Drukuj

04.08.2006 PGNiG SA skorygowało wniosek o zmianę Taryfy

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA (PGNiG) skorygowało 4 sierpnia 2006 r. wniosek do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o zatwierdzenie zmiany obecnie obowiązującej Taryfy dla odbiorców hurtowych złożony 14 lipca 2006r. W ramach korekty wniosku nastąpiło ograniczenie skali planowanej podwyżki hurtowych cen gazu z 10,2% do 8%. Zmieniona taryfa, po zatwierdzeniu przez Prezesa URE, obowiązywałaby od 1 września do 31 grudnia 2006 r.

Ograniczenie skali wnioskowanej podwyżki z 10,2% do 8% wynika między innymi z:

    * zaktualizowania danych dotyczących cen w kontraktach importowych na podstawie rzeczywistych notowań cen produktów ropopochodnych w lipcu,
    * zaktualizowania danych dotyczących kursów walut w oparciu o korzystne transakcje zabezpieczające dokonane w II połowie lipca.

PGNiG wnioskuje o zmianę cen gazu ze względu na wzrost kosztów zakupu gazu z importu, wyższy koszt zakupu walut oraz brak rentowności na działalności obrotu gazem wysokometanowym.

Cena gazu stanowi tylko jeden z elementów kalkulacji cen dla klientów końcowych. Obok niej,
w skład rachunków wchodzą opłaty przesyłowe, dystrybucyjne oraz abonamentowe. PGNiG wnioskuje wyłącznie o zmianę ceny gazu, a zatem potencjalne podwyżki dla odbiorców końcowych będą zdecydowanie niższe.

W konsekwencji wprowadzenia zmiany taryfy PGNiG o 8%, rachunki za gaz dla odbiorców końcowych wzrosłyby miesięcznie średnio:
• o ok. 3,4% (0,65 zł) – dla odbiorców wykorzystujących gaz do gotowania,
• o ok. 4,3% (2,74 zł) – dla odbiorców wykorzystujących gaz do gotowania i podgrzewania wody.
• o ok. 4,9% (11,20 zł) - w przypadku odbiorców korzystających z gazu do gotowania, podgrzewania wody i ogrzewania domów i mieszkań.

Złożona przez PGNiG korekta jest związana z mechanizmem regulacji, który dopuszcza opracowywanie taryf wyłącznie na podstawie prognoz (metoda ex ante). Z tego powodu PGNiG SA stoi na stanowisku, że optymalnym rozwiązaniem na rynku gazu jest zastosowanie mechanizmu regulacji ex post. Zgodnie z nim przedsiębiorstwa gazownicze mają obowiązek rozliczać w kolejnych taryfach zysk bądź stratę zrealizowane w wypadku nietrafionych prognoz. Mechanizm ten eliminuje wszelkie ryzyko związane z wysokością zatwierdzanych taryf.
Do czasu, gdy nie zostanie wprowadzony ten sposób regulacji, odbiorcy i przedsiębiorstwa będą narażeni na ryzyko błędnych prognoz.

PGNiG prowadzi podstawową działalność, czyli obrót gazem ze stratą. Po raz ostatni PGNiG zdołało zrealizować dodatnią marżę na obrocie gazem wysokometanowym w I kwartale 2005 r. Wszystkie kolejne kwartały, w tym II kwartał 2006 roku, powiększały stratę na tej działalności. Podstawową przyczyną wskazanych strat na działalności obrotu gazem wysokometanowym były wyższe od zakładanych ceny zakupu gazu z importu oraz kursy walut, czyli czynniki niezależne od PGNiG.

Powrót