W odpowiedzi na wyzwania stojące w najbliższych latach przed Grupą PGNiG opracowana została „Strategia GK PGNiG na lata 2014-2022”.
Nowa Strategia Grupy PGNiG na lata 2014-2022 obejmuje 4 kluczowe dla Spółki obszary biznesowe i 12 inicjatyw strategicznych.
Misja
W oparciu o rozwój wydobycia gazu ziemnego i ropy naftowej oraz efektywne wykorzystanie infrastruktury dostarczamy naszym Klientom przyjazną dla środowiska energię, tym samym zapewniając naszym Akcjonariuszom i Pracownikom wzrost wartości firmy.
Wizja
Od gwaranta dostaw gazu do rentownego i konkurencyjnego gracza na rynkach wydobycia węglowodorów i obrotu nośnikami energii.
Cel nadrzędny
Utrzymanie poziomu EBITDA w perspektywie 2017 roku i jej zwiększenie do poziomu ~ 7 mld zł w 2022 roku.
(A) Utrzymanie wartości w obrocie (detalicznym i hurtowym)
Kontynuacja procesów liberalizacyjnych w obecnym kształcie prowadzi do sytuacji, w której z jednej strony Grupa PGNiG odpowiada za bezpieczeństwo gazowe państwa, zapewnienie stabilności dostaw gazu do klientów i obsługę kontraktów importowych, a z drugiej strony model taryfowy wymusza generowanie bardzo wysokiej straty w obrocie hurtowym, a obowiązek obliga giełdowego zwiększa dramatycznie ryzyko utraty bardzo dużej części rynku. Tak ukształtowany model liberalizacji rynku gazu skutkuje przenoszeniem całości kosztów tego procesu na Grupę PGNiG, co generuje stratę na działalności obrotu hurtowego. Strata ta stanowi koszty osierocone, których Grupa PGNiG nie może przenieść na klientów końcowych.
Grupa PGNiG musi niezwłocznie podjąć działania, które umożliwią jej niezagrożone funkcjonowanie na krajowym rynku gazu. Zaniechanie rozwiązania problemów obsługi długoterminowych kontraktów importowych, wysokości opłat regazyfikacyjnych, czy skutków wprowadzenia obliga giełdowego może prowadzić do spadku siły finansowej Grupy PGNiG.
W ramach tego obszaru Grupa PGNiG będzie dążyć do pozostania liderem sprzedaży na rynku gazu oraz preferowanym dostawcą dla wszystkich segmentów klientów. Cele te Grupa zamierza osiągnąć m.in. poprzez opracowanie i wdrożenie mechanizmów zachęcających klientów do dalszej współpracy oraz taką transformację modelu sprzedaży, aby podnieść jakość obsługi klientów. Strategia Grupy PGNiG zakłada utrzymanie wysokiego poziomu stabilności dostaw gazu do klientów końcowych oraz uatrakcyjnienie oferty produktowej, m.in. poprzez produkty dual fuel oraz rozwój usług dodatkowych. Priorytetem tego obszaru jest przygotowanie i wdrożenie mechanizmów zminimalizowania ryzyka związanego z kontraktami długoterminowymi na import gazu. Spółka będzie dążyć do uelastycznienia portfela gazu ziemnego i dostosowania go do zmieniających się warunków rynkowych w zakresie cen oraz warunków dostaw, przy jednoczesnym zapewnieniu zdolności do utrzymania poziomu bezpieczeństwa oczekiwanego przez odbiorców.
Inicjatywy realizowane w ramach tego obszaru:
(1) Optymalizacja zarządzania portfelem gazu ziemnego
-
Urynkowienie portfela gazu ziemnego w zakresie uelastycznienia cen i warunków dostaw przy jednoczesnym zachowaniu zdolności do zapewnienia
dostaw gazu.
-
Optymalizacja polityki zarządzania portfelem oraz polityki handlowej w warunkach zliberalizowanego rynku gazu.
-
Opracowanie i wdrożenie koncepcji docelowego kształtu portfela pozyskania gazu ziemnego po 2022 roku.
-
Redukcja niekorzystnego wpływu kontraktów długoterminowych zawartych na dostawy gazu ziemnego oraz umowy dot. alokacji zdolności
regazyfikacyjnej instalacji LNG zawartej z operatorem terminala LNG.
(2) Opracowanie i wdrożenie nowego modelu sprzedaży detalicznej i hurtowej
-
Wysoka satysfakcja klientów ze świadczonych usług – jakościowa zmiana modelu obsługi klientów (budowa organizacji sprzedażowej) oraz wdrożenie
nowej oferty produktowej.
