- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2018
- 2017
- 2016
- 2015
- 2014
- 2013
- 2012
- 2011
- 2010
- 2009
- 2008
- 2007
- 2006
- 2005
- 2004
- 2003
- 2002
- 2001
- 2000
27.05.2021 PGNiG Obrót Detaliczny: 30 proc. większa sprzedaż CNG
Spółka PGNiG Obrót Detaliczny zwiększyła o blisko jedną trzecią sprzedaż sprężonego gazu ziemnego (CNG) w I kwartale 2021 roku. Dobry wynik jest związany z rosnącą liczbą autobusów gazowych w Polsce. Tego typu pojazdy cieszą się dużą popularnością również w Unii Europejskiej, gdzie w ubiegłym roku zarejestrowano łącznie ponad 3 200 autobusów napędzanych paliwami gazowymi CNG i LNG.
– Operatorzy flot autobusowych w całej Europie aktywnie poszukują rozwiązań umożliwiających szybką redukcję emisji za rozsądną cenę. Stąd popularność autobusów napędzanych paliwem gazowym. W Polsce coraz więcej spółek zarządzających miejską komunikacją wprowadza do taborów pojazdy zasilanie gazem. Gaz ziemny to realna i tania alternatywa dla oleju napędowego, która gwarantuje natychmiastowe korzyści ekologiczne, m.in. redukcję emisji bardzo szkodliwych pyłów PM. Większa sprzedaż paliwa CNG w Polsce wpisuje się w trend rosnącego wykorzystania gazu ziemnego w naszym kraju. To niezwykle ważne w procesie transformacji energetycznej w kierunku nisko- i zeroemisyjności – podkreśla Paweł Majewski, Prezes Zarządu PGNiG SA.
W 2020 roku w Unii Europejskiej zarejestrowano 3 206 nowych autobusów gazowych, co oznacza wzrost o ponad 24 proc. względem 2019 roku. Tego typu pojazdy były niemal dwa razy chętniej wybierane niż autobusy elektryczne. Europejskimi liderami rozwoju gazomobilności były: Francja, gdzie zarejestrowano 1 002 nowe autobusy gazowe, Hiszpania (524), Szwecja (464) i Włochy (337). Polska również znalazła się w czołówce europejskich krajów ze 165 nowymi autobusami na gaz.
– Autobusy gazowe są chętnie wybierane przez polskich przewoźników, ponieważ gwarantują konkretne korzyści. Nie tylko spełniają najnowsze ekologiczne normy, ale są także około połowę tańsze w zakupie od autobusów elektrycznych i mają zasięgi zbliżone do ich odpowiedników na olej napędowy, niższe są również ich koszty eksploatacji. To przekłada się na wysoki udział rejestracji nowych pojazdów gazowych w segmencie autobusów miejskich, który od 2019 roku utrzymuje się w Polsce na poziomie powyżej 20 procent – mówi Henryk Mucha, Prezes PGNiG Obrót Detaliczny.
Duże zainteresowanie autobusami gazowymi utrzymało się również w pierwszym kwartale 2021 roku. Spośród blisko 100 nowych pojazdów zarejestrowanych w Polsce w tym okresie aż 22 są napędzane gazem. Ekologiczne autobusy trafiły między innymi do Suwałk, Rzeszowa i Warszawy. Rosnąca liczba autobusów gazowych przełożyła się na wzrost sprzedaży paliwa CNG przez PGNiG Obrót Detaliczny.
– W I kwartale 2021 roku sprzedaliśmy o 29 proc. więcej paliwa CNG niż w analogicznym okresie w 2020 roku. Decyzje polskich przewoźników i samorządów bardzo nas cieszą, ponieważ wymiana floty na gazową pozwala na ograniczenie szkodliwego smogu i idzie w parze z rozbudową sieci stacji CNG w Polsce. Dzięki temu rynek pojazdów napędzanych ekologicznym gazem ziemnym, staje się coraz bardziej konkurencyjny dla dotychczasowych, konwencjonalnych napędów – dodaje Marcin Szczudło, Wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny odpowiedzialny za obszar CNG/LNG.
Co warte podkreślenia, autobusy gazowe cieszą się dużym powodzeniem na rynku, mimo iż ich zakup w większości przypadków nie jest dofinansowywany ze środków zewnętrznych. To odmienna sytuacja w porównaniu do np. autobusów elektrycznych, których zakup jest zazwyczaj związany z zewnętrznym finansowaniem. To dobrze obrazuje, jak wiele pozytywnych walorów samorządy widzą w komunikacji miejskiej napędzanej CNG.