Nasze podejście do zrównoważonego rozwoju
Interesariusze GK
Ze względu na skalę i zasięg działania GK ma duże grono Interesariuszy. Specyfika biznesowa oddziałów i spółek oraz ich miejsce w łańcuchu wartości determinują zróżnicowanie grup ich kluczowych Interesariuszy. Na różnych etapach łańcucha wartości mamy różnorodny wpływ na Interesariuszy i na relacje z nimi oraz wiążące się z tym specyficzne zobowiązania wobec nich. GK PGNiG stara się prowadzić swoje działania biznesowe w sposób odpowiedzialny, uwzględniając zasady dialogu społecznego. Podczas podejmowania decyzji biznesowych poszukuje rozwiązań korzystnych dla wszystkich grup Interesariuszy jednocześnie, biorąc pod uwagę zarówno aspekty ekonomiczne, jak i społeczne. Taka postawa wynika ze świadomości, że tylko budując porozumienie z Interesariuszami GK możemy prowadzić naszą działalność zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, poznając i coraz lepiej rozumiejąc wzajemne potrzeby i oczekiwania.
Grupy Interesariuszy (pokazane poniżej) zostały wybrane na podstawie doświadczeń spółek i oddziałów GK. Tak, jak zostało to oznaczone w tabeli, niektóre podmioty współpracują ze specyficznymi grupami Interesariuszy. Uwzględnianie ich potrzeb i proces komunikacji z nimi jest także jednym z elementów zarządzania ryzykiem.
Dla przykładu: relacje z Interesariuszami w obszarze poszukiwań to długi łańcuch wzajemnych powiązań choć głównym Interesariuszem w poszukiwaniach są operatorzy, którym spółki oferują usługi. W GK PGNiG operatorem jest zarówno właściciel, jak i jego spółki upstreamowe czyli: POGC Libya czy PGNiG Norway AS.
Wzajemne relacje polegają na realizacji usług sejsmicznych, geofizycznych i wiertniczych dla lokalnych i zagranicznych operatorów. Aby spełnić warunki współpracy z operatorem, spółki muszą zadbać m.in. o relacje z administracją publiczną, która wydaje zgody na prace w terenie oraz nadzoruje inwestycje pod względem spełniania kryteriów ekologicznych i zgodności wykonywanych prac; zaoferować do prac sprzęt, który pozwoli bezawaryjnie i z poszanowaniem przepisów prawa środowiskowego wykonać usługę, stworzyć bezpieczne miejsce pracy zgodne z wymogami QHSE (Quality, Health, Safety, Environment).
Interesariusz GK | Metoda dialogu |
Pracownicy – obecni i emerytowani | Konsultacje społeczne, Rada Pracowników, system komunikatorów – pracowników odpowiedzialnych za komunikację wewnętrzną, codzienny newsletter elektroniczny, portal wewnętrzny, badanie opinii pracowników, czaty z przedstawicielami Zarządu, spotkania okolicznościowe, wyjazdy dla emerytowanych pracowników |
Klienci Operatorzy czyli zleceniodawcy (P) Operator Systemu Przesyłania (M) Zleceniodawca usług dystrybucyjnych (D) |
Badania satysfakcji, infolinia, strona www, Biuro Obsługi Klienta, dedykowani doradcy biznesowi |
Społeczności lokalne | Konsultacje społeczne, działania w ramach Fundacji PGNiG oraz funduszu darowizn, współpraca bezpośrednia z władzami i organizacjami lokalnymi |
Partnerzy biznesowi NGO Organizacje społeczne |
Dedykowani doradcy biznesowi, spotkania bezpośrednie, konferencje, deklaracje branżowe, współpraca w zakresie akcji humanitarnych na świecie, w Polsce – poprzez Fundację PGNiG i fundusz darowizn |
Dostawcy Dostawcy usług i sprzętu (W) |
Oceny współpracy, wspieranie rozwoju lokalnego |
Instytuty, uczelnie wyższe i szkoły Instytucje doradcze i badawcze (W, M) |
Wspieranie rozwoju szkolnictwa zawodowego na wszystkich poziomach, konferencje, program stypendialny Fundacji PGNiG, wsparcie merytoryczne inwestycji |
Urzędy administracji i Regulator, Komisja Europejska (M) |
Konsultacje, wspólne inicjatywy – konferencje, warsztaty |
Akcjonariusze i inwestorzy | Spotkania z zarządzającymi portfelami, udział w road show oraz w zagranicznych konferencjach dla inwestorów, dedykowany newsletter, raporty bieżące i sprawozdania |
Media | Artykuły prasowe, wywiady, wkładki tematyczne |
Legenda:
P – poszukiwania, W – wydobycie, M – magazynowanie, D – dystrybucja
Innym przykładem współpracy z Interesariuszami jest skomplikowana sieć zależności w przypadku wydobycia gazu. Oddziały PGNiG Sanok oraz Zielona Góra zajmują się eksploatacją ropy naftowej i gazu ziemnego. Działalność ta jest ściśle powiązana z ingerencją w środowisko naturalne, a także ze współpracą ze społecznościami lokalnymi. Dlatego dla bliższego i dalszego otoczenia kopalń ropy i gazu niezwykle istotne jest, aby prowadzić działalność w sposób przyjazny dla otoczenia. Współczesne kopalnie to często obiekty położone w środku lasu, posiadające nowoczesny monitoring procesów technologicznych, zbudowane z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii.
W obszarze tym istotną rolę odgrywają dostawcy sprzętu i odbiorcy produktów. Spełnianie ich oczekiwań i wymagań dotyczących jakości produktów, elastyczności i terminowości w realizacji dostaw, a także dobrej współpracy na dotychczasowym poziomie jest jednym z priorytetów oddziałów. Współpraca ze społecznościami lokalnymi wiąże się z częstymi konsultacjami społecznymi, a także z zaangażowaniem oddziałów w wydarzenia sportowe i kulturalne realizowane w danym regionie.
Strategia Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu
Strategia Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu GK formalnie została zaakceptowana przez Zarząd PGNiG w lipcu 2009 roku. W jej tworzenie zaangażowani byli pracownicy wszystkich obszarów merytorycznych Centrali PGNiG SA oraz Oddziałów i Spółek GK PGNiG. Równocześnie Strategia Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu GK PGNiG pełni funkcję komplementarną w stosunku do strategii biznesowej. Głównym celem, jaki sobie postawiliśmy formułując naszą misję w zakresie zrównoważonego rozwoju jest aktywność, kształtowanie polskiego rynku energii w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem oczekiwań i potrzeb naszych Interesariuszy i środowiska naturalnego.
Strategia CSR GK jest odpowiedzią na wyzwania, które stawia przed nami nasze otoczenie, a planowane działania wynikają zarówno z potrzeb naszych Interesariuszy, jak i najlepszych praktyk GK w tym zakresie, w szczególności praktyk proekologicznych oraz dotyczących zaangażowania społecznego.
Zrównoważony rozwój i odpowiedzialny biznes obejmuje wszystkie elementy łańcucha wartości GK PGNiG, dotyczy każdego z czterech obszarów zrównoważonego rozwoju i opiera się na sześciu filarach strategicznych:
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
zwiększenie satysfakcji obecnych oraz pozyskanie nowych klientów poprzez poprawę jakości obsługi klienta; | efektywna, oparta na partnerskich zasadach i dialogu współpraca z partnerami społecznymi i biznesowymi; | prowadzenie działalności biznesowej w sposób odpowiedzialny i z poszanowaniem środowiska naturalnego; | stworzenie bezpiecznego i przyjaznego miejsca pracy; | spójna, rzetelna i efektywna komunikacja i marketing; | poszukiwanie nowych obszarów działalności biznesowej zgodnych z ideą zrównoważonego rozwoju. |
Integralnym elementem Strategii jest plan wdrożenia, który definiuje cele operacyjne w odniesieniu do poszczególnych celów strategicznych. Poza zdefiniowaniem celów operacyjnych i planów działań związanych z ich wdrożeniem, określone zostały również miary sukcesu oraz harmonogram realizacji danych działań, które pozwolą systematycznie oceniać postępy PGNiG w realizacji celów, a także właściciela biznesowego każdego z celów. Dodatkowym elementem planu strategicznego jest lista Interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych istotnych dla każdego z działań. Zidentyfikowanie grup Interesariuszy pomaga w lepszym uwzględnianiu ich potrzeb w realizowanych pracach.
Zarządzanie Strategią
Wkrótce po formalnym przyjęciu Strategii powstała struktura dedykowana koordynacji procesów w ramach jej realizacji w GK. Członkowie Zarządu wraz z Prezesem Zarządu pełnią funkcje Sponsorów Projektu. Kolejny stopień to Komitet Sterujący złożony z właścicieli biznesowych celów strategicznych. Pełnomocnik Zarządu ds. Strategii odpowiada za koordynację i monitorowanie procesu wdrożenia Strategii Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu w spółkach i oddziałach GK PGNiG i komunikację działań zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie, podobnie jak jego odpowiednicy w oddziałach i spółkach GK, którymi są regionalni koordynatorzy ds. CSR. W sumie to kilkadziesiąt osób, które dużą część swojego czasu pracy poświęcają kwestiom zrównoważonego rozwoju. Pełnomocnik odpowiada za monitorowanie postępów w realizacji celów strategicznych i operacyjnych, a także za raportowanie Zarządowi działań w ustalonym cyklu. To on zbiera dane z GK i przygotowuje Raport Społeczny we współpracy z regionalnymi koordynatorami.
Warto dodać, że cele strategiczne od 2010 roku są jednym z kryteriów oceny najwyższej kadry menedżerskiej poprzez wpisanie ich do rocznych celów MBO, tym samym znalazły odzwierciedlenie w celach stawianych poszczególnym pracownikom i zespołom. Wszystko to pokazuje strategiczne zaangażowanie i determinację GK we wdrażaniu Strategii.
Od 2010 roku spółki GK prowadzą działalność w oparciu o własne Strategie Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu. Po raz kolejny także nadesłały raporty z ich realizacji, prezentując liczbę zakończonych, realizowanych zgodnie z planem i opóźnionych działań w poszczególnych filarach.
Informacje na temat Raportu
„Odpowiedzialna energia 2011” to czwarty raport społecznej odpowiedzialności Grupy Kapitałowej PGNiG (GK PGNiG), sporządzony w oparciu o wytyczne Global Raporting Initiative oraz wskaźniki IPIECA. Ponadto w publikacji znajdują się wskaźniki i wytyczne wynikające z zasad Global Compact oraz ISO 26000.
Publikacja prezentuje działania wynikające z realizacji celów Strategii Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu od stycznia 2011 do grudnia 2011, wykorzystując dane liczbowe i/lub opis funkcjonujących praktyk, zasad czy procedur.
Przedstawione w Raporcie dane liczbowe dotyczą 2011 roku.
Wskaźniki przedstawione w sposób liczbowy uwzględniają dane z PGNiG SA, to jest spółki dominującej GK oraz wchodzących w jej skład 23 gazowni, wszystkich oddziałów krajowych oraz większości spółek ze stuprocentowym udziałem PGNiG SA, zgodnie z informacją znajdującą się zakładce „PGNiG – profil firmy/Struktura Grupy PGNiG”.
Na początku rozdziałów opisujących poszczególne obszary strategiczne znajdują się zbiorcze informacje przedstawione w formie graficznej nt. liczby działań podjętych w ramach tego obszaru strategicznego we wszystkich podmiotach GK PGNiG realizujących własne strategie. Grafy wskazują na łączną liczbę działań zakończonych, przebiegających zgodnie z planem lub z opóźnieniem we wszystkich podmiotach GK PGNiG łącznie.
Raport nie został poddany weryfikacji zewnętrznej, jednak wybrane wskaźniki i prezentowane dane finansowe są zgodne z informacjami opublikowanymi w Raporcie Rocznym i Raporcie Finansowym PGNiG za 2011 rok i jako takie podlegały weryfikacji audytorów Raportu Rocznego. Równolegle w spółkach PGNiG prowadzone były niezależne audyty między innymi systemów ochrony środowiska.
Zmiany, jakie zaszły w organizacji w ostatnim roku, nie wywierają wpływu na porównywalność danych w raportach z poprzednich lat. Informacje o zmianach wprowadzonych w strukturze organizacyjnej firmy zostały zawarte w zakładce „PGNiG – profil firmy/Struktura Grupy PGNiG”. Nie ma konieczności nanoszenia korekt do informacji zawartych w poprzednich raportach.
Wszelkie prezentowane dane zostały zgromadzone w sposób rzetelny, bezpośrednio z podmiotów, których dotyczy niniejsza publikacja oraz od osób nadzorujących dane obszary aktywności w GK PGNiG.
Osoby odpowiedzialne za kwestie zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu w Centrali PGNiG:
Marzena Strzelczak, Centrala PGNiG SA, Pełnomocnik Zarządu ds. Strategii Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu
marzena.strzelczak@pgnig.pl
22 691 82 01
Katarzyna Mróz, Centrala PGNiG SA, Koordynator ds. Komunikacji Strategii Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu
katarzyna.mroz@pgnig.pl
22 691 82 11