Rok 2016 stawia przed PGNiG szereg wyzwań związanych z postępującą liberalizacją rynku gazu w Polsce.
W obszarze sprzedaży gazu do klientów końcowych Spółka koncentruje się na rozwoju oferty produktowej oraz programów rabatowych uruchomionych w 2015 r. celem utrzymania silnej pozycji na liberalizującym się rynku gazu.
W związku ze zmieniającym się otoczeniem regulacyjnym, m.in. w zakresie detaryfikacji oraz planów dotyczących przedłużenia wsparcia w ramach programu poprawy efektywności energetycznej (białe certyfikaty)
W przypadku sprzedaży gazu poprzez TGE, PGNiG skupia się na oferowaniu produktów po cenach konkurencyjnych względem zliberalizowanych rynków zachodnich, co powinno zagwarantować Spółce zrealizowanie obowiązków ustawowych wynikających z obliga giełdowego.
Prowadzone są również działania mające na celu usprawnienie i przyśpieszenie obiegu faktur pomiędzy PGNiG Obrót Detaliczny a klientami poprzez promowanie usługi „eko-faktura” czy poprawę funkcjonalności systemów informatycznych wykorzystywanych w procesie obsługi klienta.
W zakresie rozwoju nowych produktów gazowych trwają prace nad ofertą dual fuel, ofertą produktów gazowych dostosowaną do wymagań klientów czy też, wspólnie z innymi spółkami z Grupy PGNiG, nad ofertą kogeneracji opartej o paliwo gazowe.
Zintensyfikowane zostały również prace nad ofertą dla nowych klientów na obszarach obecnie gazyfikowanych oraz planowanych do gazyfikacji, jak i dla klientów, którzy planują wymianę obecnego źródła energii, np. z opalanego węglem na paliwo gazowe, m.in. poprzez lepsze dotarcie z ofertą do klientów.
Planowane są również działania na rzecz dalszego rozwoju segmentu CNG poprzez współpracę z partnerami zewnętrznymi zainteresowanymi budowaniem nowych stacji do tankowania pojazdów gazem sprężonym oraz podejmowanie inicjatyw mających na celu rozwój tego ekologicznego paliwa szczególnie w transporcie miejskim.
Spółka zamierza rozwijać działalność w obszarze sprzedaży detalicznej i obrotu hurtowego surowcami energetycznymi. W zakresie sprzedaży detalicznej celem jest znaczne rozszerzenie portfela odbiorców końcowych gazu i energii elektrycznej oraz rozpoczęcie działalności sprzedażowej w Polsce w celu odzyskania klientów, którzy wybrali dostawców konkurencyjnych wobec Grupy PGNiG. Wsparciem w realizacji tych planów ma być wydzielenie organizacji sprzedażowej (które nastąpiło w październiku 2015 r. ze skutkiem wstecznym od 1 stycznia 2015 r.) do odrębnej jednostki w ramach PST. W tym celu utworzona została spółka PST Europe Sales GmbH. Dodatkowo PST zaangażowała się, za pośrednictwem Premio Energie GmbH, w sprzedaż produktów pod marką PST na zasadach wyłączności.
W celu ograniczenia jednostkowych kosztów obsługi PST wybrała nowy system CRM tak, aby osiągnąć zakładany wzrost poprzez racjonalizację procesów sprzedażowych. Wdrażanie nowego systemu zostanie zakończone w drugim kwartale 2016 r. Oczekuje się, że w rezultacie wdrożenia systemu jednostkowe koszty obsługi klienta spadną o połowę.
W obszarze hurtowym, obok aktywności na rynku pozagiełdowym i giełdowym, spółka zamierza zwiększyć skalę obrotów z przedsiębiorstwami użyteczności publicznej i dystrybutorami, poprzez zaoferowanie im standardowych i strukturyzowanych produktów handlowych oraz powiązanych usług (np. usług grupy bilansującej).
W 2016 r. PST zamierza wejść na rynek brytyjski, rozpoczynając działalność handlową w ramach wirtualnego hubu NBP, co nastąpi po skompletowaniu całej wymaganej dokumentacji i uzyskaniu wewnętrznych zgód.
W zakresie budowy PMG Kosakowo kontynuowane będą prace nad ukończeniem budowy 5 komór klastra A (komora K-5) i końcowym rozliczeniem kontraktu. Jednocześnie trwały będą dalsze prace w ramach budowy klastra B (rozbudowa magazynu do pojemności czynnej 250 mln m3). Realizacja kontraktu obejmuje m.in. sporządzenie dokumentacji projektowej, realizację budowy gazociągów i rurociągów ługowniczych wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz przeprowadzenie pierwszego napełnienia komór gazem. Zgodnie z umową zakończenie wszystkich prac przypada na 2021 r.
Spółka w 2016 r. i w latach następnych planuje zwiększanie wolumenu dostępnych zdolności magazynowych poprzez inwestycje: