Nasze podejście do zrównoważonego rozwoju

Interesariusze GK

Ze względu na skalę i zasięg działania GK ma duże grono Interesariuszy. Specyfika biznesowa oddziałów i spółek oraz ich miejsce w łańcuchu wartości determinują zróżnicowanie grup ich kluczowych Interesariuszy. Na różnych etapach łańcucha wartości mamy różnorodny wpływ na Interesariuszy i na relacje z nimi oraz wiążące się z tym specyficzne zobowiązania wobec nich. GK PGNiG stara się prowadzić swoje działania biznesowe w sposób odpowiedzialny, uwzględniając zasady dialogu społecznego. Podczas podejmowania decyzji biznesowych poszukuje rozwiązań korzystnych dla wszystkich grup Interesariuszy jednocześnie, biorąc pod uwagę zarówno aspekty ekonomiczne, jak i społeczne. Taka postawa wynika ze świadomości, że tylko budując porozumienie z Interesariuszami GK możemy prowadzić naszą działalność zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, poznając i coraz lepiej rozumiejąc wzajemne potrzeby i oczekiwania.

Grupy Interesariuszy (pokazane poniżej) zostały wybrane na podstawie doświadczeń spółek i oddziałów GK. Tak, jak zostało to oznaczone w tabeli, niektóre podmioty współpracują ze specyficznymi grupami Interesariuszy. Uwzględnianie ich potrzeb i proces komunikacji z nimi jest także jednym z elementów zarządzania ryzykiem.

Dla przykładu: relacje z Interesariuszami w obszarze poszukiwań to długi łańcuch wzajemnych powiązań choć głównym Interesariuszem w poszukiwaniach są operatorzy, którym spółki oferują usługi. W GK PGNiG operatorem jest zarówno właściciel, jak i jego spółki upstreamowe czyli: POGC Libya czy PGNiG Norway AS.

Wzajemne relacje polegają na realizacji usług sejsmicznych, geofizycznych i wiertniczych dla lokalnych i zagranicznych operatorów. Aby spełnić warunki współpracy z operatorem, spółki muszą zadbać m.in. o relacje z administracją publiczną, która wydaje zgody na prace w terenie oraz nadzoruje inwestycje pod względem spełniania kryteriów ekologicznych i zgodności wykonywanych prac; zaoferować do prac sprzęt, który pozwoli bezawaryjnie i z poszanowaniem przepisów prawa środowiskowego wykonać usługę, stworzyć bezpieczne miejsce pracy zgodne z wymogami QHSE (Quality, Health, Safety, Environment).

 
Interesariusz GK Metoda dialogu
Pracownicy – obecni i emerytowani Konsultacje społeczne, Rada Pracowników, system komunikatorów – pracowników odpowiedzialnych za komunikację wewnętrzną, codzienny newsletter elektroniczny, portal wewnętrzny, badanie opinii pracowników, czaty z przedstawicielami Zarządu, spotkania okolicznościowe, wyjazdy dla emerytowanych pracowników
Klienci
Operatorzy czyli zleceniodawcy (P)
Operator Systemu Przesyłania (M)
Zleceniodawca usług dystrybucyjnych (D)
Badania satysfakcji, infolinia, strona www, Biuro Obsługi Klienta, dedykowani doradcy biznesowi
Społeczności lokalne Konsultacje społeczne, działania w ramach Fundacji PGNiG oraz funduszu darowizn, współpraca bezpośrednia z władzami i organizacjami lokalnymi
Partnerzy biznesowi
NGO
Organizacje społeczne
Dedykowani doradcy biznesowi, spotkania bezpośrednie, konferencje, deklaracje branżowe, współpraca w zakresie akcji humanitarnych na świecie, w Polsce – poprzez Fundację PGNiG i fundusz darowizn
Dostawcy
Dostawcy usług i sprzętu (W)
Oceny współpracy, wspieranie rozwoju lokalnego
Instytuty, uczelnie wyższe i szkoły
Instytucje doradcze i badawcze (W, M)
Wspieranie rozwoju szkolnictwa zawodowego na wszystkich poziomach, konferencje, program stypendialny Fundacji PGNiG, wsparcie merytoryczne inwestycji
Urzędy administracji i Regulator,
Komisja Europejska (M)
Konsultacje, wspólne inicjatywy – konferencje, warsztaty
Akcjonariusze i inwestorzy Spotkania z zarządzającymi portfelami, udział w road show oraz w zagranicznych konferencjach dla inwestorów, dedykowany newsletter, raporty bieżące i sprawozdania
Media Artykuły prasowe, wywiady, wkładki tematyczne