-
Osiągnięcie sprawności operacyjnej Spółki Obrotu Detalicznego pozwalającej na obniżenie kosztów obsługi klienta.
-
Minimalizacja spadku udziału w rynkowym wolumenie sprzedaży gazu.
-
Umożliwienie wypełnienia wymogów obliga giełdowego PGNiG.
-
Opracowanie i wdrożenie modelu działalności na rynkach zagranicznych.
-
Ograniczenie negatywnego wpływu liberalizacji rynku gazu w Polsce na wyniki Grupy PGNiG.
-
Generowanie dodatniej marży na obrocie hurtowym gazem.
(B) Maksymalizacja przepływów z obszarów infrastruktury i wytwarzania
Posiadane przez Grupę PGNiG aktywa w obszarze infrastruktury sieciowej, magazynowania gazu oraz wytwarzania energii elektrycznej i ciepła są źródłem przewidywalnych, stabilnych przychodów i przynoszą atrakcyjne stopy zwrotu w relacji do ponoszonego ryzyka. W perspektywie nadchodzących lat aktywa te będą ważnym czynnikiem stabilizującym wyniki Grupy i zwiększającym możliwości finansowania nowych projektów. Rola tego obszaru działalności będzie wymagała stałej kontroli kosztów jej prowadzenia i optymalizacji ponoszonych nakładów inwestycyjnych. W okresie intensywnej konkurencji szczególne znaczenie będzie mieć maksymalizacja wolnych środków generowanych przez ten obszar, zwłaszcza na nowe inwestycje rozwojowe. Ponadto niezbędna będzie taka selekcja nowych przedsięwzięć, by w pełni wykorzystać potencjał Grupy i potencjalne synergie wygenerowane w nowych obszarach wzrostu. Jednym z kierunków rozwoju będzie inwestowanie w nowe, rentowne projekty infrastruktury sieciowej – sieci ciepłownicze.
Z uwagi na ryzyka regulacyjne związane z podstawową działalnością prowadzoną przez Grupę PGNiG, nieodzownym elementem realizacji strategii Grupy będzie konsekwentne angażowanie się w dialog z regulatorem, decydentami, przedstawicielami branży i kluczowymi interesariuszami w otoczeniu firmy, celem ograniczenia do minimum niekorzystnego wpływu przyjmowanych rozwiązań legislacyjnych na działalność Grupy.
Inicjatywy realizowane w ramach tego obszaru:
(3A) Maksymalizacja wartości w obszarze infrastruktury sieciowej – dystrybucja gazu
-
Maksymalizacja rentowności przy poziomie średnioważonego kosztu kapitału (WACC) uzgodnionego przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE)
dla działalności dystrybucyjnej.
-
Przyrost wolumenu transportowanego gazu w wyniku realizacji inwestycji rozwojowych i nowych przyłączeń.
(3B) Maksymalizacja wartości w obszarze infrastruktury sieciowej – dystrybucja ciepła
-
Poszukiwanie dodatkowego wzrostu wartości w nowych segmentach – długofalowe zwiększenie strumienia przepływów dzięki efektywnej realizacji
inwestycji w nowe projekty infrastruktury sieciowej (np. dystrybucja ciepła).
-
Osiągnięcie efektów synergii w obszarach dystrybucji sieciowej.
(4) Aktywny udział we współtworzeniu regulacji dotyczących rynku nośników energii
-
Przygotowanie szczegółowego programu wsparcia zmian w otoczeniu regulacyjnym zmierzających do poprawy rentowności branży
paliwowo-energetycznej i sektora gazownictwa, w szczególności w zakresie wsparcia wysokosprawnej kogeneracji gazowej, obszaru magazynowania
i dystrybucji oraz segmentu poszukiwań i wydobycia.
-
Opracowanie propozycji wariantów regulacyjnych umożliwiające mitygację ryzyk wynikających z kontraktów długoterminowych oraz obowiązków
ustawowych.
-
Przygotowanie propozycji zmian w otoczeniu regulacyjnym sprzyjających rozwojowi nowych segmentów (np. CNG, LNG).
