Obszar Sprzedaż
Działalność handlowa w PGNiG opiera się na zaspokajaniu krajowego popytu na paliwo gazowe poprzez transakcje kupna/sprzedaży gazu ziemnego. Gaz ziemny jest sprzedawany zarówno odbiorcom indywidualnym, jak i przemysłowym. W obliczu dynamicznych zmian w otoczeniu prawnym i biznesowym Grupa PGNiG podejmuje wiele działań w obszarze obrotu, aby utrzymać pozycję lidera na rynku polskim w warunkach otwartej konkurencji.
Cele strategiczne przyjęte w aktualizacji strategii wyznaczone dla obszaru sprzedaży są następujące:
- utrzymanie wiodącej pozycji na rynku polskim;
- zwiększenie efektywności operacyjnej.
Działania podejmowane w tym zakresie obejmują m.in.:
- rozwój nowej oferty produktowej i poprawa obsługi klientów, a także pozyskanie nowych klientów zarówno w obszarach zgazyfikowanych jak i niezgazyfikowanych, a ponadto wejście na rynek energii elektrycznej dla klientów małych i średnich przedsiębiorstw i biznesowych z ofertą dual-fuel (pakiet „gaz+prąd”);
- opracowanie i wdrożenie działań na rzecz uwolnienia rynku gazu spod regulacji, przygotowanie PGNiG do wejścia nowych konkurentów na polski rynek.
Co już udało się nam zrobić
W 2011 roku sprzedaż gazu ziemnego wyniosła 14,3 mld m³, z czego 95% stanowiła sprzedaż z systemu przesyłowego i dystrybucyjnego, a pozostała część – sprzedaż gazu bezpośrednio ze złóż.
Grupa PGNiG podjęła działania w celu zwiększenia zakresu oferowanego asortymentu poprzez zwiększenie produkcji LNG. Jest to szczególnie ważne na polskim rynku, gdzie zarówno obrót, jak i przesył oraz dystrybucja gazu są działalnością regulowaną. W 2011 roku Oddziały Obrotu Gazem zrealizowały zadania inwestycyjne obejmujące m.in.: sprzedaż ciepła, modernizację kotłowni, budynków oraz inne inwestycje realizowane na potrzeby 23 gazowni.