Grupa PGNiG jest jednym z największych pracodawców w Polsce. Zatrudnia zarówno osoby z ogromnym doświadczeniem i wysokimi kwalifikacjami, jak również jest pierwszym miejscem pracy dla wielu młodych ludzi. Tworzony w ten sposób kapitał jest kluczowym zasobem, dzięki któremu Grupa może świadczyć swoim Klientom usługi najwyższej jakości. W celu zapewnienia konkurencyjności i innowacyjności działalności biznesowej PGNiG, pracownicy Grupy mają możliwość stałego rozwoju i podnoszenia swoich kwalifikacji. Wynikiem takiego podejścia do zarządzania zasobami ludzkimi jest zwiększanie efektywności pracy.
W 2015 r. w Grupie PGNiG zatrudnionych było 25 419 osób. Oznacza to zmianę zatrudnienia w stosunku do roku ubiegłego o 3 577 osób, kiedy to w Grupie pracowało 28 996 osób.
liczba osób
2015 | 2014 | 2013 | 2012 | 2011 | |
---|---|---|---|---|---|
Centrala PGNiG | 675 | 689 | 606 | 617 | 838 |
Poszukiwanie i Wydobycie | 8 903 | 10 221 | 10 754 | 10 990 | 12 054 |
Obrót i Magazynowanie | 2 787 | 3 240 | 3 464 | 3 780 | 3 841 |
Dystrybucja | 10 678 | 12 173 | 13 050 | 13 255 | 13 865 |
Wytwarzanie | 1 071 | 1 068 | 1 066 | 1 069 | - |
Pozostała działalność | 1 305 | 1 605 | 1 990 | 2 327 | 2 185 |
Razem | 25 419 | 28 996 | 30 930 | 32 038 | 32 783 |
Inwestycje w zasoby ludzkie sprzyjają realizacji planów przedsiębiorstwa, pozwalają także urzeczywistniać indywidualne aspiracje poszczególnych pracowników. Kluczową rolę w procesie rozwoju zasobów ludzkich odgrywa system zarządzania szkoleniami. Osoby zatrudnione w Grupie PGNiG mają możliwość podwyższania swoich kwalifikacji zawodowych poprzez udział w szkoleniach, studiach podyplomowych, branżowych konferencjach, seminariach lub sympozjach, a także odbywając praktyki zawodowe.
W zależności od zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku oraz indywidualnych potrzeb, pracownicy mogą brać udział w szkoleniach dotyczących wszelkich aspektów szeroko rozumianego nowoczesnego funkcjonowania przedsiębiorstwa, np. ryzyka, analizy otoczenia prawnego, zagadnień związanych z obsługą klienta. Ważnym elementem procesu kształcenia jest udział pracowników w szkoleniach dotyczących tzw. miękkich aspektów funkcjonowania w organizacji i zarządzania, takich jak np. komunikacja, współpraca w grupie, zarządzanie zespołem czy zarządzanie zadaniami.
Prowadzone są także projekty rozwojowe, mające na celu nabycie kompetencji oraz wzmocnienie praktycznych umiejętności pracowników w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi.
W 2015 r. realizowana była kolejna edycja Akademii Menadżera, która w pierwszym etapie funkcjonowania (2013 r.) była projektem polegającym na przybliżeniu kadrze menadżerskiej PGNiG siedmiu kompetencji dobrego przywództwa. Kolejna odsłona Projektu została zorganizowana jako element wspierający menadżerów w realizacji celów wynikających z „Długoterminowej strategii budowania wartości GK PGNiG na lata 2014-2022” poprzez:
W ramach ubiegłorocznej edycji przeprowadzone zostały sesje Development Center dla 37 osób, a kolejnym etapem były szkolenia z przywództwa sytuacyjnego. Rozbudowana oferta szkoleniowa daje pracownikom Grupy PGNiG szansę na rozwój oraz podnoszenie kwalifikacji zawodowych, a firmie przynosi wymierne korzyści w postaci zwiększonej efektywności pracy. Rozwój zasobów ludzkich przekłada się na wzrost wartości Grupy PGNiG, pozytywnie ocenianej przede wszystkim przez inwestorów oraz klientów, a także będącej pożądanym pracodawcą wśród przyszłych pracowników.
