Jeżeli chcesz mieć instalację gazową, musisz spełnić pewne wymagania i dopełnić kilku formalności. Warto, abyś wiedział, że nie zawsze sam musisz się wszystkim zajmować. Co więc należy zrobić i jakich formalności dopełnić, by podłączyć dom do sieci gazowej i móc korzystać ze wszystkich dobrodziejstw gazu ziemnego? Podpowiadamy kto, gdzie, kiedy i jak może nam w tym pomóc.
Krok Pierwszy – Sprawdź, czy twoja nieruchomość może być przyłączona do sieci gazowej?
Aby móc cieszyć się wszystkimi korzyściami błękitnego paliwa, najpierw trzeba wykonać przyłącze, którym popłynie do Ciebie gaz. Aby wykonanie przyłącza gazowego, było możliwe warunkiem koniecznym jest obecność sieci gazowej (gazociągu) w pobliżu działki, na której realizujesz inwestycję budowlaną. Odległość gazociągu od działki jest o tyle ważna, że determinuje ona cenę przyłącza gazowego. Podłączenie gazu do domu wymaga też spełnienia kilku warunków formalnych.
Od czego należy zacząć?
Zacznij od uzyskania od lokalnego operatora gazowego (właściwego dla danego terenu) warunków przyłączenia do sieci dystrybucyjnej i sprawdź czy istnieją techniczne i ekonomiczne warunki dostarczania paliwa gazowego oraz jakie warunki ma spełniać projekt przyłącza gazowego. Zanim podpiszesz umowę, złóż wniosek o jej zawarcie.
Pobierz Wypełnij i podpisz wniosek o określenie warunków przyłączenia do sieci gazowej ze wszystkimi wymaganymi załącznikami
Poprawny wniosek złóż osobiście lub wyślij pocztą na adres właściwego Biura Obsługi Klienta.
Wniosek możesz pobrać tutaj lub odebrać z najbliższego Biura Obsługi Klienta
Dowiedz się jak wypełnić wniosek oraz poznaj najczęstsze pytania i odpowiedzi kliknij.
Co i w jakiej sytuacji trzeba dołączyć do wniosku? :
Plan zabudowy lub szkic sytuacyjny określający usytuowanie obiektu, w którym będą używane przyłączane urządzenia i instalacje względem istniejącej sieci (zaznaczamy też, gdzie znajdzie się kotłownia), usytuowanie sąsiednich obiektów oraz propozycję lokalizacji punktu wyjścia z systemu gazowego. Plan lub szkic sporządza się na mapie do celów informacyjnych lub opiniodawczych w skali 1:500, 1:1000, 1:2000 uwzględniającej aktualny stan rozgraniczenia działek (do uzyskania w starostwie powiatowym). Na mapie powinniśmy też zaznaczyć proponowaną lokalizację szafki gazowej.
Oryginał pełnomocnictwa do podpisania umowy o przyłączenie do sieci gazowej lub jego kopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez osobę zaufania publicznego (np. notariusza, radcę prawnego, adwokata) – tylko wtedy, jeśli upoważniłeś osobę trzecią do działania w Twoim imieniu i umowę o przyłączenie do sieci gazowej będziesz chciał podpisać niezwłocznie po otrzymaniu warunków przyłączenia
upoważnienie dla PGNiG, jeśli chcesz abyśmy wspierali Cię w całym procesie przyłączenia do sieci gazowej
aktualną mapę sytuacyjną terenu do celów informacyjnych z zaznaczonym miejscem odbioru paliwa gazowego, tylko wtedy, gdy jeszcze nie masz tytułu prawnego do nieruchomości do której chcesz doprowadzić gaz. W tym celu należy we wniosku o określenie warunków przyłączenia zaznaczyć, że dotyczy zapytania o możliwość przyłączenia do gazu.
Pamiętaj! Jeśli zależy Ci na terminowym rozpatrzeniu wniosku, dokładnie wypełnij wniosek i podaj wszystkie wymagane informacje oraz dołącz ww. dokumenty.