Legenda:
P – poszukiwania, W – wydobycie, M – magazynowanie, D – dystrybucja

Innym przykładem współpracy z Interesariuszami jest skomplikowana sieć zależności w przypadku wydobycia gazu. Oddziały PGNiG Sanok oraz Zielona Góra zajmują się eksploatacją ropy naftowej i gazu ziemnego. Działalność ta jest ściśle powiązana z ingerencją w środowisko naturalne, a także ze współpracą ze społecznościami lokalnymi. Dlatego dla bliższego i dalszego otoczenia kopalń ropy i gazu niezwykle istotne jest, aby prowadzić działalność w sposób przyjazny dla otoczenia. Współczesne kopalnie to często obiekty położone w środku lasu, posiadające nowoczesny monitoring procesów technologicznych, zbudowane z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii.

W obszarze tym istotną rolę odgrywają dostawcy sprzętu i odbiorcy produktów. Spełnianie ich oczekiwań i wymagań dotyczących jakości produktów, elastyczności i terminowości w realizacji dostaw, a także dobrej współpracy na dotychczasowym poziomie jest jednym z priorytetów oddziałów. Współpraca ze społecznościami lokalnymi wiąże się z częstymi konsultacjami społecznymi, a także z zaangażowaniem oddziałów w wydarzenia sportowe i kulturalne realizowane w danym regionie.

Strategia Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu

Strategia Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu GK formalnie została zaakceptowana przez Zarząd PGNiG w lipcu 2009 roku. W jej tworzenie zaangażowani byli pracownicy wszystkich obszarów merytorycznych Centrali PGNiG SA oraz Oddziałów i Spółek GK PGNiG. Równocześnie Strategia Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu GK PGNiG pełni funkcję komplementarną w stosunku do strategii biznesowej. Głównym celem, jaki sobie postawiliśmy formułując naszą misję w zakresie zrównoważonego rozwoju jest aktywność, kształtowanie polskiego rynku energii w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem oczekiwań i potrzeb naszych Interesariuszy i środowiska naturalnego.

Strategia CSR GK jest odpowiedzią na wyzwania, które stawia przed nami nasze otoczenie, a planowane działania wynikają zarówno z potrzeb naszych Interesariuszy, jak i najlepszych praktyk GK w tym zakresie, w szczególności praktyk proekologicznych oraz dotyczących zaangażowania społecznego.
Zrównoważony rozwój i odpowiedzialny biznes obejmuje wszystkie elementy łańcucha wartości GK PGNiG, dotyczy każdego z czterech obszarów zrównoważonego rozwoju i opiera się na sześciu filarach strategicznych:

1

2

3

4

5

6

zwiększenie satysfakcji obecnych oraz pozyskanie nowych klientów poprzez poprawę jakości obsługi klienta; efektywna, oparta na partnerskich zasadach i dialogu współpraca z partnerami społecznymi i biznesowymi; prowadzenie działalności biznesowej w sposób odpowiedzialny i z poszanowaniem środowiska naturalnego; stworzenie bezpiecznego i przyjaznego miejsca pracy; spójna, rzetelna i efektywna komunikacja i marketing; poszukiwanie nowych obszarów działalności biznesowej zgodnych z ideą zrównoważonego rozwoju.

Integralnym elementem Strategii jest plan wdrożenia, który definiuje cele operacyjne w odniesieniu do poszczególnych celów strategicznych. Poza zdefiniowaniem celów operacyjnych i planów działań związanych z ich wdrożeniem, określone zostały również miary sukcesu oraz harmonogram realizacji danych działań, które pozwolą systematycznie oceniać postępy PGNiG w realizacji celów, a także właściciela biznesowego każdego z celów. Dodatkowym elementem planu strategicznego jest lista Interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych istotnych dla każdego z działań. Zidentyfikowanie grup Interesariuszy pomaga w lepszym uwzględnianiu ich potrzeb w realizowanych pracach.

