Drukuj

01.02.2006 Krótka lista w przetargu na studium wykonalności projektu LNG

Cztery konsorcja zostały zakwalifikowane na tzw. krótką listę w przetargu dotyczącym projektu dostaw skroplonego gazu ziemnego do Polski.

Na liście znalazły się:
- ICF Resources LLC, Taylor - DEJONGH INC.
- Ove Arup & Partners Int. Ltd., Doradca Consultants Ltd. Sp. z o.o.
- Poten & Partners, HSBC
- PwC Polska Sp. z o.o., PwC London, ILF Consulting Engineers Sp. z o.o., ILF GmbH, Radzikowski Szubielska i Wspólnicy Sp.k.

W przyszłym tygodniu rozpoczną się negocjacje z tymi firmami. Zakończenie przetargu i wybór wykonawcy powinny nastąpić w lutym br.
PGNiG SA planuje w najbliższym czasie podpisanie listów intencyjnych z Zarządami Portów w Szczecinie i Gdańsku w celu usprawnienia prac nad wyborem lokalizacji terminala.
 
***


W październiku 2005 r. PGNiG SA ogłosiło postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie „Studium Wykonalności i Założeń Techniczno – Ekonomicznych importu LNG do Polski” w trybie negocjacji z ogłoszeniem.
Wybrane konsorcjum wykonać ma pełną analizę i prace przygotowawcze do inwestycji budowy terminala i uruchomienia dostaw gazu skroplonego do Polski.
Zainteresowanie udziałem w przetargu wyraziło osiem międzynarodowych konsorcjów, które w listopadzie 2005 r. złożyły wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Po przeanalizowaniu formalnych wniosków na krótką listę zakwalifikowane zostały cztery z nich. Po przeprowadzeniu negocjacji możliwy będzie wybór wykonawcy i rozpoczęcie prac. Opracowanie Studium powinno zakończyć się jeszcze w tym roku.

• Podstawowe założenia technologiczne
- przepustowość terminala: 3 do 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie;
 (rozważana jest etapowość rozruchu)
- 2 zbiorniki po około 100 000 m3 pojemności
- koszt inwestycyjny: około 400 mln Euro, bez kosztu statków;
- koszt włączenia do systemu około 30 do 100 mln Euro
- ilość potrzebnych statków: około 3 sztuk;
- możliwość dalszej rozbudowy instalacji;
- przewidywane źródła dostaw; Algieria, Egipt, Libia, Nigeria, Norwegia, Katar

Projekt LNG czyli budowa terminala i sprowadzanie gazu skroplonego statkami to możliwość dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. Ta coraz powszechniej używana na świecie technologia, zapewnić może elastyczne dostawy gazu z kierunków takich jak Afryka Północna, Bliski Wschód czy Norwegia. PGNiG SA prowadzi prace związane z przygotowaniem projektu jako jednym z branych pod uwagę rozwiązań umożliwiających zróżnicowanie źródeł dostaw gazu.

Harmonogram projektu

1) zakończenie Studium Wykonalności – IV kwartał 2006
2) faza projektowa i uzyskiwania pozwoleń: koniec 2006 /2007;
3) budowa terminala: 2007 – 2010;
4) rozpoczęcie eksploatacji terminala: koniec 2010.

Powrót