Ważne! Zarówno w przypadku nowo budowanego przyłącza gazowego, jak i jego przebudowy/rozbudowy możesz określić we wniosku, kiedy chcesz podpisać umowę o przyłączenie do sieci gazowej, tj. od razu po otrzymaniu warunków przyłączenia czy też w późniejszym terminie. Jeżeli posiadasz przyłącze gazowe i chcesz wybudować lub przebudować /rozbudować instalację gazową nie potrzebujesz mapy do Wniosku o warunki przyłączenia.
Co zawierają warunki techniczne?
Jeżeli istnieją techniczne i ekonomiczne warunki dostarczania paliwa gazowego, otrzymasz warunki przyłączenia do sieci gazowej. Znajdziesz w nich informację między innymi o:
miejscu przyłączenia instalacji gazowej do sieci gazowej,
parametrach technicznych przyłącza gazowego,
minimalnym i maksymalnym ciśnieniu dostarczania i odbioru paliwa gazowego,
wymaganiach dotyczących układu pomiarowego oraz miejscu jego zainstalowania,
mocy przyłączeniowej,
miejscu rozgraniczenia własności sieci gazowej operatora i naszych instalacji.
Pamiętaj: W wydanych warunkach przyłączenia operator określa również datę do kiedy są one ważne. W tym terminie powinieneś podpisać umowę o przyłączenie do sieci gazowej (jeśli zachodzi taka konieczność), a w przypadku budowy lub rozbudowy instalacji gazowej - zaprojektować i uzyskać pozwolenie na budowę lub dokonać zgłoszenia robót budowlanych (w przypadku gdy pozwolenie na budowę nie jest wymagane, a wymagane jest zgłoszenie).
Jeśli nie zdążysz podpisać umowy lub uzyskać decyzji w tym terminie, będziesz musiał ponownie wystąpić z wnioskiem o określenie warunków przyłączenia do sieci gazowej
Krok Drugi - Podpisz umowę o przyłączenie do sieci gazowej.
Jeśli masz już aktualne warunki przyłączenia, możesz wypełnić i złożyć wniosek o zawarcie umowy o przyłączenie do sieci gazowej o ile wcześniej się tym nie zająłeś. W wydanych warunkach przyłączenia Operator Systemu Dystrybucyjnego (OSD) określi Ci okres ich ważność, nie krótszy niż 30 dni. W tym terminie podpisz umowę o przyłączenie do sieci gazowej
W tym celu:
Wypełnij i podpisz wnioseko zawarcie umowy dotyczący przyłączenia do sieci gazowej ze wszystkimi wymaganymi załącznikami wraz z upoważnieniem dla PGNiG, jeśli chcesz abyśmy wspierali Cię w całym procesie przyłączenia do sieci gazowej
wysokość opłaty za przyłączenie i zasady jej wyliczenia,
miejsce rozgraniczenia własności sieci dystrybucyjnej i naszej instalacji,
zakres robót niezbędnych przy realizacji przyłączenia,
wymagania techniczne dotyczące lokalizacji układu pomiarowego z gazomierzem i jego parametrów,
warunki udostępnienia nam nieruchomości w celu budowy lub rozbudowy sieci niezbędnej do realizacji przyłączenia,
przewidywany termin zawarcia umowy sprzedaży paliwa gazowego,
moc przyłączeniową,
odpowiedzialność operatora i naszą za niedotrzymanie warunków umowy o przyłączenie.
Jak odebrać projekt umowy o przyłączenie do sieci gazowej?
Na podstawie Twojego wniosku Operator Systemu Dystrybucyjnego przygotuje dla Ciebie projekt umowy o przyłączenie do sieci gazowej. Umowę możesz odebrać osobiście w Biurze Obsługi Klienta lub prześlemy ją na adres korespondencyjny, który podałeś we wniosku.
Pamiętaj! Określ datę ważności projektu umowy i dopilnuj, aby w tym czasie podpisać umowę. Podpisaną umowę możesz wysłać do nas pocztą lub przynieść ją osobiście. Zawarcie umowy o przyłączenie do sieci gazowej pozwala rozpocząć prace projektowe i budowlano-montażowe.
Krok Trzeci - Podpisz umowę kompleksową dostarczania paliwa gazowego.
Abyśmy jak najszybciej mogli Ci uruchomić dostawę gazu, potrzebujesz jeszcze podpisać umowę kompleksową dostarczania paliwa gazowego. Umowa będzie obowiązywała od momentu jej podpisania a dostarczanie gazu i naliczanie opłat nastąpi od dnia zainstalowania gazomierza.
Niezbędne informacje na temat zawarcia umowy kompleksowej znajdziesz TUTAJ
Pamiętaj! Zawarcie umowy kompleksowej dostarczania paliwa gazowego już na tym etapie zapewni Ci uruchomienie dostaw gazu zaraz po zakończeniu realizacji przyłączenia do sieci gazowej i po zakończeniu przez Ciebie budowy lub rozbudowy instalacji gazowej.
Krok Czwarty - Wybuduj instalację gazową.
Operator, z którym zawarliśmy umowę o przyłączenie do sieci gazowej, ma obowiązek wybudować przyłącze gazowe do naszej nieruchomości. W tym czasie wybierz firmę z odpowiednimi uprawnieniami, która zaprojektuje i wybuduje Ci instalację gazową w Twoim domu.
Wybrana przez Ciebie firma:
opracuje projekt budowlany instalacji gazowej,
podpowie, gdzie i jak uzyskać decyzję o pozwoleniu na budowę lub dokona zgłoszenia robót budowlanych,
wybuduje instalację gazową i zamontuje urządzenia gazowe (np. kocioł gazowy, kuchenkę gazową),
wykona próbę szczelności instalacji gazowej (wynik próby potwierdzi na protokole),
przeprowadzi inwentaryzację geodezyjną odcinka ziemnego tej instalacji,
zgłosi zamiar użytkowania instalacji do jednostki nadzoru budowlanego (jeżeli będzie to wymagane),
podpowie, gdzie i jak uzyskać opinię kominiarską potwierdzającą drożność przewodów spalinowych i wentylacyjnych w naszym domu.
Ważne! Wykonawcą instalacji gazowej może być wyłącznie osoba posiadająca ważne uprawnienia energetyczne w zakresie eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci gazowych. Uprawnienia te wydają uprawnione Komisje Kwalifikacyjne powoływane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.
Wykonanie instalacji gazowej może się rozpocząć po otrzymaniu decyzji o pozwoleniu na budowę lub po zgłoszeniu robót budowlanych i trwać jednocześnie z procesem realizacji przyłączenia do sieci gazowej.
Następną czynnością jest zgłoszenie operatorowi gotowości do napełnienia paliwem gazowym. W tym celu wypełnij stosowny formularz (znajdziesz go na stronie internetowej) podając w nim wszystkie wymagane informacje.
Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta pracuje od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 19:00. Numer telefonu: (22) 515 15 15
Formularz kontaktowy dostępny pod adresem: ebok.pgnig.pl/formularz.
Biura Obsługi Klienta w większości są otwarte. Aktualne informacje znajdziesz na stronie: http://pgnig.pl/dla-domu/biura-obslugi-klienta.
Przepisy regulujące zasady przyłączenia do sieci gazowej
ustawa Prawo energetyczne z dnia 10 kwietnia 1997 r. (t.j. Dz. U. 2020 r. poz. 833, 843, 875, 1086 z późn. zm.)
ustawa Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r. (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 z późn. zm.)
rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu gazowego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1158, z późn. zm.)
Gaz ziemny pozwala w wygodny sposób ogrzewać dom jednorodzinny, wodę użytkową i różne urządzenia gazowe. Zanim jednak zaczniemy użytkować takie źródło energii, trzeba wziąć pod uwagę koszt doprowadzenia gazu do budynku. Nie jest to jednak kwota bardzo wysoka.
Twoja instalacja krok po kroku
01
Krok 1
– wypełnij formularz lub odwiedź Biuro Obsługi Klienta
02
Krok 2
– po rozmowie z naszym Partnerem Sprzedaży oraz wizji lokalnej miejsca inwestycji otrzymasz ofertę dopasowaną do Twoich potrzeb
03
Podpisanie umowy
– po akceptacji oferty, Partner Sprzedaży przygotuje dla Ciebie umowę
04
Montaż instalacji
– następnie rozpocznie się montaż, zakończony wykonaniem pomiarów kontrolnych
05
Przyłączenie do sieci
– wesprzemy Cię w przyłączeniu instalacji do sieci dystrybucyjnej, abyś mógł produkować własną energię i korzystać z niej zgodnie z zapotrzebowaniem
Krok 1 – sprawdź czy Twoja nieruchomość może byc podłączona do sieci gazowej
Zacznij od uzyskania od lo....... Aby móc cieszyć się wszystkimi korzyściami błękitnego paliwa, najpierw trzeba wykonać przyłącze, którym popłynie do Ciebie gaz. Aby wykonanie przyłącza gazowego, było możliwe warunkiem koniecznym jest obecność sieci gazowej (gazociągu) w pobliżu działki, na której realizujesz inwestycję budowlaną. Odległość gazociągu od działki jest o tyle ważna, że determinuje ona cenę przyłącza gazowego. Podłączenie gazu do domu wymaga też spełnienia kilku warunków formalnych.
Od czego należy zacząć? Zacznij od uzyskania od lokalnego operatora gazowego (właściwego dla danego terenu) warunków przyłączenia do sieci dystrybucyjnej i sprawdź czy istnieją techniczne i ekonomiczne warunki dostarczania paliwa gazowego oraz jakie warunki ma spełniać projekt przyłącza gazowego. Zanim podpiszesz umowę, złóż wniosek o jej zawarcie.
Pobierz Wypełnij i podpisz wniosek o określenie warunków przyłączenia do sieci gazowej ze wszystkimi wymaganymi załącznikami Poprawny wniosek złóż osobiście lub wyślij pocztą na adres właściwego Biura Obsługi Klienta.???? Wniosek możesz pobrać tutaj lub odebrać z najbliższego Biura Obsługi Klienta Dowiedz się jak wypełnić wniosek oraz poznaj najczęstsze pytania i odpowiedzi kliknij.
Co i w jakiej sytuacji trzeba dołączyć do wniosku? :
Plan zabudowy lub szkic sytuacyjny określający usytuowanie obiektu, w którym będą używane przyłączane urządzenia i instalacje względem istniejącej sieci (zaznaczamy też, gdzie znajdzie się kotłownia), usytuowanie sąsiednich obiektów oraz propozycję lokalizacji punktu wyjścia z systemu gazowego. Plan lub szkic sporządza się na mapie do celów informacyjnych lub opiniodawczych w skali 1:500, 1:1000, 1:2000 uwzględniającej aktualny stan rozgraniczenia działek (do uzyskania w starostwie powiatowym). Na mapie powinniśmy też zaznaczyć proponowaną lokalizację szafki gazowej. Oryginał pełnomocnictwa do podpisania umowy o przyłączenie do sieci gazowej lub jego kopię potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez osobę zaufania publicznego (np. notariusza, radcę prawnego, adwokata) – tylko wtedy, jeśli upoważniłeś osobę trzecią do działania w Twoim imieniu i umowę o przyłączenie do sieci gazowej będziesz chciał podpisać niezwłocznie po otrzymaniu warunków przyłączenia upoważnienie dla PGNiG, jeśli chcesz abyśmy wspierali Cię w całym procesie przyłączenia do sieci gazowej aktualną mapę sytuacyjną terenu do celów informacyjnych z zaznaczonym miejscem odbioru paliwa gazowego, tylko wtedy, gdy jeszcze nie masz tytułu prawnego do nieruchomości do której chcesz doprowadzić gaz. W tym celu należy we wniosku o określenie warunków przyłączenia zaznaczyć, że dotyczy zapytania o możliwość przyłączenia do gazu.
Nasi Partnerzy wspierają Klientów w pozyskaniu danych potrzebnych do wypełnienia wniosku o dotację.
Zadzwoń na tel. 22 515 15 15i dowiedz się więcej o ofercie
Pytania i odpowiedzi
Odpowiedź na pytanie pierwsze.
Wszystko zależy od użytych w instalacji komponentów, inwertera, czy okablowania. Wpływ na cenę mają też warunki instalacji (np. odległość od stacji transformatorowej) lub konieczność wykonania dodatkowych badań geologicznych. Cenę przelicza się zazwyczaj przy użyciu jednostki 1kWp (kilowatopik, czyli maksymalna moc osiągana w ustandaryzowanych warunkach testowych). Cena za kilowat w instalacji domowej nie powinna przekroczyć 7,5 tys. zł za kilowat. W przypadku instalacji o większych mocach, ceny zaczynają się od ok. 3 tys. zł za 1 kWp.
daty wz urządzeń ogrodowych, basenu itd. Szacunkową wielkość instalacji należy dopasować do zużycia. Orientacyjnie można przyjąć, że na 1000kWh (kilowatogodzin) zużycia potrzeba 1 kWp mocy w fotowoltaice.
Standardowa instalacja typu ON-GRID (czyli przyłączona do sieci) zostaje wyłączona wraz z zanikiem napięcia w sieci energetycznej i nie może wówczas zasilać budynku w energię elektryczną (falownik działa na prąd zmienny – z sieci). Tryb pracy niezależny od sieci energetycznej jest możliwy wyłącznie dla instalacji fotowoltaicznych wyposażonych w magazyn (tzw. instalacja OFF-GRID).
Należy przyjąć, że z każdego zainstalowanego kilowata (1kW), w ciągu roku, w polskich warunkach, instalacja wyprodukuje ok. 1000kWh (kilowatogodzin). Zatem jeśli nasze zapotrzebowanie w ciągu roku wynosi 6000kWh, będziemy potrzebować instalacji o mocy minimum 6kW.
Polska posiada podobne warunki nasłonecznienia do Niemiec, które są europejskim liderem na rynku produkcji energii ze źródeł odnawialnych, w tym energetyki słonecznej. Średnie roczne nasłonecznienie powierzchni ziemi liczone dla całej Polski wynosi ok. 900 - 1100 kWh/m2, co daje roczną produkcję na poziomie ok. 200-220 kWh energii elektrycznej z m2 modułu fotowoltaicznego.
Nie ma ograniczeń dotyczących miejsca montażu instalacji. Instalacja może być zamontowana na innym budynku lub na gruncie, w odległości umożliwiającej przyłączenie do rozdzielni lub stacji transformatorowej (odległość nie powinna przekraczać 500m, w przypadku większych odległości występują straty energii).
Moduły fotowoltaiczne są odporne nie tylko na grad, ale również na kwaśne deszcze lub zasoloną mżawkę, występujące na terenach nadmorskich. Moduły wytrzymują uderzenia kul gradowych o wielkości do 3 cm. Mimo to zalecane jest ubezpieczenie instalacji. Najkorzystniejszym sposobem ubezpieczenia jest dopisanie wartości instalacji do wartości budynku i ubezpieczenia całego budynku z instalacją jako wyposażeniem.
Montaż instalacji fotowoltaicznej na dachu odbywa się na podstawie przygotowanego wcześniej profesjonalnego projektu (w przypadku dachu płaskiego zalecamy wykonanie ekspertyzy nośności). Do jej wykonania wykorzystuje się specjalne konstrukcje wsporcze przeznaczone pod moduły fotowoltaiczne, które są dopasowane do konkretnego poszycia dachowego. Nie ma zatem zagrożenia, że instalacja, w jakikolwiek sposób, uszkodzi dach lub jego elementy.
Niezwykle istotne jest właściwe dobranie sposobu montażu do możliwości konstrukcyjnych dachu. W przypadku dachu spadzistego, nośność powinna wynosić minimum 12-15 kg/m² , w przypadku dachu płaskiego nawet 50 kg/m² (dla montażu balastowego). W przypadku dachu spadzistego moduły są kotwione (przytwierdzane wkrętami do krokwi), natomiast w przypadku dachu płaskiego zazwyczaj stosuje się montaż balastowy (by nie naruszać poszycia). Każdorazowo zaleca się wykonanie ekspertyzy wytrzymałościowej dachu bądź przedstawienie wyliczeń projektanta dotyczących obciążeń granicznych.