Zarządzanie Strategią

Wkrótce po formalnym przyjęciu Strategii powstała struktura dedykowana koordynacji procesów w ramach jej realizacji w GK. Członkowie Zarządu wraz z Prezesem Zarządu pełnią funkcje Sponsorów Projektu. Kolejny stopień to Komitet Sterujący złożony z właścicieli biznesowych celów strategicznych. Pełnomocnik Zarządu ds. Strategii odpowiada za koordynację i monitorowanie procesu wdrożenia Strategii Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu w spółkach i oddziałach GK PGNiG i komunikację działań zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie, podobnie jak jego odpowiednicy w oddziałach i spółkach GK, którymi są regionalni koordynatorzy ds. CSR. W sumie to kilkadziesiąt osób, które dużą część swojego czasu pracy poświęcają kwestiom zrównoważonego rozwoju. Pełnomocnik odpowiada za monitorowanie postępów w realizacji celów strategicznych i operacyjnych, a także za raportowanie Zarządowi działań w ustalonym cyklu. To on zbiera dane z GK i przygotowuje Raport Społeczny we współpracy z regionalnymi koordynatorami.

Warto dodać, że cele strategiczne od 2010 roku są jednym z kryteriów oceny najwyższej kadry menedżerskiej poprzez wpisanie ich do rocznych celów MBO, tym samym znalazły odzwierciedlenie w celach stawianych poszczególnym pracownikom i zespołom. Wszystko to pokazuje strategiczne zaangażowanie i determinację GK we wdrażaniu Strategii.

Od 2010 roku spółki GK prowadzą działalność w oparciu o własne Strategie Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu. Po raz kolejny także nadesłały raporty z ich realizacji, prezentując liczbę zakończonych, realizowanych zgodnie z planem i opóźnionych działań w poszczególnych filarach.

Informacje na temat Raportu

„Odpowiedzialna energia 2011” to czwarty raport społecznej odpowiedzialności Grupy Kapitałowej PGNiG (GK PGNiG), sporządzony w oparciu o wytyczne Global Raporting Initiative oraz wskaźniki IPIECA. Ponadto w publikacji znajdują się wskaźniki i wytyczne wynikające z zasad Global Compact oraz ISO 26000.

Publikacja prezentuje działania wynikające z realizacji celów Strategii Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu od stycznia 2011 do grudnia 2011, wykorzystując dane liczbowe i/lub opis funkcjonujących praktyk, zasad czy procedur.

Przedstawione w Raporcie dane liczbowe dotyczą 2011 roku.

Wskaźniki przedstawione w sposób liczbowy uwzględniają dane z PGNiG SA, to jest spółki dominującej GK oraz wchodzących w jej skład 23 gazowni, wszystkich oddziałów krajowych oraz większości spółek ze stuprocentowym udziałem PGNiG SA, zgodnie z informacją znajdującą się zakładce „PGNiG – profil firmy/Struktura Grupy PGNiG”.

Na początku rozdziałów opisujących poszczególne obszary strategiczne znajdują się zbiorcze informacje przedstawione w formie graficznej nt. liczby działań podjętych w ramach tego obszaru strategicznego we wszystkich podmiotach GK PGNiG realizujących własne strategie. Grafy wskazują na łączną liczbę działań zakończonych, przebiegających zgodnie z planem lub z opóźnieniem we wszystkich podmiotach GK PGNiG łącznie.

Raport nie został poddany weryfikacji zewnętrznej, jednak wybrane wskaźniki i prezentowane dane finansowe są zgodne z informacjami opublikowanymi w Raporcie Rocznym i Raporcie Finansowym PGNiG za 2011 rok i jako takie podlegały weryfikacji audytorów Raportu Rocznego. Równolegle w spółkach PGNiG prowadzone były niezależne audyty między innymi systemów ochrony środowiska.

Zmiany, jakie zaszły w organizacji w ostatnim roku, nie wywierają wpływu na porównywalność danych w raportach z poprzednich lat. Informacje o zmianach wprowadzonych w strukturze organizacyjnej firmy zostały zawarte w zakładce „PGNiG – profil firmy/Struktura Grupy PGNiG”. Nie ma konieczności nanoszenia korekt do informacji zawartych w poprzednich raportach.

Wszelkie prezentowane dane zostały zgromadzone w sposób rzetelny, bezpośrednio z podmiotów, których dotyczy niniejsza publikacja oraz od osób nadzorujących dane obszary aktywności w GK PGNiG.

 

Osoby odpowiedzialne za kwestie zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego biznesu w Centrali PGNiG:
Marzena Strzelczak, Centrala PGNiG SA, Pełnomocnik Zarządu ds. Strategii Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu
marzena.strzelczak@pgnig.pl
22 691 82 01
Katarzyna Mróz, Centrala PGNiG SA, Koordynator ds. Komunikacji Strategii Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu
katarzyna.mroz@pgnig.pl
22 691 82 11