(C) Wzmocnienie i transformacja obszaru poszukiwań i wydobycia
Wzrost Grupy PGNiG powinien być realizowany w oparciu o jej kluczowe przewagi konkurencyjne, w najbardziej perspektywicznym obszarze jej funkcjonowania. Kompetencje i doświadczenie zdobyte przez Grupę PGNiG w obszarze poszukiwania i wydobycia węglowodorów oraz rosnące znaczenie dostępu do zdywersyfikowanego portfela złóż surowców dla utrzymania rentowności firm z branży paliwowo-energetycznej czynią segment poszukiwania i wydobycia węglowodorów najważniejszą dźwignią dalszego rozwoju Grupy. Jednak o ile oszacowanie geologicznego i ekonomicznego potencjału złóż gazu łupkowego w Polsce nie przyniesie oczekiwanego przełomu, budowa zrównoważonego, rentownego portfela aktywów wydobywczych wymagać będzie dużo większego zaangażowania się Grupy PGNiG w projekty poszukiwawcze poza granicami Polski (w tym w złoża niekonwencjonalne).
Racjonalna ocena potencjału krajowych złóż konwencjonalnych nie pozwala liczyć na odkrycia, które dałyby Grupie PGNiG szansę na istotny wzrost udokumentowanych zasobów w kraju i dalszy rozwój eksploatacji polskich złóż. Poziomem aspiracji w tym obszarze może być jedynie utrzymanie wydobycia na niezmienionym poziomie. Aby w pełni wykorzystać unikalne w skali kraju kompetencje Grupy i stworzyć perspektywę istotnego wzrostu wartości Spółki, musimy aktywnie, konsekwentnie budować portfel zagranicznych aktywów poszukiwawczo-wydobywczych.
Głównym celem PGNiG jest utrzymanie stabilnego wydobycia gazu ziemnego i ropy naftowej w kraju. Jednakże, aby stworzyć perspektywę dalszego istotnego wzrostu wartości dla akcjonariuszy, Spółka planuje aktywnie budować portfel zagranicznych aktywów poszukiwawczo-wydobywczych.
Ponadto Spółka będzie kontynuowała prace w celu potwierdzenia geologicznego i ekonomicznego potencjału złóż typu shale gas w Polsce na swoich najbardziej perspektywicznych koncesjach. Celem jest potwierdzenie wydobywalnych zasobów węglowodorów ze źródeł niekonwencjonalnych oraz uzyskanie ekonomicznie opłacalnego wydobycia węglowodorów w możliwie najkrótszym czasie.
Inicjatywy realizowane w ramach tego obszaru:
(5) Utrzymanie wydobycia krajowego ze złóż konwencjonalnych
-
Utrzymanie wydobycia przy zachowaniu istniejących koncesji na wydobycie, m.in. poprzez poprzez wdrożenie programu intensyfikacji wydobycia.
-
Wdrożenie najlepszych praktyk w eksploatacji złóż w oparciu o system wskaźników porównawczych.
-
Poprawa efektywności kapitałowej zagospodarowania zidentyfikowanych zasobów.
-
Przyspieszenie zagospodarowania złóż węglowodorów w Polsce – skrócenie czasu realizacji projektów zagospodarowania złóż.
-
Potwierdzenie potencjału krajowych zasobów węglowodorów konwencjonalnych oraz ekonomiki ich wydobycia.
(6) Potwierdzenie geologicznego i ekonomicznego potencjału złóż typu shale gas w Polsce
-
Oszacowanie rozmiaru zasobów węglowodorów ze złóż typu shale gas.
-
Pozyskanie partnerów zewnętrznych do realizacji projektów w zakresie poszukiwania gazu ze złóż typu shale gas.
-
Weryfikacja możliwości ekonomicznie opłacalnego wydobycia w Polsce.
-
Realizacja przemysłowego wydobycia węglowodorów niekonwencjonalnych.
(7) Rozwój działalności upstream poza granicami Polski
-
Rozwój w segmencie poszukiwań i wydobycia kompetencji do zbudowania i zarządzania docelowym portfelem zagranicznych inwestycji o zróżnicowanej
charakterystyce (pod względem ryzyka, fazy realizacji projektu).
-
Wzrost wartości segmentu poszukiwań i wydobycia zgodnie z założonymi celami strategicznymi, w oparciu o realizację nowych inwestycji poza granicami Polski.
-
Opracowanie i wdrożenie modelu budowy i zarządzania docelowym portfelem aktywów zagranicznych.
(D) Zbudowanie fundamentów wzrostu w całym łańcuchu wartości
Liberalizacja rynku i zwiększająca się presja ze strony konkurencji oraz rozwój nowych obszarów działalności (upstream międzynarodowy, węglowodory niekonwencjonalne, infrastruktura) wymagają od Grupy PGNiG głębokiej restrukturyzacji kosztów oraz skupienia się na segmentach kluczowych dla przyszłości naszej firmy. Grupy PGNiG powinna poprawić możliwości finansowania nowych inwestycji i płynność finansową oraz wzmocnić konkurencyjność dzięki zwiększeniu efektywności operacyjnej.
Kadra Grupy PGNiG musi być doskonale przygotowana do zmian zachodzących w otoczeniu firmy.
Sprostanie wyzwaniom stojącym przed Grupą PGNiG wymaga zbudowania sprawnego zespołu liderów zmian, budowy i rozwoju kluczowych kompetencji oraz znaczącego wysiłku ukierunkowanego na zaangażowanie całości organizacji i zbudowania nowej kultury organizacyjnej zorientowanej na pracę projektową ukierunkowaną na efektywne gospodarowanie zasobami.
Maksymalizacja potencjału energetycznego i surowcowego Polski stawia przez Grupą PGNiG wyzwania związane z optymalnym wykorzystaniem polskiej i światowej myśli technicznej. Realizacja nowych, perspektywicznych przedsięwzięć może zmienić obraz naszej firmy i umożliwić jej dołączenie do grona firm budujących swe przewagi konkurencyjne w oparciu zarówno o wiedzę, jak i przewagi kosztowe.
Fundamentem gwarantującym wzrost będą działania w całym łańcuchu wartości zwiększające efektywność kosztową i organizacyjną Grupy. Do działań tych należą m.in. racjonalizacja kosztów Grupy PGNiG konieczna ze względu na liberalizację rynku i zwiększającą się presję ze strony konkurencji oraz rozwój nowych obszarów działalności (upstream oraz infrastruktura). Kolejnym takim działaniem będzie skoncentrowanie się na segmentach kluczowych dla przyszłości firmy. Pozwoli to na zwiększenie możliwości finansowania nowych inwestycji oraz poprawi pozycję konkurencyjną Grupy na rynku. Dla skutecznego wdrożenia inicjatyw strategicznych niezbędnym będzie stworzenie sprawnego zespołu liderów zmian oraz zaangażowanie całej organizacji w zbudowanie nowej kultury organizacyjnej zorientowanej na cele, efektywność i pracę projektową. Ponadto PGNiG zakłada przyjęcie ustrukturyzowanego podejścia do zarządzania procesami badawczo-rozwojowymi oraz innowacyjnością, pozyskanie strumienia środków na finansowanie projektów badawczo-rozwojowych z funduszy Unii Europejskiej oraz optymalizację portfela projektów innowacyjnych.
Inicjatywy realizowane w ramach tego obszaru:
(8A) Program Poprawy Efektywności (PPE)
-
Poprawa efektywności działania całej Grupy.
-
Uzyskanie trwałych oszczędności w obszarze kosztów operacyjnych.
-
Zwiększenie efektywności wydatkowania środków inwestycyjnych we wszystkich obszarach działalności Grupy PGNiG.
(8B) Zbycie aktywów z działalności non-core
-
Redukcja zaangażowania Grupy PGNiG w aktywa majątkowe i kapitałowe niezwiązane z podstawową działalnością PGNiG (tzw. non-core),
które osiągają zwrot poniżej WACC.
(9) Zbudowanie organizacji opartej na efektywnym zarządzaniu zasobami ludzkimi, zorientowanej na cele i poszukiwanie zasobów
-
Zbudowanie zespołów, organizacji i kultury wspierających realizację celów strategicznych Grupy PGNiG.
-
Opracowanie i wdrożenie modelu kompetencyjnego dla kluczowych obszarów działalności Grupy mającego na celu zidentyfikowanie i zniwelowanie
różnicy pomiędzy kompetencjami wymaganymi a posiadanymi przez organizację.
-
Wspieranie rozwoju pracowników w obszarach niwelujących luki kompetencyjne oraz wdrożenie programu rozwoju talentów.
-
Wdrożenie systemu zarządzania wiedzą w organizacji.
(10) Intensyfikacja działalności badawczo-rozwojowej i poszukiwanie innowacyjnych obszarów wzrostu
-
Stworzenie przewagi konkurencyjnej i maksymalizacja potencjału modelu biznesowego PGNiG poprzez poprawę efektywności technologicznej
w obszarze poszukiwania i wydobycia węglowodorów.
-
Zwiększenie potencjału rozwojowego Grupy PGNiG poprzez wzrost innowacyjności.