Instalacja fotowoltaiczna działa bezobsługowo, więc nie wymaga ponoszenia dodatkowych kosztów obsługi. Zgodnie z prawem wymaga się od inwestora jednego kompleksowego przeglądu raz na 5 lat. Koszt przeglądu zależy od rodzaju i wielkości instalacji. Każdy instalator posiada własny taryfikator usług serwisowych. Orientacyjna cena przeglądu rocznego dla instalacji do 6,5 kW to 150 zł, 5-letniego – 300 zł. Dla instalacji 6,51 kW do 10kW - odpowiednio 200 i 400 zł.
Same moduły nie wymagają stałej konserwacji. Warto jednak, raz na jakiś czas, dokonać sprawdzenia instalacji pod kątem prawidłowości jej pracy oraz przeprowadzić inspekcję wizualną modułów po bardziej intensywnych burzach i/lub porywistych wiatrach, jak i na okoliczność występowania punktowych zabrudzeń np. odchodów ptaków (które mogą w dłuższej perspektywie czasu doprowadzić do uszkodzenia modułów).
Serwis jest realizowany albo przez firmę, która zamontowała mikroinstalację, albo przez wyznaczony, specjalistyczny podmiot. Trzeba go wykonać przynajmniej raz na 5 lat. W ramach serwisu, dokonywane jest wizualne sprawdzenie modułów, okablowania, falownika – czy nie są uszkodzone, poluzowane. Ponadto sprawdzane są zabezpieczenia stało- i zmiennoprądowe. Przegląd obejmuje także przeprowadzenie pomiarów kontrolnych i sprawdzenie trasy AC i DC.
Panuje przekonanie, że zużyte moduły PV mają zły wpływ na środowisko, ale jest to nieprawda. Firmy, które zajmują się recyklingiem modułów, wykorzystują technologie, które pozwalają na odzysk materiałów na poziomie 85-95%. Panel to w przede wszystkim szkło, które można wtórnie przetworzyć, oprócz tego jest w nim aluminium oraz krzem (również odzyskiwalne), a także srebro.
Zużyte moduły podlegają pod przepisy o elektroodpadach, zgodnie z Dyrektywą WEEE2 z 2012 r. (Waste of Electrical and Electronic Equipment czyli zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny). Zgodnie z polskim prawem panele fotowoltaiczne traktowane są jak sprzęt elektroniczny, a opłata recyklingowa jest już w cenie paneli. Producenci wnoszą opłatę kilkunastu-kilkudziesięciu groszy od kilograma na poczet poniesienia kosztów odbioru przez firmy recyklingowe.
Zgodnie z ustawą prawo energetyczne, w przypadku mikroinstalacji, właściciele są zwolnieni z opłat przyłączeniowych (art. 7 ust. 8 pkt. 3 lit. b). Koszt instalacji układu zabezpieczającego i urządzenia pomiarowo-rozliczeniowego ponosi operator systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego (art. 7 ust. 8d ⁴ ).
Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się dystrybucją energii elektrycznej jest zobowiązane dokonać przyłączenia do sieci mikroinstalacji na podstawie zgłoszenia, o którym mowa w art. 7 ust. 8d, w terminie 30 dni od dokonania tego zgłoszenia (art.7 ust. 8d ⁷).
Przed montażem instalacji fotowoltaicznej na istniejącym dachu trzeba sprawdzić stan więźby dachowej oraz jej pokrycia. Elementy konstrukcyjne, tj. krokwie dachowe nie mogą być spróchniałe lub spleśniałe.
Pokrycie wykonane z blachodachówki lub blachy trapezowej nie może wykazywać śladów korozji, natomiast z dachówki ceramicznej lub betonowej – nie może być popękane.
Materiał pokrywający dach (np. blachodachówka, dachówka ceramiczna, dachówka bitumiczna) ma istotne znaczenie przy doborze rodzaju konstrukcji wsporczej pod moduły i wpływa na koszty wykonania instalacji. Gdy moduły fotowoltaiczne będą zajmować znaczną część dachu, nie ma sensu stosować drogich, ale i ciężkich ceramicznych lub betonowych pokryć dachowych.
Jeśli zatem instalacja PV jest planowana do nowego domu lub przy okazji jej wykonania będzie wymieniane pokrycie, optymalnym rozwiązaniem jest skorzystanie z tańszych opcji pokrycia dachu, np. z dachówki bitumicznej (gont bitumiczny).