Grupa PGNiG z najwyższą starannością wypełnia wszystkie powinności wobec pracowników, a także członków ich rodzin. Dotyczą one głównie działalności socjalno-bytowej, ochrony zdrowia oraz grupowego ubezpieczenia na życie i obejmują m.in.:
W 2011 r. uruchomiony został w PGNiG System Oceny Pracy. System został stworzony w ramach inicjatywy „Wdrożenie nowego modelu zarządzania GK PGNiG” z „Programu budowy wartości Grupy Kapitałowej PGNiG na lata 2009-2015”. W celu dopasowania Systemu Oceny Pracy do dynamicznej sytuacji rynkowej, w 2014 r. system został zmodyfikowany. Wdrożono zmiany dostosowujące zarówno zasady oceny, jak i aplikację wspomagającą proces oceny, do bardziej efektywnego wsparcia menadżerów w realizacji stawianych im celów strategicznych. Jasność i przejrzystość kryteriów, prostota i powszechność systemu oraz cykliczność realizowanego procesu oceny to najważniejsze elementy charakteryzujące funkcjonujący w PGNiG system.
W 2015 r. przeprowadzony został pilotażowy projekt oceny kompetencji menedżerskich metodą 360° dla TOP kadry menedżerskiej. Projekt został zrealizowany w ramach jednego z priorytetów Strategii Grupy PGNiG na lata 2014-2022, tj. doskonalenia polityki personalnej naszej firmy.
Pracodawca, który świadomie inwestuje w bezpieczeństwo i higienę pracy w swojej firmie, posiada wiedzę, że podejmując te działania nie tylko zapobiega wypadkom, chorobom zawodowym
i poważnym awariom przemysłowym, ale także buduje pozytywny wizerunek swojej firmy, co znacząco wpływa na jej sukces.
Pracodawca ma obowiązek chronić życie i zdrowie pracowników, wykorzystując najnowsze osiągnięcia nauki i techniki, w tym dorobek ergonomii, socjologii, psychologii, medycyny pracy oraz zasady dobrej praktyki.
Problem ochrony pracownika w procesie pracy ma nie tylko aspekt humanitarny, ale również ekonomiczny. Człowiek w trakcie wykonywania pracy narażony jest na zagrożenia wynikające nie tylko z samej pracy, ale również z oddziaływania warunków środowiska, w którym pracuje. Wskutek tego odczuwanie przez niego uciążliwości pracy będzie tym niższe, a jej efektywność tym wyższa, im bardziej sprzyjające będą warunki, w których ona przebiega.
Najważniejsze jest jednak określenie jak znaczące zagrożenia dla zdrowia i życia występują w miejscu pracy i czy zapobiega się im przy pomocy właściwych i wystarczających środków zaradczych. Narzędziem służącym do tych działań jest ocena ryzyka zawodowego na stanowisku pracy.
Na podstawie tej oceny podejmowane są działania ochronne i zapobiegawcze, min. w formie ochron zbiorowych, modernizacji sprzętów i urządzeń, remontów i modernizacji pomieszczeń, szkoleń specjalistycznych i badań profilaktycznych pracowników, wdrażania systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, opracowywania instrukcji i procedur, doboru środków ochrony indywidualnej, w celu eliminacji bądź ograniczenia zagrożeń.
W wymiarze ekonomicznym realizacja przedsięwzięć zawartych w ocenie ryzyka zawodowego wpływa na wydajność pracy, wielkość produkcji, składki ubezpieczeniowej, kosztów wypadków przy pracy, itp.
Działalność w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy to nie tylko przepisy podstawowe, ale także szczegółowe akty prawne, takie jak: prawo geologiczne i górnicze, prawo budowlane czy ustawa
o ratownictwie górniczym, oraz akty prawne dotyczące ochrony przeciwpożarowej, środowiska, itp., Ich całościowa znajomość pozwala na zapewnienie optymalnych warunków pracy i ciągłe ich doskonalenie.
Wszystkie wyżej wymienione elementy, wynikające z przepisów prawa znajdują odzwierciedlenie w polityce bezpieczeństwa i higienie pracy realizowanej w Grupie PGNiG, zarówno przez Zarząd jak i każdego pracownika.
Ponadto w celu spełnienia najwyższych światowych wymagań pozyskiwania nowych kontraktów
i kontrahentów oraz doskonalenia i współpracy z podmiotami zagranicznymi, funkcjonuje Operatorski System Bezpieczeństwa HSE (z ang. Health, Safety and Environment). Polega on na ochronie zdrowia pracowników, zapewnieniu bezpiecznych warunków pracy oraz trosce o środowisko. Funkcjonowanie Systemu Bezpieczeństwa HSE jest niewymuszonym prawnie, dobrowolnym działaniem firmy, wyprzedzającym zobowiązania i regulacje prawne. W roku 2015 na podstawie Uchwały nr 15/2015 Zarządu PGNiG SA rozpoczęto prace dotyczące budowy i wdrożenia zintegrowanego w całej spółce „Systemu Zarządzania Jakością, Bezpieczeństwem Pracy, Ochroną Zdrowia i Środowiska– QHSE w PGNiG SA” celem utrzymania najwyższego poziomu bezpieczeństwa pracowników, społeczności lokalnych oraz ochrony środowiska poprzez prowadzenie operacji w sposób bezpieczny oraz z minimalizowaniem ryzyka. Przewiduje się, że wdrożenie przedmiotowego systemu nastąpi w roku 2016.
