OBRÓT – POLSKA HURT

Import gazu

PGNiG jest największym importerem gazu ziemnego w Polsce.

Obecna infrastruktura gazownicza umożliwia odbiór gazu ziemnego z kierunków:

  • wschodniego – poprzez punkty zdawczo-odbiorcze: Drozdowicze i Zosin (na granicy polsko-ukraińskiej), Kondratki, Wysokoje oraz Tietierowka (na granicy polskobiałoruskiej),
  • zachodniego – poprzez punkt zdawczo-odbiorczy w Lasowie oraz poprzez wykorzystanie rewersu wirtualnego na Gazociągu Jamalskim,
  • południowego – poprzez punkty zdawczo- -odbiorcze w rejonie Cieszyna, Branic lub alternatywnie w Głuchołazach.

Od 1 stycznia 2015 r. OGP Gaz-System SA udostępnił nowe techniczne możliwości importu gazu do Polski z kierunku zachodniego z wykorzystaniem przesyłu zwrotnego, tzw. wirtualnego rewersu (virtual reverse flow) na Gazociągu Jamalskim. Było to możliwe dzięki rozbudowie punktu we Włocławku. Aktualnie przez punkt Mallnow – Rewers można już importować do Polski na zasadach ciągłych około 5,5 mld m3 gazu ziemnego rocznie.

Ponadto na punkcie Mallnow – Rewers oferowana jest przepustowość na zasadach przerywanych, która pozwala importować do Polski dodatkowo około 2,7 mld m3 rocznie w przypadku utrzymywania przepływu Gazociągiem Jamalskim w kierunku Niemiec.

Połączenia międzysystemowe (w punkcie zdawczo-odbiorczym w Lasowie oraz oddane do użytku w 2011 r. połączenie międzysystemowe z Czechami w rejonie Cieszyna) pozwalają na swobodną wymianę handlową pomiędzy krajami Unii Europejskiej i umożliwią większą integrację gospodarczą państw członkowskich. Rozwój infrastruktury w zakresie interkonektorów znacząco wpływa również na bezpieczeństwo energetyczne Polski, stanowiąc potencjalne źródło dostaw awaryjnych.

Ponadto spółka Polskie LNG SA (w której 100% udziałów posiada OGP Gaz-System SA) prowadzi rozruch terminalu LNG w Świnoujściu. W pierwszej fazie terminal będzie miał przepustowość 5 mld m3 gazu. PGNiG był zaangażowany w proces rozruchu i schładzania terminalu. W celu zapewnienia LNG na ten cel PGNiG zawarło kontrakt na zakup 2 ładunków LNG od Qatargas Operating Company Limited (w imieniu Qatar Liquefied Gas Company Limited (2)) oraz kontrakt na sprzedaż tych ładunków Polskiemu LNG SA.

Pierwszy z ładunków został dostarczony do terminalu w Świnoujściu w grudniu 2015 r., a kolejny w lutym 2016 r. W styczniu 2016 r. PGNiG, OGP Gaz-System SA i Polskie LNG SA rozpoczęły testy odbioru gazu ziemnego z terminalu LNG do krajowego systemu przesyłowego.

Dostawy gazu ziemnego do Polski z zagranicy w latach 2011-2015

 Kierunek wschodni
 Kierunek zachodni
 Kierunek południowy
  2015 2014 2013 2012 2011
Kierunek wschodni [mld m3] 82 81 87 90 93
Kierunek zachodni [mld m3] 12 12 16 14 14
Kierunek południowy [mld m3] - 04 06 06 02

Wyświetlanie danych

Wolumen odbioru gazu z kontraktu jamalskiego w 2015 r. był niższy niż w latach poprzednich, co wynikało z ograniczenia dostaw z kierunku wschodniego. Pomimo tego przez cały okres trwania ograniczonych dostaw gazu ziemnego nie wystąpiły sytuacje, które miałyby jakikolwiek wpływ na zachwianie stabilności dostaw dla odbiorców PGNiG i niedotrzymanie zobowiązań kontraktowych wobec swoich klientów.

Schematyczna mapa punktów wejścia do polskiego systemu przesyłowego

 

Sprzedaż hurtowa gazu

Taryfa

W 2015 r. zasadnicza część obrotu gazem ziemnym wysokometanowym i zaazotowanym realizowana przez PGNiG podlegała administracyjnej kontroli cen, z wyłączeniem obrotu gazem ziemnym wysokometanowym na Towarowej Giełdzie Energii.

Działalność ta podlega regulacji prowadzonej przez Prezesa URE, który zatwierdza taryfy paliw gazowych, w tym cen paliwa gazowego i stawek opłat w nich zawartych, oraz kontroluje ich stosowanie pod względem zgodności z zasadami określonymi w ustawie Prawo energetyczne. W tym celu m.in. analizie poddawane są koszty przyjmowane przez przedsiębiorstwa energetyczne jako uzasadnione do kalkulacji cen i stawek opłat w taryfach. Ich wysokość, pomimo występowania obliga gazowego, ma istotny wpływ na wyniki finansowe Spółki. Metodologia kształtowania taryf opiera się na prognozowanych kosztach oraz planowanych wielkościach sprzedaży gazu ziemnego – zarówno z importu, jak i z wydobycia krajowego.

