Tabela poniżej przedstawia źródła zakupu gazu ziemnego przez PGNiG Obrót Detaliczny
Wyszczególnienie | Udział |
---|---|
Dostawy na terenie kraju, w tym: | 100% |
• z Grupy kapitałowej PGNiG | 11% |
• spoza Grupy kapitałowej PGNiG | 89% |
W okresie od 1 stycznia 2015 r. do 31 sierpnia 2015 obowiązywała „Taryfa PGNiG Obrót Detaliczny Sp. z o.o. w zakresie obrotu paliwami gazowymi nr 1” zatwierdzona decyzją Prezesa URE w dniu 17 grudnia 2014 r.
W dniu 13 sierpnia 2015 r. Prezes URE zatwierdził zmianę „Taryfy PGNiG Obrót Detaliczny Sp. z o.o. w zakresie obrotu paliwami gazowymi nr 1”, w której średnia cena paliwa gazowego (cena paliwa gazowego i abonament) została obniżona o 6,5% dla gazu wysokometanowego, 2,5% dla gazu zaazotowanego (Lw) i 0,8% dla odbiorców grupy Z-7B gazu zaazotowanego (Ls). Zmiana taryfy weszła w życie w dniu 1 września 2015 r. i obowiązywała do 31 grudnia 2015 r.
W dniu 17 grudnia 2015 r. Prezes URE zatwierdził nową „Taryfę PGNiG Obrót Detaliczny Sp. z o.o. w zakresie dostarczania paliw gazowych nr 2” na okres od 1 stycznia 2016 r. do 31 marca 2016 r. Średnia cena paliwa gazowego została obniżona o:
Pełna treść taryf z cenami i stawkami opłat dostępna jest na www.oferta.pgnig.pl oraz www.ure.gov.pl.
W 2015 r. PGNiG Obrót Detaliczny uruchomiło dla największych odbiorców gazu szereg programów promocyjnych. W kwietniu 2015 r. obowiązywała oferta „Elastyczna cena”. W ramach tej oferty klient otrzymał rabat od taryfowej ceny paliwa gazowego oraz uzyskał możliwość zmiany terminów płatności i liczby faktur wstępnych. Ze względu na duże zainteresowanie odbiorców, w czerwcu 2015 r. spółka rozpoczęła kolejną edycję oferty pod nazwą „Elastyczna cena II”. W czerwcu 2015 r. wprowadzona została również wielowariantowa oferta „Stałe oszczędności dla Biznesu”. Oferta była skierowana do największych klientów spółki. Kolejny program rabatowy „Automatyczna promocja 5%” skierowany był do klientów, którzy nie skorzystali z ww. ofert. Program zakładał 5% rabatu od taryfowej ceny paliwa gazowego i obowiązywał od 1 lipca 2015 r. do 31 grudnia 2015 r.
W związku z dużym zainteresowaniem programami rabatowymi w 2015 r. PGNiG Obrót Detaliczny uruchomiło kolejne edycje promocji „Elastyczna cena” oraz „Stałe oszczędności dla biznesu”, które skierowane były do szerokiej grupy odbiorców biznesowych.
Ponadto w grudniu 2015 r. wprowadzona została oferta dla grup zakupowych, która zakładała oferowanie jednolitych warunków cenowych dla klientów zawiązujących grupę. Wprowadzony został również nowy produkt pod nazwą „Oferta Indeksowana”, kierowany do klientów biznesowych o szczególnych oczekiwaniach w zakresie rozliczeń za pobrane paliwo gazowe w oparciu o formuły cenowe lub konkretne produkty giełdowe.
PGNiG Obrót Detaliczny sprzedaje energię elektryczną zarówno dla klientów indywidualnych, jak również dla klientów biznesowych, głównie w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw.
Sprzedaż energii elektrycznej w PGNiG Obrót Detaliczny odbywa się poprzez sieć Doradców Biznesowych oraz poprzez Biura Obsługi Klientów.
PGNiG Obrót Detaliczny w segmencie klientów biznesowych obsługuje klientów, którzy pobierają paliwo gazowe zarówno na cele technologiczne, tj. do produkcji wyrobów w takich branżach, jak: przemysł chemiczny i petrochemiczny, huty szkła i stali, jak i na cele grzewcze w takich branżach, jak: ciepłownictwo, przemysł, usługi czy handel. Struktura odbiorców w zakresie grup taryfowych wskazuje na bardzo duży udział małych i średnich klientów w ich ogólnej liczbie. Podobne relacje są w zakresie wolumenu sprzedaży w liczbie obsługiwanych klientów.
Największą w zakresie liczby klientów jest grupa odbiorców zajmująca się handlem i usługami, natomiast w zakresie odebranego wolumenu – grupa odbiorców przemysłowych.
Ponadto według stanu na dzień 31 grudnia 2015 r. PGNiG Obrót Detaliczny obsługiwało ponad 6,8 mln odbiorców indywidualnych (gospodarstwa domowe i mały biznes) głównie na cele domowe. Mali klienci biznesowi wykorzystują także gaz ziemny w procesach produkcyjnych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W całym 2015 r. PGNiG Obrót Detaliczny kontynuowało prace mające na celu zwiększenie satysfakcji klientów oraz zminimalizowanie ryzyka utraty klientów na rzecz konkurencji.
W segmencie klienta indywidualnego (gospodarstwa domowe i mały biznes) działania polegały głównie na rozwoju elektronicznych kanałów obsługi klienta, które pozwalają na szybszy i łatwiejszy kontakt klientów ze spółką. Rozwój ten dotyczył głównie strony internetowej (serwisu www dla klienta) oraz systemu e-BOK – Elektronicznego Biura Obsługi Klientów.
W 2015 r. rosła także liczba klientów korzystających z usługi „eko-faktura” (elektroniczny obraz faktur), co miało duży wpływ na usprawnienie oraz przyspieszenie obiegu faktur pomiędzy spółką a klientami, a także generowało oszczędności w procesie wysyłki korespondencji.
Według danych URE w 2015 r. w Polsce ponad 23 tys. odbiorców zmieniło dotychczasowego dostawcę paliwa gazowego i należy przyjąć, że liczba ta w kolejnych latach będzie się zwiększać.
Rok | Odbiorcy zmieniający dostawcę gazu |
---|---|
2011 | 4 |
2012 | 210 |
2013 | 429 |
2014 | 7 007 |
2015 | 23 000 |
Źródło: URE