Raport społeczny GK PGNiG 2014
Odpowiedzialna energia

Stabilny pracodawca

Nasi pracownicy są najcenniejszym zasobem Grupy PGNiG. Dzięki ich doświadczeniu pozostajemy liderem na rynku sprzedaży gazu w Polsce i zdobywamy kompetencje w nowych obszarach działalności. Naszemu zespołowi zawdzięczamy sukcesy na arenie międzynarodowej, to właśnie oni umożliwiają nam realizację ambitnego programu inwestycyjnego. Ich zaangażowanie bezpośrednio przekłada się na wysoką jakość usług świadczonych naszym klientom i zaufanie pokładane w PGNiG jako narodowej marce.

Zatrudniamy około 29 tys. osób, co plasuje nas w ścisłej czołówce polskich pracodawców. Specyfika branży energetycznej wywiera znaczny wpływ na kształt relacji pomiędzy poszczególnymi elementami łańcucha wartości a naszymi pracownikami. Rodzi to wiele wyzwań, którym chcemy jak najlepiej sprostać. 

Zatrudnienie w spółkach GK PGNiG w regionach wg. siedzib spółek i oddziałów.

W wybranych spółkach Grupy PGNiG funkcjonują Zakładowe Układy Zbiorowe Pracy, które podpisywane są z Zakładowymi Związkami Zawodowymi. Określają one w sposób szczegółowy uprawnienia pracownicze, uregulowane powszechnie i jednolicie w prawodawstwie pracy oraz innych przepisach. Spółki podlegające układom zbiorowym to: PGNiG SA, PGNiG Obrót Detaliczny, PGNiG Technologie, Geofizyka Kraków oraz PGNiG Sales & Trading.

W sumie 33% pracowników Grupy objętych jest układami zbiorowymi, dotyczą one przede wszystkim spółek: PGNiG SA, PGNiG Technologie oraz PGNiG Obrót Detaliczny, gdzie 100% zatrudnionych pracowników objętych jest układami. Dodatkowo układy zbiorowe występują w spółkach: Geofizyka Kraków – podlega im 85% zatrudnionych pracowników, oraz PGNiG Sales & Trading - 8% zatrudnianych pracowników. 
 

Nasza polityka personalna zakłada również wcielanie w życie zapisów Kodeksu etyki oraz stosowanie systemu motywowania i oceny pracowników zorientowanych na ich rozwój.

Dążymy do tego, by wszyscy członkowie naszego ogromnego zespołu identyfikowali się z wartościami decydującymi o kulturze organizacyjnej PGNiG (więcej informacji o naszych wartościach oraz etyce w biznesie można znaleźć tutaj). Wiarygodność, odpowiedzialność, partnerstwo i jakość to wartości, które zawsze były nam bliskie, stanowią bowiem integralną część etosu górniczego, definiującego naszą tradycję i wciąż istotnego we współczesnej działalności Firmy. Celem długoterminowym pozostaje dla nas budowanie organizacji uczącej się i postępującej zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności.

Jednym z głównych celów strategicznych określonych w naszej Strategii Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu jest tworzenie bezpiecznego i przyjaznego miejsca pracy. Działamy zgodnie z zasadami, które wypracowywaliśmy przez lata, aby jak najlepiej służyły interesom naszych pracowników i Firmy. Zawarliśmy je w dokumentach, które stanowią fundament naszego podejścia zarządczego do kwestii zatrudnienia: Strategii Grupy Kapitałowej PGNiG na lata 2014-2022 – części poświęconej inicjatywie operacyjnej nr 9: zbudowania organizacji opartej na efektywnym zarządzaniu zasobami ludzkimi, zorientowanej na cele i poszukiwanie zasobów, Kodeksie Etyki oraz Zakładowych Układach Zbiorowych Pracy i Regulaminach Pracy funkcjonujących w ramach poszczególnych spółek Grupy Kapitałowej. 

