Akcja Świadomy Klient | PGNiG - Portal korporacyjny

Mówicie nam, żeby nie rozmawiać
z nieznajomymi, a sami bez zastanowienia podajecie obcym nawet swój numer pesel.

Jacek, 10 lat

Dorośli! Przypomnijcie sobie zasady z dzieciństwa

 

Uczmy się odpowiedzialności od dzieci

Ile razy będąc dzieckiem, słyszałeś, żeby być ostrożnym, nie rozmawiać z obcymi czy nie otwierać drzwi nieznajomym? Pewnie też nie raz sam przypominałeś dzieciom te zasady. Czy jednak naprawdę na co dzień o nich pamiętasz? Dorośli! Przypomnijcie sobie zasady z dzieciństwa! Nie dajcie się oszukać nieuczciwym sprzedawcom.

Zobacz także:

Jak się bronić przed oszustwami w sieci

Phishing to jedna z najczęstszych i najbardziej popularnych metod oszustwa, którą wykorzystują przestępcy w internecie. Jest stosowana w celu uzyskania cennych informacji, takich jak:

  • loginy i hasła

  • numery kart kredytowych

  • numer PESEL

Nazwa budzi dźwiękowe skojarzenia z fishingiem – czyli łowieniem ryb. Przestępcy, tak jak wędkarze, używają bowiem odpowiednio przygotowanej „przynęty”. Najczęściej są nią fałszywe e-maile i SMS-y. Coraz częściej oszuści działają także za pośrednictwem komunikatorów i portali społecznościowych. Żeby skutecznie bronić się przed phishingiem, należy, przede wszystkim poznać i zrozumieć metody, którymi posługują się oszuści.

Posłuchaj podcastu

Elementarz bezpieczeństwa

A ktualizacja

Regularna aktualizacja oprogramowania jest bardzo ważna. Dlatego systematycznie aktualizuj system operacyjny, program antywirusowy czy zapory sieciowe swojego komputera, i telefonu. Celem aktualizacji jest nie tylko utrzymanie wydajności sprzętów, ale także ochrona przed cyberatakami, złośliwym oprogramowaniem lub też innymi lukami w zabezpieczeniach.

Na czym polega aktualizacja oprogramowania?

Na zastąpieniu wykorzystywanej przez nas aplikacji przez jej nowe wydanie. Nowa wersja obejmuje najczęściej:

  • naprawę błędów zidentyfikowanych przez twórcę aplikacji,
  • poprawę funkcjonalności, użyteczności i bezpieczeństwa.

Udostępnienie nowej wersji wynika z potrzeby poprawy działania aplikacji lub dodania nowej funkcji.

Pominięcie aktualizacji może spowodować wadliwe działanie lub całkowite zawieszanie się programów. Aktualizacje chronią także przed błędami i lukami bezpieczeństwa, które cyberprzestępcy wykorzystują w celu włamania i kradzieży danych. Często posługują się m.in. mailami phishinigowymi, w których znajduje się załącznik przygotowany tak, by jego otwarcie wykorzystało lukę bezpieczeństwa w oprogramowaniu do zainstalowania złośliwego oprogramowania. Tego typu oprogramowanie (nazywane malware, czy też potocznie wirusem komputerowym) może np. przechwytywać numery kart płatniczych i inne poufne dane osobowe. Aktualizacja oprogramowania pozwala ograniczyć możliwość wycieku czy kradzieży danych. Możesz też ustawić aktualizacje automatyczne.

A

 

Jak się bronić przed oszustwami w domu

Jedną ze znanych i często praktykowanych form sprzedaży jest ta bezpośrednia, w domu Klienta. Jednak i tu należy zachować czujność, gdyż w domu może odwiedzić nas np. nieuczciwy sprzedawca. W ostatnich latach zjawisko nieuczciwych sprzedawców znacznie się nasiliło, również w odniesieniu do umów dotyczących gazu czy prądu. Ofiarom oszustów najczęściej padali seniorzy, którzy ulegając ich namowom i urokowi osobistemu, nie do końca świadomie podpisywali niekorzystne umowy. Dlatego należy pamiętać, że pracownicy PGNiG nie odwiedzają Klientów w ich domach i nie oferują im tą drogą sprzedaży produktów lub usług.

Ponadto zgodnie z nowymi regulacjami prawnymi z 3.07.2021 r. umowa na gaz czy prąd zawarta poza lokalem przedsiębiorcy czyli np. w domu Klienta jest po prostu nieważna.

W przypadku innych umów zawartych poza lokalem sprzedaży, Klient ma prawo odstąpić od takiej umowy w ciągu 14 dni od dnia jej podpisania.

  • Nie otwieraj drzwi obcej osobie

  • Jeśli jednak to zrobisz, nie wpuszczaj jej bez sprawdzenia, kim jest i po co przyszła.

  • Jeśli poda się za przedstawiciela PGNiG, nie kontynuuj z nią rozmowy. Możesz też zadzwonić na naszą infolinię aby potwierdzić, że nie mówi prawdy.

  • Nie podpisuj pochopnie żadnych dokumentów bez dokładnego zapoznania się z ich treścią.

  • Jeśli jednak podpiszesz umowę na prąd lub gaz w domu, to pamiętaj, że według nowych przepisów jest ona nieważna.

Jeśli zostałeś oszukany, zachowaj spokój i skontaktuj się z nami!

Jeśli podpisałeś dokumenty, przedstawione przez nieuczciwego sprzedawcę – nie panikuj. Jak najszybciej skontaktuj się z nami pod numerem

22 515 15 15

Wiesz już, jak się chronić?

Sprawdź, czy rozpoznajesz zagrożenia!

Nie daj się nabrać na sztuczki, jakie próbują sprzedać Ci oszuści.

Rozwiąż test
zamknij