- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2018
- 2017
- 2016
- 2015
- 2014
- 2013
- 2012
- 2011
- 2010
- 2009
- 2008
- 2007
- 2006
- 2005
- 2004
- 2003
- 2002
- 2001
- 2000
12.12.2018 Nadchodzi złota era gazu – Grupa PGNiG na szczycie klimatycznym COP24
- Chcemy, aby ci sami klienci, którzy mają dostęp do węgla, mieli dostęp do gazu. Złota era tego surowca jest przed nami – powiedział Piotr Woźniak, Prezes PGNiG, podczas szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach.
- Dążymy do tego, aby do 2022 roku 90 proc. polskich rodzin miało dostęp do gazu ziemnego. To najczystsze paliwo kopalne. Korzyści ekologiczne płynące z wykorzystania błękitnego paliwa są niezaprzeczalne. To nasza szansa m.in. na czystsze powietrze – powiedział Prezes Piotr Woźniak w trakcie debaty zorganizowanej przez Grupę Kapitałową PGNiG - „Wykorzystanie gazu ziemnego w celu poprawy jakości powietrza”.
W trakcie debaty Prezes Piotr Woźniak zaznaczył, że Grupa PGNiG podejmuje liczne działania na rzecz poprawy jakości powietrza w Polsce. Realizuje ambitny program rozbudowy sieci gazowej. Inwestycje w tym obszarze, do 2022 roku, wyniosą blisko 8 mld zł. Grupa oferuje również rodzinom dopłaty do wymiana kotła na gazowy, które wynoszą nawet do 3 tys. zł.
Henryk Mucha, Prezes PGNiG Obrót Detaliczny dodał: - Gaz ziemny jest skuteczną metodą walki o czyste powietrze. Dobrym przykładem jest prowadzony przez nas pilotażowy program dopłat do wymiany pieców na paliwa stałe na rzecz ekologicznego ogrzewania gazowego. Przedsięwzięcie nadal trwa, ale już teraz, dzięki zmianie źródeł ciepła, zmniejszyliśmy emisję pyłów o około 50 ton oraz CO2 o około 200 ton.
Uczestnicy debaty dyskutowali także o wykorzystaniu gazu ziemnego w transporcie, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji miejskiej. Zarówno Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach Andrzej Kowol, jak i Wiceprezydent Rzeszowa Marek Ustrobiński podkreślali, że takie rozwiązanie przynosi nie tylko korzyści ekologiczne, ale również ekonomiczne. Koszt przejechania 100 km pojazdem napędzanym gazem jest obecnie o 10% niższy niż w przypadku autobusu zasilanego olejem napędowym. W nadchodzących latach oszczędności mogą wzrosnąć o kolejne 20%, ze względu na planowane zniesienie akcyzy na paliwa CNG i LNG do celów napędowych, które oczekuje na zatwierdzenie przez Komisję Europejską.
– Obecnie problemem jest mała liczba stacji LNG i CNG, ale została przyjęta ustawa, która zakłada szybką budowę 70 stacji tankowania - powiedział Marcin Szczudło, Wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny. Dodał - Po Polsce jeździ aktualnie około 400 autobusów na gaz, do końca przyszłego roku będzie to już 600, dlatego wierzymy, że tendencja będzie rosnąca. Przykładem są Kielce i Warszawa, które w tym roku zdecydowały się na wybór autobusów na CNG. Im większa aglomeracja, tym większy wpływ transportu na smog, dlatego wspieramy transport ekologiczny.
Debatę dotyczącą zastosowania gazu ziemnego na rzecz poprawy jakości powietrza poprowadził François-Régis Mouton, Dyrektor ds. UE w Międzynarodowym Stowarzyszeniu Producentów Ropy i Gazu (IOGP). Wystąpienia wygłosili także m.in. Fatih Birol, Dyrektor Wykonawczy w Międzynarodowej Agencji Energii (IEA), Maria Andrzejewska, Dyrektor UNEP/GRID Warsaw Center oraz Marek Ustrobiński, Wiceprezydent Rzeszowa.
Redukcja emisji z metanu
W trakcie szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach Grupa PGNiG zorganizowała także panel poświęcony redukcji emisji z metanu. W trakcie debaty „Gaz ziemny z konwencjonalnych i niekonwencjonalnych źródeł jako niskoemisyjne paliwo zielonej gospodarki” Prezes PGNiG Piotr Woźniak podkreślił:
– PGNiG realizuje ambitny projekt odzyskania metanu z pokładów węgla, aby wykorzystać go w celach energetycznych. Przedsięwzięcie przyczyni się nie tylko do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju, ale jednocześnie pomoże ograniczyć emisję tego gazu cieplarnianego do atmosfery. Poprawi również bezpieczeństwo pracy górników.
- Najnowsze informacje i dane potwierdzają, że globalne emisje CO2 wzrosły. Przemysł górniczy powinien wziąć odpowiedzialność także za emisje metanu z kopalń węgla. Kolejne inwestycje w tym sektorze powinny powstawać przy wykorzystaniu najnowszych, niskoemisyjnych technologii, w tym wychwytywania i składowania dwutlenku węgla – dodał Raymond Pilcher, Przewodniczący Grupy Ekspertów ds. Metanu z Kopalni Węgla.
Z kolei Scot Foster, Dyrektor Wydziału Zrównoważonej Energii w Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych zaznaczył:
- Gaz ziemny może w znacznym stopniu przyczynić się do zrównoważonego rozwoju, szczególnie w takich sektorach i obszarach, jak transport, wytwarzanie energii, poprawa jakości powietrza w miastach oraz zapewnienie wysokiej jakości dostępu do energii na obszarach niezagospodarowanych. Z drugiej strony przemysł musi znacząco poprawić swoją działalność w zakresie odzyskiwania metanu oraz redukcji emisji CO2. Kształtowanie rzeczywistej ceny uprawnień do emisji oraz zaufanie rządów do rynków byłoby również kluczowym krokiem w tym obszarze.
W sesji moderowanej przez Dyrektora Scotta Fostera udział wzięli eksperci z całego świata, m.in. z USA, Norwegii, Chin i Australii, reprezentujący zarówno biznes, organizacje międzynarodowe, jak i środowisko akademickie.