CEL II
Poprawa komfortu obsługi klienta w BOK
Szkolenia pracowników ze szczególnym uwzględnieniem doradców handlowych w KOOG
W związku ze zbliżającym się otwarciem i liberalizacją rynku gazu ziemnego w Polsce, której pierwszym przewidywanym obszarem ma być rynek Klientów biznesowych, w KOOG przygotowano działania wspierające zapewnienie najwyższych standardów obsługi Klientów biznesowych oraz pełnienie przez Doradców Handlowych wysoko specjalistycznej funkcji doradztwa techniczno-handlowego.
W związku z tym opracowano profil wymagań kwalifikacyjnych, a także zbadano i oceniono aktualny stopień przygotowania zawodowego i stan wiedzy Doradców Handlowych oraz niezbędne predyspozycje, w tym umiejętności miękkie: łatwość nawiązywania i utrzymania relacji biznesowych, umiejętności negocjacyjne, itp. Dokonano przeglądu planu szkoleń celem ewentualnego doszkolenia, aby zapewnić wszystkim Doradcom możliwość czerpania z jednolitej bazy wiedzy. Najbardziej pożądana wiedza branżowa dotyczy takich obszarów jak: inwestycje infrastrukturalne, ciepłownictwo, kogeneracja, analizy ekonomiczno-finansowe, aspekty prawne handlowej obsługi Klienta, nowoczesne technologie i szkolenia stricte branżowe (zagadnienie dotyczące np. przemysłu szklarskiego, chłodnictwa, spożywczego, itp.).
Opracowano pakiet szkoleniowy obejmujący dwa obszary:
- szkolenia tematyczne branżowe – dotyczące technologii, urządzeń, oferty PGNiG SA, analizy opłacalności inwestycji, prezentacji kosztów i korzyści wynikających ze stosowania gazu ziemnego, itp.
- szkolenia kompetencyjne w zakresie jakości obsługi – szkolenia udoskonalające kompetencje tzw. „miękkie”, które pozwalają kształtować postawę proklienckiego podejścia, empatii, chęci pomocy w załatwieniu sprawy (niezależnie od jej rangi), itp.
Rekomendowany, standardowy pakiet tematyczny szkoleń Doradców Handlowych obejmuje:
- Prawo Energetyczne, zasada TPA
- podstawy Prawa Budowlanego z prowadzeniem inwestycji liniowych i infrastrukturalnych
- procesy i procedury przyłączeniowe pomiędzy OSD, OSP i PGNIG SA
- umowa kompleksowa: aspekty prawne i praktyczne dla Odbiorcy gazu i PGNiG SA
- klauzule umowne „Take or pay”, zabezpieczenia należytego wykonania umowy (w tym ryzyko płatnicze), zapisy odszkodowawcze
- podstawy analizy ekonomicznej (wartość firmy w oparciu o dane bilansowe, sprawozdawcze), ocena standingu finansowego Odbiorcy gazu
- prawne podstawy kształtowania Taryf, podstawy budowy taryfy, taryfa PGNiG SA oraz OSD i OSP, praktyczne aspekty optymalizacji mocy (zwłaszcza w aspekcie Odbiorcy), rozliczanie Odbiorcy
- efektywność inwestowania (w tym przyłączenia), rachunek efektywności inwestycji, założenia do efektywności według URE i PGNiG SA
- audyt energetyczny – określanie zapotrzebowania na gaz typowych urządzeń
- prezentacja wiodących na rynku firm produkujących urządzenia gazowe, w tym kotły grzewcze
- rozporządzenie w sprawie ograniczeń w dostawie gazu, Ustawa o zapasach, ograniczenia u Odbiorców, relacje w tym zakresie pomiędzy Odbiorcą, PGNiG SA i Operatorami
- bilansowanie i nominowanie, terminy, obowiązki PGNiG SA, Operatorów, Odbiorców, opłaty za brak nominowania
- relacje z Klientem, pozyskanie Klienta w warunkach konkurencji, Praktyki Handlowe, Specyfika funkcjonowania Opiekuna Klienta
- negocjacje handlowe
- pozyskiwanie Klienta, w tym:
- nawiązywanie kontaktu z Klientem (tzw. postawa proklienckiego podejścia)
- wpływ elementów komunikacji niewerbalnej na budowany wizerunek
- pierwsze 30 sekund rozmowy – techniki wpływu
- proces sprzedaży – badanie potrzeb i prezentacja produktu
- skuteczna argumentacja
- wyjaśnianie zastrzeżeń i kreowanie potrzeb
- skuteczna prezentacja handlowa
- zarządzanie swoim czasem w organizacji:
- ocena swoich umiejętności z zakresu zarządzania czasem i zaprogramowanie indywidualnej zmiany udoskonalania tych umiejętności
- zapoznanie się z procedurą ustalania celów
- rozwinięcie umiejętności stawiania priorytetów
- poznanie metod planowania i organizacji pracy
- praca z dokumentami.
Dodatkowo bezpośredni przełożeni (Kierownik Biura/Działu GC oraz Dyrektor Gazowni nadzorujący pion handlowy), zobowiązani zostali do bieżącego i okresowego dokonywania oceny funkcjonowania danego Doradcy oraz poziomu spełniania wymagań kwalifikacyjnych, o których mowa powyżej. Rekomendowaną formą dokonywania tej oceny jest przeprowadzanie okresowych testów sprawdzających poziom stanu wiedzy wymaganego pakietem standardowych szkoleń.