Naszym celem jest nieustanne podnoszenie standardów zatrudnienia i rozwoju pracowników. Robimy to starając się wprowadzać innowacyjne rozwiązania kadrowe oraz wysokie standardy w zakresie dobrych praktyk HR. Naszą politykę kadrową wspierają także działania employer brandingowe, budujące wizerunek PGNiG jako solidnego pracodawcy.

Staramy się także, by nasze dobre praktyki w zakresie zatrudnienia miały przełożenie na współpracujących z nami kontrahentów. W przygotowywanych zapytaniach ofertowych czy przetargach publicznych powyżej kwoty 1 750 000 złotych dla dostaw i usług dołączamy wymóg zatrudniania pracowników wykonawcy na umowy o pracę. Zachęcamy także, o ile to możliwe, do zatrudniania osób bezrobotnych czy niepełnosprawnych. Dodatkowo, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, zawsze weryfikujemy oferty z rażąco niskimi cenami, które mogą zaniżać realne koszty pracy.

A w przypadku umów podpisywanych z dostawcami na okres dłuższy niż 12 miesięcy, jesteśmy zobligowani prawnie do podpisywania klauzul waloryzacyjnych, które pozwalają na zmiany wysokości wynagrodzenia, gdy jest to związane np. ze zmianą stawek podatku czy wysokością płacy minimalnej w naszym kraju.

W PGNiG w pierwszej kolejności obowiązuje rekrutacja wewnętrzna. Pozwala to w pełni wykorzystać potencjał naszych pracowników, jest środkiem motywującym do bardziej efektywnej pracy i rozwijania własnych talentów. Jednak bardzo istotne jest też dla nas pozyskiwanie nowych pracowników, posiadających pożądane kompetencje. PGNiG bywa pierwszym miejscem pracy dla wielu młodych ludzi. Wobec osób przyjmowanych do pracy stosujemy zasady odpowiedzialnej rekrutacji i zatrudniania, stosujemy także dobre praktyki ułatwiające adaptację w nowym środowisku pracy.

Dla nowych pracowników organizujemy spotkania w ramach tzw. „Welcome Day”, w czasie których nowi pracownicy uczestniczą w prezentacjach przygotowanych i prowadzonych przez przedstawicieli różnych departamentów, które pozwalają poznać firmę bliżej i zawierają wiele cennych wskazówek, jak odnaleźć się w nowym miejscu pracy. W spółce PGNiG SA działa także „Poradnik dla nowego pracownika” dostępny w firmowym intranecie, stanowiący zbiór najważniejszych informacji nt. PGNiG jako nowego miejsca pracy.

Poniżej znajdują się szczegółowe informacje o osobach przyjętych do pracy w naszych spółkach w 2014 roku oraz o rotacji kadr w tym okresie.

Fluktuacja pracowników w 2014 roku w poszczególnych spółkach GK PGNiG:

Każdego roku przyjmujemy na praktyki laureatów konkursu Grasz o Staż, projektu Akademia Energii oraz naszego własnego programu edukacyjnego GeoTalent, uczestniczymy także w innych inicjatywach i konkursach stażowych, prowadzonych np. przez Ministerstwo Skarbu Państwa. Oferowane przez nas staże są atrakcyjnym sposobem na zdobycie doświadczenia zawodowego i nowych umiejętności, zapoznanie się ze specyfiką pracy w branży, a także dają szansę zatrudnienia i pozostania w Grupie PGNiG. Spółki należące do Grupy PGNiG umożliwiają odbycie praktyk zawodowych, studenckich czy absolwenckich studentom wyższych uczelni z całej Polski.

 

W niniejszym raporcie prezentujemy kilka z projektów PGNiG, adresowanych do naszych obecnych i przyszłych pracowników w ramach dobrych praktyk. Więcej informacji o wszystkich inicjatywach kierowanych do naszych pracowników w 2014 roku można znaleźć tutaj.

