Strategia Grupy Kapitałowej PGNiG
Nadrzędnym celem PGNiG jest realizacja wzrostu wartości dla akcjonariuszy. Dążąc do osiągnięcia tego celu, Spółka przyjęła w połowie 2011 roku „Aktualizację Strategii Grupy Kapitałowej PGNiG do 2015 roku”. Strategia ta jest realizowana z uwzględnieniem uwarunkowań związanych z koniecznością zapewnienia długofalowego bezpieczeństwa w zakresie nieprzerwanych dostaw gazu na potrzeby rynku krajowego. W grudniu 2012 roku Spółka przyjęła „Krótkoterminową strategię budowania wartości GK PGNiG na lata 2012–2014”. Strategia ma charakter operacyjny i stanowi zespół skoordynowanych działań, ukierunkowanych na realizację nadrzędnego celu strategicznego Grupy PGNiG. Przyjęty w grudniu dokument wpisuje się w realizację „Aktualizacji Strategii Grupy Kapitałowej PGNiG do 2015 roku”.
PGNiG jest jednym z największych przedsiębiorstw w Polsce. Przychody firmy oraz jej zysk stawiają spółkę w czołówce największych i najbardziej dochodowych podmiotów w Polsce. PGNiG jest również jednym z największych pracodawców w kraju.
Główne cele strategiczne składają się na wizję Grupy PGNiG, zgodnie z którą w perspektywie 2015 roku Grupa PGNiG będzie nowoczesną i sprawnie zarządzaną organizacją, obecną w prawie całym łańcuchu wartości w ramach sektora gazowego i skupiającą aktywa z sektorów paliwowego i elektroenergetycznego. Kluczowe dla osiągnięcia celów strategicznych PGNiG działania będą się koncentrować na:
- krajowej i międzynarodowej działalności poszukiwawczowydobywczej, zapewniającej dostęp do nowych złóż gazu ziemnego i ropy naftowej;
- segmencie energetycznym, skoncentrowanym na rozwoju energetyki gazowej w Polsce;
- zarządzaniu portfelem gazu ziemnego Spółki w Polsce i za granicą.
Krótkoterminowa strategia budowania wartości GK PGNiG do 2014 roku ma charakter kompleksowy i stanowi zespół skoordynowanych działań, ukierunkowanych na realizację 19 inicjatyw podzielonych na 3 obszary biznesowe.
Inicjatywy realizowane w ramach obszaru Upstream:
- Rozpoznanie i zagospodarowanie niekonwencjonalnych złóż węglowodorów w ramach posiadanych koncesji;
- Współpraca z partnerami zewnętrznymi w obszarze poszukiwań i wydobycia węglowodorów;
- Intensyfikacja krajowych poszukiwań węglowodorów ze złóż konwencjonalnych;
- Optymalizacja działalności Upstream poza granicami Polski.
Inicjatywy realizowane w ramach obszaru Rynek:
- Poprawa efektywności obszaru sprzedaży i obsługi klientów;
- Wdrożenie zintegrowanej oferty produktowej;
- Wdrożenie nowej polityki marketingowej;
- Animacja/wsparcie programu liberalizacji rynku gazu;
- Rozwój segmentu energetyki;
- Zmiana zasad ustalania cen w kontraktach importowych;
- Zmiana struktury portfela pozyskania gazu z importu;
- Centralizacja funkcji handlu hurtowego w Grupie PGNiG.
Inicjatywy realizowane w ramach obszaru Model Biznesowy:
- Optymalizacja systemu zarządzania zasobami ludzkimi w PGNiG;
- Wdrożenie systemu zarządzania projektami / portfelem projektów;
- Utworzenie Centrum Usług Wspólnych;
- Restrukturyzacja obszarów działalności podstawowej Grupy PGNiG;
- Restrukturyzacja obszarów działalności dodatkowej Grupy PGNiG;
- Restrukturyzacja zatrudnienia;
- Optymalizacja segmentu magazynowania w Grupie PGNiG.
Wdrożenie Krótkoterminowej strategii budowania wartości Grupy PGNiG do 2014 roku pozwoli na realizację ambitnego programu inwestycyjnego, przy jednoczesnym ograniczeniu poziomu zadłużenia, i na wygenerowanie nadwyżki finansowej, która może zostać przeznaczona na kolejne inwestycje.
Wzrost wartości GK PGNiG |
|||
---|---|---|---|
Maksymalizacja potencjału segmentu Upstream GK PGNiG | Optymalizacja portfela pozyskania gazu ziemnego | Przygotowanie GK PGNiG do liberalizacji rynku gazu ziemnego | Restrukturyzacja modelu biznesowego GK PGNiG |
Obszar Upstream jest obecnie priorytetowym obszarem inwestycji i rozwoju w ramach GK PGNiG. W szczególności PGNiG przykłada dużą wagę do rozwoju poszukiwań i wydobycia węglowodorów ze złóż niekonwencjonalnych. W ramach tego kierunku działań planowany jest szereg inicjatyw, realizowanych zarówno siłami własnymi GK PGNiG, jak też we współpracy z partnerami zewnętrznymi (krajowymi i zagranicznymi). |
Warunki zakupu gazu z importu (w tym ceny) mają decydujący wpływ na poziom stawek taryfowych dla klientów końcowych. Wysoki poziom taryf negatywnie wpływa na konkurencyjność gazu jako nośnika energii oraz ogranicza dynamikę rozwoju rynku. PGNiG przywiązuje duży priorytet do trwałej restrukturyzacji portfela pozyskania gazu poprzez zmianę formuł cenowych w istniejących kontraktach, uelastycznienie warunków zawartych kontraktów czy też poszukiwanie nowych, konkurencyjnych dostawców gazu. |
Obecnie GK PGNiG ma wiodącą pozycję na rynku gazu ziemnego. Jednakże w związku z liberalizacją rynku należy się spodziewać, iż w najbliższej perspektywie w sektorze pojawi się konkurencja, która zagrozi pozycji Grupy. Zamiarem PGNiG jest podjęcie działań, mających na celu dostosowanie GK PGNiG do spodziewanych zmian na rynku gazu (między innymi zwiększenie rozpoznawalności marki, poprawa obsługi klienta, budowanie popytu na gaz ziemny w elektroenergetyce czy też rozszerzenie oferty produktowej). |
Obecny model biznesowy GK PGNiG nie jest optymalny, przez co nie pozwala w pełni wykorzystać „potencjału” wzrostu wartości Grupy. Rozbudowana struktura organizacyjna GK PGNiG, zdecentralizowany model funkcji wsparcia, wysoki poziom zatrudnienia obniżają efektywność procesową i kosztową Grupy. Kluczowe jest zrealizowanie działań restrukturyzacyjnych (między innymi konsolidacja działalności podstawowej, uwolnienie kapitału zaangażowanego w działalność non-core, centralizacja funkcji, itp.). |