Otoczenie regulacyjne

Działalność w segmencie Dystrybucja regulowana jest aktami prawa krajowego oraz unijnego. Podstawowe znaczenie dla działalności w obszarze dystrybucji gazu ziemnego mają:

  1. Prawo energetyczne.
  2. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 czerwca 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie paliwami gazowymi.
  3. Ustawa o zapasach ropy naftowej, produktów ropopochodnych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym.
  4. Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu gazowego.
  5. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 września 2007 r. w sprawie sposobu i trybu wprowadzania ograniczeń w poborze gazu ziemnego.

Wpływ otoczenia regulacyjnego na działalność firmy

Działalność dystrybucyjna Polskiej Spółki Gazownictwa Sp. z o.o. (PSG), jako monopol naturalny, podlega taryfowaniu przez Prezesa URE. Szczegółowe zasady dotyczące kalkulacji taryf określa rozporządzenie taryfowe.

W dniu 17 grudnia 2014 r. Prezes URE zatwierdził „Taryfę nr 3 dla usług dystrybucji paliwa gazowego i usługi regazyfikacji skroplonego gazu ziemnego”, która obowiązywała w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2015 r. Średnie stawki opłat za usługę dystrybucji wzrosły o 3% w porównaniu do taryfy obowiązującej w 2014 r.

W dniu 16 grudnia 2015 r. Prezes URE zatwierdził zmianę Taryfy nr 3 i przedłużył okres jej obowiązywania do dnia 30 czerwca 2016 r.

W dniu 16 lutego 2015 r. Prezes URE zatwierdził nową „Instrukcję Ruchu i Eksploatacji Sieci Dystrybucyjnej”, która obowiązuje od 1 marca 2015 r. W zakresie szczegółowych postanowień IRiESD doprecyzowane zostały m.in. zasady współpracy z operatorami innych systemów dystrybucyjnych, szczegółowo uregulowano zasady zarządzania ograniczeniami systemowymi w przypadku niezgodności odbioru lub dostaw paliwa gazowego z prognozami transportowymi operatorów systemów dystrybucyjnych.

Ryzyka

PSG konsekwentnie stara się ograniczać pojawiające się dla niej zagrożenia, niwelować generowane przez nie ryzyka i ich negatywne skutki. Do najważniejszych zidentyfikowanych ryzyk należą:

Polityka taryfowa

 
 

W Polsce nie jest publikowana polityka taryfowa dla przedsiębiorstw zajmujących się dystrybucją gazu ziemnego, zawierająca szczegółowe zasady oraz metodykę wyznaczania akceptowanego przez regulatora poziomu przychodu regulowanego. Stosowana jest krótkoterminowa praktyka taryfowania oparta na corocznych negocjacjach z Prezesem URE. W 2015 r. PSG wystąpiła do Prezesa URE z opracowaną propozycją „Wieloletniej strategii w zakresie regulacji i taryf w PSG na lata 2016-2018”. W związku z brakiem ostatecznych rozwiązań i regulacji dotyczących tzw. socjalizacji kosztów terminalu LNG, końcowe uzgodnienia z URE w zakresie przedmiotowego opracowania zostały przesunięte na 2016 r.

Ustalając taryfy, Prezes URE ogranicza wzrost przychodu regulowanego (wskazując na względy społeczne), będącego podstawą kalkulacji stawek opłat za usługę dystrybucji paliw gazowych. Powoduje to wydłużenie okresu, w którym PSG może uzyskać w zatwierdzanej taryfie pełny, należny zwrot z zaangażowanego w działalność kapitału.

Ryzyko przełączeń dużych odbiorców PSG do sieci przesyłowej OGP Gaz-System SA

 
 

Znaczący odbiorcy, w warunkach nasilającej się konkurencji w sektorze, uzasadniają chęć przełączenia do sieci przesyłowej OGP Gaz-System SA argumentem obniżenia kosztów. Może to skutkować dla PSG utratą części wolumenu dystrybuowanego gazu, a więc także przychodów z tytułu sprzedaży usług dystrybucyjnych i w konsekwencji konieczność skompensowania nadwyżki niepokrytych kosztów nad przychodami, np. poprzez podwyższenie stawek taryfowych.