-
Stworzenie warunków dla dalszego rozwoju Grupy PGNiG w oparciu o wdrożenia perspektywicznych, komercyjnych technologii w obszarach
blisko związanych z profilem działalności Grupy PGNiG.
-
Skuteczne pozyskanie środków z funduszy UE wspierających innowacyjność i działania B+R.
Kluczowe aspiracje strategiczne
-
Stabilizacja wyniku EBITDA na poziomie ~7 mld zł w 2022 roku.
-
Średnioroczne nakłady inwestycyjne na rozwój organiczny i przejęcia wyższe o ok. 20% wobec średniorocznych nakładów z lat 2008-2013.
-
Utrzymanie wydobycia węglowodorów w kraju na obecnym poziomie, tj. ok. 33 mln boe rocznie.
-
Zwiększenie wolumenu produkcji ropy i gazu w sumie (Polska i zagranica) do ok. 50-55 mln boe w 2022 roku poprzez zakup aktywów
poszukiwawczo-wydobywczych.
-
Rozwój nowych obszarów działalności poprzez rozszerzenie łańcucha wartości w dystrybucji o aktywa ciepłownicze.
-
Istotny wzrost wewnętrznej efektywności funkcjonowania Grupy PGNiG (oszczędności ~800 mln zł).
Program Poprawy Efektywności (PPE) to 18 inicjatyw optymalizacyjnych.
Inicjatywy realizowane w trzech strumieniach:
-
Strumień A – Inicjatywy dedykowane poszczególnym segmentom działalności Grupy PGNiG.
-
Strumień B – Inicjatywy przekrojowe dotyczące wszystkich segmentów działalności Grupy PGNiG.
-
Strumień C – Inicjatywy dotyczące mechanizmów alokacji inwestycji w ramach Grupy PGNiG.
Oczekiwany całkowity poziom oszczędności wygenerowanych w ramach realizacji PPE:
-
~15-20% zidentyfikowanej bazy kosztowej z roku 2013.
-
do ~700-800 mln zł efektów powtarzalnych na poziomie EBITDA od końca 2018 roku.
Nowe obszary strategiczne
Inwestycje w aktywa ciepłownicze mają wiele zalet dla naszej Grupy, ale również dla potencjalnych sprzedających. Grupa PGNiG ma wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu majątkiem na rynkach regulowanych, a takie aktywa to stabilne źródło przychodów przy rozpoznanym poziomie ryzyka. Prawie 70% sieci ciepłowniczych znajduje się wciąż w rękach samorządów, a potrzeby inwestycyjne komunalnego majątku ciepłowniczego nierzadko wykraczają poza potencjał/możliwości ich właścicieli.
Jako inwestor branżowy będziemy w stanie zaangażować się w programy inwestycyjne, które umożliwią odtworzenie wysłużonych systemów ciepłowniczych dostosowując je jednocześnie do surowych wymagań ekologicznych. Jesteśmy inwestorem krajowym, pewnym, rozpoznawalnym, obecnym w całym kraju, z wieloletnim doświadczeniem w partnerstwie na szczeblu lokalnym. Będziemy również w stanie wykorzystać synergie oraz potencjał i kompetencje całej Grupy, w tym spółek PSG i PGNiG TERMIKA.
Strategiczne podejście do zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu w Grupie PGNiG
W aktywności biznesowej podmiotów Grupy PGNiG liczą się nie tylko rezultaty, ale też droga do osiągania celów biznesowych oraz sposób działania uwzględniający oczekiwania i potrzeby interesariuszy firmy. Dlatego w 2009 roku wdrożono kompleksową strategię zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu. W jej tworzenie zaangażowani byli pracownicy wszystkich obszarów merytorycznych centrali PGNiG oraz Spółek Grupy PGNiG. Od tamtej pory publikujemy raporty społeczne oraz jesteśmy notowani od pierwszej edycji w indeksie spółek odpowiedzialnych społecznie – Respect Index, na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Strategia CSR (Corporate Social Responsibility) w Grupie PGNiG, harmonijnie łącząca etyczne i ekologiczne aspekty z efektywnością, jest sumą najlepszych praktyk w tym zakresie. PGNiG, poprzez realizację swojej strategii zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu, wypełnia także zobowiązania wynikające z przynależności do Global Compact, międzynarodowej agendy ONZ ds. zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu. Jesteśmy także aktywnym członkiem Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Prezentacja Strategii GK PGNiG na lata 2014-2022, Sanok 31.03.15
Strategia GK PGNiG na lata 2014-2022, Warszawa 27.05.15