Dostarczanie paliwa gazowego realizowane jest zarówno do odbiorców przyłączonych do sieci przesyłowej, jak i do sieci dystrybucyjnej, w ramach umów kompleksowych rozliczanych w oparciu o Taryfę, która zawiera:

  • ceny paliwa gazowego oraz stawki opłat abonamentowych stosowane do rozliczeń z odbiorcami pobierającymi paliwa gazowe z poszczególnych sieci,
  • sposób ustalania bonifikat za niedotrzymanie parametrów jakościowych paliw gazowych, standardów jakościowych obsługi odbiorców.

W 2015 r. obowiązywały następujące Taryfy dla Paliw Gazowych:

  • Taryfa w zakresie dostarczania paliw gazowych nr 7/2015 PGNiG SA zatwierdzona decyzją Prezesa URE w dniu 17 grudnia 2014 r. (obowiązywała od 1 stycznia 2015 r. do 30 kwietnia 2015 r. i miała zastosowanie do przedsiębiorstw nabywających paliwa do dalszej odsprzedaży oraz odbiorców końcowych o rocznym zużyciu przekraczającym 25 mln m³),
  • zmiana Taryfy w zakresie dostarczania paliw gazowych nr 7/2015 PGNiG SA (obowiązywała od 1 maja 2015 r. do 31 lipca 2015 r.), w której średnia cena gazu wysokometanowego (cena paliwa gazowego i abonament) została obniżona średnio o 7,1%, natomiast gazu zaazotowanego o 3,2%. Cena gazu wysokometanowego za 1 kWh została ostatecznie zrównana z ceną gazu zaazotowanego za 1 kWh,
  • Taryfa w zakresie dostarczania paliw gazowych nr 8/2015 PGNiG SA (obowiązywała od 1 sierpnia 2015 r. do 31 grudnia 2015 r.), w której średnia cena gazu wysokometanowego została obniżona o 5%, natomiast gazu zaazotowanego o 4,9%. Ponadto nowa taryfa wprowadziła odrębne ceny paliwa gazowego dla odbiorców odsprzedających paliwo gazowe.

Ponadto 16 grudnia 2015 r., Decyzją Prezesa URE zatwierdzona została Taryfa w zakresie dostarczania paliw gazowych Nr 9/2016, która obowiązywała od dnia 1 stycznia 2016 r. do 30 marca 2016 r., a średnia cena gazu wysokometanowego została obniżona o 6,6%, natomiast gazu zaazotowanego o 6,1%.

Polityka rabatowa w 2015 r.

W maju 2015 r. PGNiG uruchomiło dla klientów strategicznych program rabatowy „Uwolnienie cen”. Oferta stanowiła odpowiedź Spółki na oczekiwania klientów, a także była reakcją na intensyfikację działań podmiotów konkurencyjnych oraz zmian na rynku gazu. Program rabatowy obejmował zakupy gazu w okresie od 1 maja 2015 r. do 31 grudnia 2015 r. Przystąpienie do programu było dobrowolne, zaś odbiorcy, którzy się nie zdecydowali na przystąpienie, byli w dalszym ciągu rozliczani za zakupione paliwo gazowe zgodnie z obowiązującą taryfą PGNiG. Klienci przystępujący do programu otrzymali rabat w stosunku do ceny taryfowej. Wysokość rabatu odnosiła się do aktualnych cen na TGE i była uzależniona od odbieranych wolumenów gazu ziemnego oraz równomierności poboru. Odbiorcy znaczących wolumenów, przy zachowaniu równego wskaźnika poboru, otrzymali większe upusty. Warunkiem przystąpienia do programu było złożenie przez odbiorcę oświadczenia o przystąpieniu oraz realizacja zamówionych ilości paliwa gazowego na poziomie co najmniej 80%.

Program rabatowy „Uwolnienie cen” spotkał się z dużym zainteresowaniem klientów strategicznych PGNiG. Do programu zgłosiło się ponad 30 klientów, których zamówienia stanowią 85% łącznego wolumenu gazu sprzedawanego przez Spółkę.

1 lipca 2015 r. PGNiG wdrożyło kolejną edycję programu rabatowego „Uwolnienie cen 2015/2016”. Program obejmuje zakupy gazu w okresie od 1 sierpnia 2015 r. do 31 grudnia 2016 r., jednak nie dłużej niż do momentu zwolnienia PGNiG przez Prezesa URE z obowiązku przedkładania do zatwierdzenia taryf na paliwa gazowe. Podobnie jak w poprzedniej edycji programu przystąpienie jest dobrowolne, a klienci uzyskują rabat w stosunku do ceny taryfowej. Istotne zmiany obejmują: zasady rozliczenia obowiązku odbioru ilości minimalnych, możliwość uzyskania stałej lub indeksowanej ceny (w oparciu o cenę produktu giełdowego wskazanego przez odbiorcę), a także wprowadzenie produktów typu elastyczny i base.

W wyniku wprowadzenia programów rabatowych oraz zawierania przez klientów PGNiG nowych umów z wyceną indywidualną, pod koniec 2015 r. przeważająca cześć wolumenu gazu wysokometanowego sieciowego rozliczana była przez Spółkę po cenach rynkowych.

Funkcjonowanie na TGE

W 2015 r. PGNiG kontynuowało aktywne uczestnictwo w obrocie giełdowym na TGE. Spółka w dalszym ciągu posiadała duży udział w rynku zarówno w ramach kontraktów terminowych, jak i rynku spot, wpływając jednocześnie na zwiększenie płynności obrotu giełdowego. W związku z utrzymującą się płynnością obrotów na TGE sprzedaż giełdowa stanowiła jeden z kluczowych kanałów sprzedaży dla Spółki.

PGNiG nieprzerwanie od listopada 2013 r. pełni także funkcję Animatora Rynku Gazu TGE, zobowiązując się tym samym do regularnego wystawiania zleceń kupna, jak i sprzedaży gazu dla rynku terminowego. Podstawową rolą animatora jest zwiększenie płynności i przejrzystości rynku.

Na rynku giełdowym zarówno strona sprzedająca, jak i kupująca pozostają anonimowe w handlu. Powoduje to ustalenie cen na poziomie rynkowym, czyli takim, w którym podaż spotyka się z popytem.

W 2015 r. wyraźnej zmianie uległa miesięczna struktura wolumenów obrotu na TGE w stosunku do roku poprzedniego. Jedną z głównych przyczyn tak istotnej zmiany jest fakt, że 2015 rok był pierwszym pełnym rokiem funkcjonowania spółki PGNiG Obrót Detaliczny, będącej jednym z głównych podmiotów nabywających gaz poprzez rynki TGE, a która rozpoczęła swoją działalność od sierpnia 2014 r.

Wolumen obrotu gazem ziemnym na TGE w 2014 i 2015 r.


 RDNg 2015
 RDBg 2015
 RTTg 2015

 RDNg 2014
 RDBg 2014
 RTTg 2014
  sty lut mar kwi maj cze lip sie wrz paź lis gru
RDNg 2015 [mln m3] 38 24 23 38 26 17 4 8 10 43 43 39
RDBg 2015 [mln m3] 51 50 71 160 56 47 41 35 52 130 123 140
RTTg 2015 [mln m3] 945 1 055 975 497 430 584 1 406 667 575 430 337 572
RDNg 2014 [mln m3] 4 1 3 12 7 8 13 63 53 109 112 105
RDBg 2014 [mln m3] - - - - - - - 11 7 19 32 39
RTTg 2014 [mln m3] 38 30 49 53 125 280 478 2 630 2 254 2 059 1 227 632

Wyświetlanie danych

Powyżej przedstawiono wykres miesięcznych obrotów na giełdzie gazu dla lat 2014-2015. Obrót jest zdominowany przez rynek terminowy (RTTg), który służy zabezpieczeniu pozycji w średnim i długim okresie. Natomiast rynek dnia następnego (RDNg) i bieżącego (RDBg) jest wykorzystywany do bilansowania w krótkim terminie.

Wydzielenie obrotu detalicznego wpłynęło w znacznym stopniu na zmianę kanałów sprzedaży. Transakcje giełdowe zastępują w znacznym stopniu umowy bilateralne. Rok 2014 charakteryzował się skokowym wzrostem wolumenów obrotu od sierpnia do końca roku, w związku z wydzieleniem spółki obrotu detalicznego. W 2015 r. wolumen obrotu był rozłożony bardziej równomiernie w trakcie całego roku. Równocześnie w 2015 r. zauważalny jest wzrost obrotów na rynku dnia następnego w stosunku do roku ubiegłego.

Rewers wirtualny – możliwość odbioru gazu od kontrahenta z przeciwnego kierunku niż dostawa, możliwy w przypadku połączeń przebiegających tranzytowo przez kraj.
Interkonektory – połączenie wzajemne między infrastrukturą sąsiednich państw, umożliwiające przesłanie energii elektrycznej lub gazu ziemnego pomiędzy nimi.
Kontrakt jamalski – wieloletni kontrakt pomiędzy PGNiG SA a OAO Gazprom/OOO Gazprom Eksport zakłada 85% take or pay na dostawy gazu rosyjskiego w ilości do 10,2 mld m3 (PN) rocznie, obowiązujący do 2022 r.
Zobacz również: www.gaz-system.pl/
PCI – lista 195 kluczowych dla krajów Unii Europejskiej projektów w celu realizowania wspólnotowej polityki energetycznej.
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA
KRS 0000059492, NIP 525-000-80-28, kapitał zakładowy 5 900 000 000 zł – opłacony w całości
Centrala Spółki ul. M. Kasprzaka 25, 01-224 Warszawa
tel.: +48 22 589 45 55, faks: +48 22 691 82 73