Roszczenia właścicieli nieruchomości

 
 

PSG coraz częściej spotyka się z wygórowanymi roszczeniami finansowymi właścicieli terenów, na których dawniej zlokalizowano sieć gazową. Służebność przesyłu stanowi podstawowy sposób ustalenia zakresu korzystania z cudzej nieruchomości przez przedsiębiorstwo przesyłowe, za co właścicielowi przysługuje odpowiednie wynagrodzenie. Ponadto właściciele terenów występują z roszczeniami o zapłatę wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z nieruchomości. Roszczenia te generują dodatkowe, często wysokie koszty i mogą negatywnie wpłynąć na wyniki finansowe segmentu.

Źródła zasilania systemu dystrybucyjnego

 
 

Sieć dystrybucyjna PSG połączona jest z systemem przesyłowym OGP Gaz-System SA i głównie z niego zasilana. Ograniczenia parametrów przepustowości i ciśnień dostaw paliwa gazowego w systemie przesyłowym utrudniają lub niekiedy uniemożliwiają dalszy rozwój systemu gazowego na znacznym obszarze działania spółki.

Substytucja

 
 

Silna pozycja konkurencyjna substytucyjnych nośników energii w niektórych regionach działalności PSG (węgiel, drewno) stanowi barierę wzrostu zapotrzebowania na gaz ziemny jako paliwo.

Utrzymujące się niskie ceny węgla kamiennego, węglowodorów (oleje opałowe, oleje grzewcze) oraz innych nośników energii wykorzystywanych na cele komunalne nie zachęcają, szczególnie odbiorców indywidualnych, do ich zmiany na ekologiczne paliwo gazowe. Dla zwiększenia przychodów ze sprzedaży usług dystrybucyjnych wsparciem w tej sytuacji jest realizacja przez jednostki administracyjne programów ograniczania niskiej emisji poprzez stosowanie systemów wsparcia finansowego dla zmian urządzeń grzewczych. W grupie odbiorców instytucjonalnych zmiana paliwa odbywa się w oparciu o rachunek ekonomiczny uwzględniający ograniczenie kosztów osobowych.

Malejące średnie zużycie gazu w grupie małych odbiorców

 
 

Do głównych przyczyn tego zjawiska należy zaliczyć zwiększenie efektywności energetycznej budynków, ograniczenie wykorzystania indywidualnych pieców gazowych do podgrzewania wody oraz migracje ludności.

Niestabilna sytuacja w zakresie rozwoju popytu na gaz ziemny w sektorze wytwarzania energii

 
 

Poprawiająca się konkurencyjność cenowa gazu ziemnego może przełożyć się na wzrost jego wykorzystania do wytwarzania energii elektrycznej, a tym samym zwiększenie wolumenu dystrybuowanego paliwa i wyższe przychody z podstawowej działalności PSG. W przypadku gwałtownego pojawienia się popytu na paliwo gazowe mogą pojawić się ograniczenia w sieci dystrybucyjnej uniemożliwiające realizację dostawy. Ich zniwelowanie wymagać może rozbudowy punktów wyjścia z systemu dystrybucyjnego oraz/lub realizacji nowych inwestycji liniowych.

Zobacz również: www.psgaz.pl
URE – Urząd Regulacji Energetyki
Regazyfikacja – proces zamiany stanu skupienia gazu z postaci skroplonej do gazowej poprzez ogrzewanie.

Prawdopodobieństwo materializacji ryzyka

 
niskie
 
średnie
 
wysokie

Istotność ryzyka

 
niskie
 
średnie
 
wysokie
Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA
KRS 0000059492, NIP 525-000-80-28, kapitał zakładowy 5 900 000 000 zł – opłacony w całości
Centrala Spółki ul. M. Kasprzaka 25, 01-224 Warszawa
tel.: +48 22 589 45 55, faks: +48 22 691 82 73