Drukuj

15.05.2007 Otwarcie stacji CNG w Lublinie

15 maja 2007 r. została oddana do użytku kolejna stacja tankowania sprężonego gazu ziemnego (CNG) do pojazdów. Stacja powstała przy Al. Tysiąclecia 8 w Lublinie. Nowa stacja CNG to już dwudziesta trzecia ogólnodostępna stacja tankowania sprężonego gazu ziemnego w Polsce i siódma wybudowana przez Karpacką Spółkę Gazownictwa Sp. z o.o. należącą do Grupy Kapitałowej Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG).

Stacja, wyposażona jest w sprężarkę o mocy 1075 metrów sześciennych na godzinę, dwa podwójne dystrybutory o przepustowości 1300 metrów sześciennych na godzinę każdy. Ponadto znajdują się tam wewnętrzny i zewnętrzny magazyn gazu, o pojemności 1000 metrów sześciennych każdy. Stację CNG tworzy zespół urządzeń firmy GALILEO, stacja redukcyjno-pomiarowa o przepustowości 1200 metrów sześciennych.

Stacja tankowania CNG będzie obsługiwać autobusy, samochody dostawcze oraz samochody osobowe przystosowane do zasilania sprężonym gazem ziemnym. W Lublinie przewiduje się rozwój floty od obecnych 3 do nawet 100 autobusów MPK.


Aktualnie w Polsce jest eksploatowanych blisko 1200 pojazdów, w których paliwem jest sprężony gaz ziemny (CNG). Jest w tej liczbie 170 autobusów, ponad 800 samochodów osobowych, 130 lekkich samochodów dostawczych, pojazdy techniczne oraz wózki widłowe. Na terenie kraju działają już 23 stacje ogólnodostępne i około 25 wewnętrznych stacji tankowania CNG.

Głównym argumentem przemawiającym za wyborem sprężonego gazu ziemnego jest jego cena, która na terenie działania KSG wynosi 1,74 zł/m3 i jest ponad 2,5-krotnie niższa w porównaniu z cenami paliw tradycyjnych, przynosząc użytkownikom istotne oszczędności. Koszty „przestawienia” samochodu na CNG, czyli montażu specjalnej instalacji regularnie spadają ze względu na coraz większą popularność i wzrost liczby punktów dokonujących takich montaży.

***

Karpacka Spółka Gazownictwa (KSG) stawia na rozwój
Na terenie działania Karpackiej Spółki Gazownictwa Sp. z o.o. stacje tankowania znajdują się w Mielcu, Krakowie, Tarnowie, Dębicy, Rzeszowie i Zamościu. W trakcie realizacji są kolejne stacje  w Sandomierzu i Kielcach, a w planach budowa stacji CNG w  Zakopanem, Nowym Sączu.


Na terenie KSG rynek sprężonego gazu rozwija się dynamicznie poprzez budowę sieci ogólnodostępnych stacji tankowania CNG zlokalizowanych przy głównych szlakach komunikacyjnych KSG. Rośnie również lokalne zapotrzebowanie na sprężony gaz ziemny, pośród firm posiadających własne floty pojazdów, a także wśród użytkowników indywidualnych. Stacje gazowe zlokalizowane na obszarze KSG obsługują ponad 400 samochodów osobowych i ponad 100 autobusów

W KSG zakłada się stopniowe zwiększanie sprzedaży sprężonego gazu ziemnego. W 2006 r. sprzedaż CNG wyniosła 1 560 mln m3, dla porównania 2005 r. było to tylko 0,662 mln m3. Warto podkreślić, że KSG wdrożyła  jednolity, elektroniczny systemem obsługi klientów na wszystkich stacjach CNG należących do spółki.

Stosując CNG chronimy środowisko

Rozwój transportu, a co za tym idzie bardzo szybki wzrost ilości pojazdów poruszających się po ulicach naszych miast w bardzo dużym stopniu wpływa na zanieczyszczenie środowiska. Jednocześnie rosnące ceny paliw tradycyjnych wpływają na  wzrost kosztów transportu. Dlatego coraz większego znaczenia nabiera możliwość zastosowania paliw alternatywnych.


Większość stosowanych obecnie silników wysokoprężnych silniki, w których paliwem jest sprężony gaz ziemny (CNG), spełnia standardy normy Euro 4 obowiązującej od 2005 roku jak również zaostrzone limity emisji Euro 5, która to norma ma obowiązywać od 2008 roku. Sprężony gaz ziemny (CNG) wykorzystywany jako paliwo do napędu pojazdów, charakteryzuje się bardzo niską emisją szkodliwych składników spalania w porównaniu z tradycyjnymi paliwami. Ponadto silniki pojazdów zasilanych CNG pracują znacznie ciszej niż silniki zasilane olejem napędowym (diesel), co ma szczególne znaczenie w dużych miastach. Należy dodać, że hermetyczne systemy napełniania zbiorników, praktycznie eliminują przedostawanie się oparów do atmosfery podczas tankowania. Wskazane wyżej czynniki ekologiczne, jak również czynniki ekonomiczne powodują, że kolejne firmy transportowe decydują się na używanie sprężonego gazu ziemnego. 

Powrót