W ramach organizacji praktyk absolwenckich oraz staży w 2015 r. PGNiG przyjęło na praktyki laureatów konkursu Grasz o Staż, programu stażowego Ministerstwa Skarbu Państwa „Budujemy wartość polskiej gospodarki. Pracuj dla nas!”, a także wybranych studentów Akademii Ekonomicznej w Krakowie.
Ponadto od czterech lat w PGNiG realizowany jest własny program edukacyjny „GeoTalent”, który został stworzony z myślą o studentach uczelni technicznych, zainteresowanych pracą w branży oil&gas. W ramach tego programu PGNiG m.in. organizuje w okresie wakacyjnym płatne praktyki absolwenckie w obszarze poszukiwań, eksploatacji oraz wydobycia.
Równolegle w II połowie 2015 r. rozpoczęto przygotowania nowego projektu, mającego na celu pozyskanie talentów spoza organizacji. Będzie on skierowany do najlepszych studentów i absolwentów wybranych uczelni technicznych i ekonomicznych, którym zostaną zaoferowane płatne, kilkumiesięczne staże w Spółce. Projekt ma wzmocnić potencjał kadrowy w innych, niż poszukiwanie i wydobycie, obszarach biznesowej działalności Spółki.
Oferowane przez PGNiG praktyki oraz staże są atrakcyjnym sposobem na zdobycie doświadczenia zawodowego i nowych umiejętności, zapoznanie się ze specyfiką pracy w branży, a także dają szansę zatrudnienia i pozostania w Grupie PGNiG. Spółki należące do Grupy PGNiG umożliwiają odbycie praktyk zawodowych, studenckich czy absolwenckich studentom wyższych uczelni z całej Polski.
PGNiG jest organizatorem Programu Edukacyjnego GeoTalent, stworzonego z myślą o studentach zainteresowanych branżą oil&gas. Jego działania skierowane są do studentów czterech wydziałów Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie:
oraz studentów:
Wizyta uczestników „GeoTalent” na wiertni oraz w kopalni ropy naftowej i gazu ziemnego „Lubiatów”
W ramach programu organizowane są praktyki letnie, podczas których studenci pod nadzorem opiekunów merytorycznych zdobywają doświadczenie zawodowe oraz mają okazję zapoznać się ze specyfiką pracy w branży. W 2015 r., w ramach Programu Praktyk Letnich GeoTalent, 48 studentów odbyło płatne praktyki w Oddziale Geologii i Eksploatacji oraz Oddziałach w Zielonej Górze, Sanoku i Odolanowie.
W ramach Programu GeoTalent realizowany jest corocznie konkurs wiedzy branżowej. W 2015 r. objął on 7 dziedzin (geologia, geofizyka, wiertnictwo, inżynieria złożowa, geodezja i kartografia w górnictwie, kartografia geologiczna + GIS, ochrona środowiska) i wzięło w nim udział 50 studentów, którzy zmierzyli się z zadaniami praktycznymi oraz testem wiedzy.
Ważnym elementem programu jest dzielenie się wiedzą specjalistyczną ze studentami. Dzięki zaangażowaniu Mentorów – pracowników PGNiG – w 2015 r. zorganizowano 14 warsztatów specjalistycznych oraz 4 warsztaty miękkie, w których łącznie wzięło udział niemal 600 osób. Poprzez bezpośredni kontakt ze specjalistami studenci mieli możliwość skonfrontowania wiedzy zdobytej na studiach z realiami branży na przykładzie projektów realizowanych przez PGNiG SA.
Uczestnicy Programu GeoTalent mają ponadto możliwość wzięcia udziału w wyjazdach edukacyjnych.
Realizacja Programu wspierana jest przez Ambasadorów GeoTalent – wybranych studentów uczelni partnerskich, którzy promują Program GeoTalent oraz wizerunek PGNiG jako dobrego pracodawcy w środowisku studenckim, a także mają możliwość zrealizowania w ramach Programu własnych inicjatyw, takich jak np. GeoTurniej – drużynowy konkurs wiedzy z branży oil&gas, w którego pierwszej edycji, przeprowadzonej w 2015 r. wzięło udział 79 trzyosobowych zespołów.
W PGNiG w pierwszej kolejności obowiązuje rekrutacja wewnętrzna. Pozwala to w pełni wykorzystać potencjał zatrudnionych w PGNiG pracowników, a ponadto stanowi środek motywujący do bardziej efektywnej pracy i rozwijania własnych talentów. W przypadku konieczności pozyskania pracownika o rzadkich kompetencjach przeprowadzana jest rekrutacja zewnętrzna.
Proces rekrutacji składa się z następujących etapów: