy.

  • Nie podpisuj pochopnie żadnych dokumentów bez dokładnego zapoznania się z ich treścią.

  • Jeśli jednak podpiszesz umowę na prąd lub gaz w domu, to pamiętaj, że według nowych przepisów jest ona nieważna.

Jeśli zostałeś oszukany, zachowaj spokój i skontaktuj się z nami!

Jeśli podpisałeś dokumenty, przedstawione przez nieuczciwego sprzedawcę – nie panikuj. Jak najszybciej skontaktuj się z nami pod numerem

22 515 15 15
zamknij
W związku z korzystaniem z tej strony internetowej, na Twoim urządzeniu końcowym instalowane są pliki cookies. Za ich pomocą zbierane są informacje, które mogą stanowić dane osobowe. W takim wypadku są one przetwarzane w celu poprawy jakości usług oraz w celach analitycznych. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień cookie w przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie.