Polecenie Zapłaty jest bardzo bezpieczną i wygodną formą bezgotówkowego opłacania rachunków ustaloną pomiędzy Płatnikiem, bankiem Płatnika i Odbiorcą, polegającą na tym, że Odbiorca - PGNiG Obrót Detaliczny - inicjuje transakcję a bank Płatnika obciąża Jego rachunek.

Po poprawnym zarejestrowaniu zgody nie musisz pamiętać o terminach płatności faktur. PGNiG Obrót Detaliczny wyśle do Twojego banku prośbę o dokonanie zapłaty, a bank w terminie płatności faktury dokona przelewu.

Polecenie Zapłaty może być realizowane wyłącznie w PLN (złotych polskich). Proces jest całkowicie bezpieczny - Płatnik jest chroniony gwarancją Polecenia Zapłaty.

Informacja nt. przetwarzania danych osobowych płatnika będącego osobą fizyczną korzystającego z usługi Polecenia Zapłaty

1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest PGNiG Obrót Detaliczny spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (PGNiG OD) z siedzibą w Warszawie przy ul. Jana Kazimierza 3, 01–248.

2. PGNiG OD wyznaczyła inspektora ochrony danych, z którym można skontaktować się poprzez e-mail daneosobowe.od@pgnig.pl w każdej sprawie dotyczącej przetwarzania Pani/Pana danych osobowych.

3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu uruchomienia Polecenia Zapłaty, a następnie obsługi transakcji w związku z Pani/Pana zgodą na obciążanie rachunku bankowego kwotami wynikającymi z zobowiązań umownych, wobec których zostało przez Panią/Pana ustanowione Polecenie Zapłaty. Podstawą prawną przetwarzania Pani/Pana danych jest wykonanie umowy - art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych nr 2016/679 (Rozporządzenie 2016/679).

4. Pani/Pana dane osobowe będą przekazywane dostawcom systemów informatycznych i usług IT, bankom uczestniczącym w realizacji Polecenia Zapłaty oraz podmiotom uprawnionych do dostępu do danych na podstawie przepisów prawa. W przypadku uruchomienia przez Panią/Pana Polecenia Zapłaty poprzez elektroniczne Biuro Obsługi Klienta (eBOK), odbiorcą Pani/Pana  danych osobowe będzie również Krajowa Izba Rozliczeniowa, uczestnicząca w zdalnym potwierdzeniu tożsamości za pomocą mechanizmu mojeID.

5. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres korzystania przez Panią/Pana z Polecenia Zapłaty. Okres przetwarzania danych osobowych może zostać każdorazowo przedłużony o okres przedawnienia roszczeń, jeżeli przetwarzanie danych osobowych będzie niezbędne dla dochodzenia ewentualnych roszczeń lub obrony przed takimi roszczeniami przez PGNiG OD. Po tym okresie dane będą przetwarzane jedynie w zakresie i przez czas wymagany przepisami prawa, w tym przepisami o rachunkowości.

6. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych, żądania ich sprostowania, usunięcia, przenoszenia oraz ograniczenia przetwarzania.

7. Przysługuje Pani/Panu także prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, że przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy Rozporządzenia 2016/679.

8. Podanie danych osobowych jest dobrowolne jednak ich niepodanie uniemożliwi Pani/Panu korzystanie z Polecenia Zapłaty.

9. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych przez PGNiG OD dostępnych jest w zakładce Polityka prywatności https://ebok.pgnig.pl/strona/polityka-prywatnosci.

Kim jest Płatnik i Odbiorca?

Płatnik to osoba fizyczna lub prawna, która wyraziła zgodę na obciążanie swojego rachunku płatnościami Polecenia Zapłaty. Jest nim właściciel rachunku. Płatnikiem może być Klient lub inna osoba, która wyrazi zgodę na obciążanie swojego rachunku Poleceniem Zapłaty (np. małżonek, rodzic, itp.). Odbiorca (Sprzedawca) – jest nim PGNiG Obrót Detaliczny.

 

Jak uruchomić usługę Polecenie Zapłaty?

Sprawdź czy Twój bank umożliwia złożenie zgody na Polecenie Zapłaty za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Taka forma rejestracji zgody jest najwygodniejsza i najszybsza. Jeżeli nie, to pobierz druk zgody Polecenia Zapłaty i wypełnij obie jego części. Druk dostępny jest w Biurach Obsługi Klienta oraz na naszej stronie internetowej.

Informujemy, że w przypadku umów dotyczących różnych punktów poboru/produktów/usług zawartych w ramach jednego konta rozliczeniowego (tzn. jednego nr klienta) aktywacja usługi Polecenia Zapłaty obowiązuje dla wszystkich punktów poboru/produktów/usług.

 

Jak wypełnić formularz?

Formularz zgody składa się z dwóch części, które należy wypełnić. Będziesz poproszony o:

podanie danych Płatnika  - właściciela rachunku bankowego;
Uwaga:
Możesz również uruchomić Polecenie Zapłaty za fakturę wystawioną na inne nazwisko (np. za mamę, babcię itd.). Pamiętaj, że w tym miejscu podajesz dane osoby, z której rachunku dokonana ma zostać płatność;Jeżeli uruchamiasz usługę PZ dla firmy podaj nr NIP.

podanie adresu punktu poboru, którego dotyczy zgoda na Polecenie Zapłaty;
Uwaga:
Punkt poboru znajdziesz na fakturze. Pamiętaj, że adres punktu poboru to adres zainstalowania licznika/układu pomiarowego. Przy punkcie poboru dopisz jakiego produktu dotyczy zgoda, np. gaz, energia elektryczna itd.). W przypadku kilku produktów konieczne jest wypełnienie oddzielnych zgód na każdy z nich.

podanie numeru rachunku bankowego, z którego chcesz płacić (na nim będzie uruchomione Polecenie Zapłaty);

podanie nazwy Twojego banku;

wskazanie statusu płatnika, np. Konsument lub pozostali Płatnicy;

podanie miejsca i daty wypełnienia zgody;

złożenie podpisu zgodnego ze wzorem jaki złożyłeś w Twoim banku.
Uwaga:
Jeżeli w banku na wzorze podpisów przystawiłeś pieczątkę tu też musisz ją przystawić.

Poprawnie wypełnione dwie części druku zgody przekaż do PGNiG Obrót Detaliczny:

  • złóż w najbliższym Biurze Obsługi Klienta lub
  • wyślij na adres: 
    Dział Obsługi Płatności
    PGNiG Obrót Detaliczny sp. z o.o.
    ul. Żeromskiego 14, 
    27-600 Sandomierz

PGNiG Obrót Detaliczny przekaże zgodę do Twojego banku w celu weryfikacji. Twój bank odeśle do nas zwrotnie informacje o uruchomieniu usługi lub odmowie wskazując powód odrzucenia zgody. W przypadku odrzucenia zgody przez bank, poinformujemy Cię o tym.

 

Jak zostaną uregulowane faktury?

Po uruchomieniu  usługi PGNiG Obrót Detaliczny nadal będzie wysyłał faktury z odpowiednim wyprzedzeniem, na wskazany przez Ciebie adres. W terminie płatności faktury bank pobierze odpowiednią kwotę z Twojego konta i przekaże do PGNiG Obrót Detaliczny. Zapewnij jedynie odpowiednie środki na swoim koncie, tak aby transakcja została zrealizowana. Dzięki temu nie musisz już tracić czasu na samodzielne regulowanie rachunku i jednocześnie nadal masz możliwość kontroli jego wysokości. 

 

Co jeżeli w terminie zapłaty nie miałem na koncie wystarczających środków?

Bank obciąży Twoje konto tylko pełną kwotą faktury. Jeżeli w terminie płatności nie było wystarczających środków to:

  • w 5. dniu roboczym po terminie płatności bank ponownie spróbuje dokonać pobrania,
  • jeżeli na Twoim koncie nadal nie będzie wystarczającej kwoty to bank dokona ostatniej próby pobrania w 10. dniu roboczym po terminie płatności faktury.

 

Co jeżeli mam usługę Polecenie Zapłaty i samodzielnie opłaciłem fakturę?

Możesz wykonać jedną z następujących czynności:

  • pozostawić środki jako nadpłatę, która zostanie zaliczona do kolejnych faktur;
  • złożyć dyspozycję przeksięgowania na inne konto w PGNiG Obrót Detaliczny np. inne ID dotyczące gazu, energii elektrycznej, usługi „Fachowiec”;
  • wypełnić zlecenie zwrotu w Elektronicznym Biurze Obsługi Klienta eBOK;
  • wypełnić formularz o zwrot nadpłaty, który znajduje się tutaj i dostarczyć do najbliższego Biura Obsługi Klienta

 

Jak mogę anulować zrealizowaną transakcję Polecenie Zapłaty?

Skontaktuj się w tej sprawie ze swoim bankiem. Masz prawo odwołania - bez podania przyczyn - każdej dokonanej w ten sposób płatności. Możesz to zrobić w terminie:

  • do 56 dni od obciążenia rachunku jeżeli jesteś Konsumentem w rozumieniu Kodeksu cywilnego,
  • do 5 dni od obciążenia rachunku w przypadku pozostałych płatników.

 

Kiedy i jak zrezygnować z usługi Polecenia Zapłaty?

W każdej chwili możesz zrezygnować z Polecenia Zapłaty. Złóż odwołanie zgody Polecenie Zapłaty w swoim banku lub przekaż nam. Druk odwołania zgody dostępny jest w Biurach Obsługi Klienta oraz na naszej stronie internetowej.

Pamiętaj, aby samodzielnie opłacać kolejne faktury.

Informujemy, że w przypadku umów dotyczących różnych punktów poboru/produktów/usług zawartych w ramach jednego konta rozliczeniowego (tzn. jednego nr klienta) dezaktywacja (odwołanie) usługi Polecenia Zapłaty obowiązuje dla wszystkich punktów poboru/produktów/usług.

 

Pamiętaj, że masz obowiązek udostępnić gazomierz do odczytu pracownikowi operatora sieci dystrybucyjnej i własne odczyty nie zwalniają Cię z tego obowiązku. 

Regularne odczyty gwarantują dokładne rozliczenia i podnoszą poziom bezpieczeństwa użytkowania gazu.