- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2018
- 2017
- 2016
- 2015
- 2014
- 2013
- 2012
- 2011
- 2010
- 2009
- 2008
- 2007
- 2006
- 2005
- 2004
- 2003
- 2002
- 2001
- 2000
10.11.2010 GK PGNiG zwiększa przychody
W III kwartale 2010 r. Grupa Kapitałowa PGNiG zanotowała 13-procentowy wzrost przychodów ze sprzedaży do ok. 3,9 mld PLN, w porównaniu z analogicznym okresem 2009 roku. Zysk netto po trzech kwartałach 2010 roku wyniósł ponad 1,3 mld PLN, czyli o 1,4 mld PLN więcej niż w analogicznym okresie 2009 roku. Tak znaczna poprawa wyników finansowych była możliwa głównie dzięki wzrostowi wolumenu sprzedaży gazu ziemnego, a także wysokim przychodom ze sprzedaży ropy naftowej oraz ze świadczonych usług geofizyczno-geologicznych i poszukiwawczych.
Zysk netto Grupy w III kwartale wyniósł 345 mln PLN i był niższy o 18% od zysku w analogicznym kwartale ub.r., jednocześnie przekraczając prognozy rynku prawie dwukrotnie. Istotnym czynnikiem wpływającym na osiągnięcie niższego wyniku była niższa marża na sprzedaży gazu wysokometanowego, stanowiącego 92% całkowitego wolumenu sprzedaży gazu w Polsce, spowodowana wzrostem kosztów operacyjnych w prezentowanym okresie. Marża na sprzedaży gazu wysokometanowego wyniosła 2%, co oznacza pogorszenie o 10 punktów procentowych w stosunku do III kwartału 2009 roku. Niższa rentowność sprzedaży gazu wysokometanowego jest wynikiem wzrostu jednostkowej ceny zakupu gazu z importu o 47% rok do roku. Na tak znaczący wzrost kosztu zakupu gazu z importu wpłynął wzrost dziewięciomiesięcznej średniej produktów ropopochodnych o ok. 40% oraz wzrost średniego kursu dolara o 6%, w której to walucie rozliczane są zakupy gazu ziemnego.
Wyniki GK PGNiG w III kwartale 2010 r. (mln zł)
III kwartał 2009 |
III kwartał 2010 |
Zmiana |
|
Przychody ze sprzedaży |
3 422 |
3 882 |
13% |
Koszty operacyjne |
(2 913) |
(3 541) |
(22%) |
EBIT |
508 |
340 |
(33%) |
Wynik netto |
419 |
345 |
(18%) |
Wyniki GK PGNiG w I-III kwartale 2010 r. (mln zł)
I-III kwartał 2009 |
I-III kwartał 2010 |
Zmiana |
|
Przychody ze sprzedaży |
13 675 |
14 644 |
7% |
Koszty operacyjne |
(13 846) |
(13 102) |
5% |
EBIT |
(171) |
1 542 |
--- |
Wynik netto |
(74) |
1 339 |
--- |
Dobry wynik segmentu Poszukiwanie i Wydobycie
Segment Poszukiwanie i Wydobycie w III kw. 2010 roku wygenerował najwyższy wynik operacyjny wśród segmentów Grupy. Zysk operacyjny wspomnianego segmentu w analizowanym kwartale wyniósł 246 mln PLN, o 253 mln PLN więcej niż rok wcześniej. Dzięki wyższym cenom ropy naftowej na światowych rynkach przychody z jej sprzedaży wzrosły o 63%. Dodatkowo począwszy od II kw. br. popyt na usługi spółek serwisowych znacząco wzrósł, co również znalazło swoje odzwierciedlenie w przychodach z usług geofizycznych, geologicznych. Jest to rezultat wyższego popytu na tego typu prace głównie w Polsce. Natomiast wyższe przychody z usług poszukiwawczych są efektem zwiększenia skali prac prowadzonych przez spółki segmentu Poszukiwanie i Wydobycie za granicą - przede wszystkim w Ugandzie, Indiach oraz Czechach.
