Transport i tankowanie LNG
Skroplony gaz ziemny dostarczany jest drogą morską w zbiornikowcach kriogenicznych do terminalu LNG znajdującego się w Świnoujściu. Odbywa się na nim przeładunek i regazyfikacja skroplonego gazu ziemnego. Kolejny etap stanowi transport drogowy, do którego wykorzystuje się cysterny kriogeniczne. Alternatywę stanowi przewóz koleją.
Skroplony gaz ziemny trafia do stacji tankowania LNG składających się ze zbiorników kriogenicznych a także pomp i dystrybutorów umożliwiających bezpośrednie tankowanie samochodów lub autobusów za pomocą ustandaryzowanych złącz. Oprócz stacji pozwalających na tankowanie LNG, uruchamiane są również tzw. stacje LCNG umożliwiające uzupełnianie zarówno skroplonego, jak i sprężonego gazu ziemnego. Co ciekawe, tankowanie LNG trwa tak długo jak olejem napędowym.
W żegludze bunkrowanie statków skroplonym gazem ziemnym odbywa się za pomocą takich metod jak: Truck-to-Ship (TTS, autocysterna – statek), Ship-to-Ship (STS, bunkierka-statek) lub Shore-to-Ship (terminal stacjonarny – statek). PGNiG, obok Lotos Asfalt, jest jedynym podmiotem w naszym kraju świadczącym takie usługi.
Droga LNG do Klienta
PGNiG oferuje swoim klientom kompleksową usługę dostarczenia LNG pod wskazany adres.
Ponadto PGNiG świadczy kompleksowe usługi czasowego zasilania LNG przy użyciu mobilnych instalacji regazyfikacji. Dzięki temu rozwiązaniu zapewniamy klientom:
- optymalizację zużyć szczytowych (tzw. peak-shaving) w okresach sezonowego, okresowo szczytowego zużycia gazu w różnych sektorach
- awaryjne zasilanie, wykorzystywane np. na placach budowy jako mobilne źródło ciepła
- mobilne stacje tankowania
Dostarczanie LNG do stacji regazyfikacyjnych sprawdza się, gdy w danej lokalizacji brakuje dostępu do sieci gazowej, a także przy dostawach bezpośrednio do odbiorców biznesowych. Tę usługę PGNiG realizuje we współpracy z Gas Trading S.A. – spółką z Grupy Kapitałowej ORLEN (spółki ex-PGNiG), specjalizującą się w transporcie LNG.