Na polepszenie wyniku segmentu poszukiwanie i wydobycie miały wpływ również niższe aż o 87 % (154 mln PLN) koszty związane ze spisanymi odwiertami negatywnymi. W III kwartale 2010 roku spisano tylko jeden negatywny odwiert, zaś w tym samym okresie poprzedniego roku spisanych negatywnych odwiertów było osiem.
Wzrost wydobycia i sprzedaży gazu ziemnego
Po trzech kwartałach 2010 roku wydobycie gazu ziemnego kształtuje się na poziomie 3,12 mld m sześc., czyli o 3% (87 mln m sześc.) większym rok do roku. Mimo, że w III kwartale 2010 roku zanotowano lekki spadek wydobycia gazu ziemnego, w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku, który wyniósł 1%. Spadek ten był efektem miesięcznego przestoju odazotowni w Grodzisku Wielkopolskim w związku z prowadzonymi pracami technicznymi. W efekcie pobór gazu ziemnego z kopalni gazu zaazotowanego był niższy niż w III kwartale 2009 roku o 12 mln m sześc.
Sprzedaż gazu ziemnego wzrosła o 9%, co jest efektem wyższego o 7% popytu na surowiec po stronie klientów przemysłowych (największy wzrost zanotowano w grupie elektrownie i elektrociepłownie). Wyższy popyt zaobserwowano również u klientów indywidualnych, którzy głównie w związku z chłodniejszym wrześniem kupili 7% więcej gazu niż rok wcześniej. W trzech kwartałach 2010 roku klienci domowi pobrali z sieci o 9% gazu więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Dodatkowo do wzrostu sprzedaży gazu ziemnego, w okresie styczeń-wrzesień 2010 roku, przyczynili się także klienci przemysłowi, którzy pobrali o 6% gazu więcej niż rok wcześniej. Sprzedaż gazu ziemnego wskazuje, że w ujęciu rocznym, należy liczyć się ze wzrostem wolumenu sprzedaży, który powinien osiągnąć poziomy sprzed spowolnienia gospodarczego. Łącznie w trakcie trzech kwartałów 2010 roku sprzedano o 700 mln m sześc. gazu więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Tym samym przewidujemy, że w 2010 roku sprzedaż gazu ziemnego powinna zbliżyć się do poziomu sprzedaży z 2008 roku.
Ropa naftowa
Produkcja ropy naftowej odbywa się w sposób stabilny i zgodny z założeniami spółki. Na wielkość wydobycia ropy naftowej i kondensatu w II i III kwartale każdego roku wpływ ma miesięczny przestój remontowy największej kopalni ropy naftowej w Dębnie. W 2010 roku przestój ten przeprowadzony został w maju, podczas gdy w 2009 roku przestój odbył się w III kwartale. W związku z tym wolumen wydobycia w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku wzrósł w III kwartale 2010 roku o 36% do 34 tys. ton do poziomu 130 tys. ton, a po trzech kwartałach wynosi on 357 tys. ton i jest na porównywalnym poziomie jak w 2009 roku.
W ślad za wzrostem wydobycia, w III kwartale 2010 roku analogicznie zwiększyła się także sprzedaż ropy naftowej. Wzrost notowań ropy naftowej na rynkach światowych o 12% pomiędzy III kwartałem 2010 a 2009 roku, a także osłabienie złotego względem dolara o 6% przełożyło się na wzrost ceny jednostkowej sprzedaży surowca o 21%. W efekcie przychody ze sprzedaży ropy naftowej w III kwartale 2010 roku wzrosły o 63% (85 mln zł).
W III kwartale 2010 roku 57% sprzedanej ropy naftowej i kondensatu trafiło do odbiorców krajowych, a pozostałe 43% do odbiorców zagranicznych.
Joanna Zakrzewska
Rzecznik Prasowy PGNiG SA