Zasięg inicjatyw socjalnych poszerzyliśmy, aby objąć nimi nie tylko pracowników, ale również ich rodziny. Oferowane przez nas wsparcie dotyczy głównie kwestii socjalno-bytowych oraz ochrony zdrowia, np.:

  • organizacji oraz dofinansowania wypoczynku krajowego i zagranicznego dla pracowników i dzieci pracowników;
  • pomocy finansowej i rzeczowej dla rodzin znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji materialnej i zdrowotnej;
  • zwrotnej pomocy finansowej na cele mieszkaniowe;
  • organizacji oraz dofinansowania różnych form aktywnego wypoczynku (sport, rekreacja i kultura);
  • dofinansowania niepublicznej opieki medycznej dla pracowników i ich rodzin.

 

 

Ze względu na szerokie spektrum działalności spółek zależnych, podmioty Grupy PGNiG mają dużą swobodę w ustalaniu zakresu i rodzaju szkoleń pracowniczych. Kluczową rolę w procesie rozwoju zasobów ludzkich odgrywa system zarządzania szkoleniami. Nasi pracownicy mają możliwość podwyższania swoich kwalifikacji zawodowych przez udział w szkoleniach, studiach podyplomowych, branżowych konferencjach, seminariach lub sympozjach, a także odbywając praktyki zawodowe. Dla rozpoznania aktualnych potrzeb szkoleniowych naszych zespołów prowadzimy wywiady indywidualne i grupowe z menedżerami, wywiady z pracownikami oraz rozprowadzamy ankiety. Tworzone przez nas plany szkoleniowe stanowią również odpowiedzi na potrzeby rozwoju kompetencji pracowników, niezbędnych do realizacji celów biznesowych danego podmiotu.

W zależności od zakresu obowiązków na zajmowanym stanowisku oraz indywidualnych potrzeb, pracownicy mogą brać udział w szkoleniach dotyczących wszelkich aspektów szeroko rozumianego nowoczesnego funkcjonowania przedsiębiorstwa, np.: dotyczących ryzyka, analizy otoczenia prawnego, zagadnień związanych z obsługą klienta. Ważnym elementem procesu kształcenia jest udział pracowników w szkoleniach dotyczących tzw. miękkich aspektów funkcjonowania w organizacji i zarządzania, takich jak np. komunikacja, współpraca w grupie, zarządzanie zespołem czy zarządzanie zadaniami.

Rozwój działalności poszukiwawczo-wydobywczej wymaga od pracowników PGNiG umiejętności prowadzenia rozmów i negocjacji oraz nawiązywania długofalowej współpracy z przedstawicielami władz i społeczności lokalnych. Szkolenia, które organizujemy, mają na celu przygotowanie pracowników do tej roli.

W  2011 roku wprowadziliśmy w PGNiG SA System Oceny Pracy, oparty na jasności i przejrzystości kryteriów, prostocie i powszechności systemu. Niebawem obejmie on wszystkich pracowników Grupy. W 2014 większość spółek Grupy prowadziła ocenę pracy swoich pracowników, nie wszystkie jednak robiły to w sposób ustandaryzowany, nie prowadząc przy tym właściwych statystyk.

Obecnie we wszystkich oddziałach PGNiG SA pracownicy podlegają ocenie dwa razy w roku, na podstawie jednakowych kryteriów i zasad. Elementem oceny, na który położony został szczególny nacisk, są indywidualne cele wyznaczane pracownikom, powiązane z celami strategicznymi organizacji. Podczas spotkania z pracownikiem omawiane są cele i oczekiwania wobec niego oraz obszary wymagające poprawy. Taka organizacja procesu umożliwia każdemu pracownikowi rozmowę o potrzebach i wyzwaniach jego stanowiska pracy, a także jest dla pracownika źródłem informacji zarówno na temat osiągnięć, jak i kwestii dotyczących własnego rozwoju.

Podejmujemy liczne kroki, by poziom satysfakcji pracowników stale rósł. Rozmaite kanały i narzędzia komunikacji wewnętrznej umożliwiają nam pozostawanie w ciągłym dialogu z pracownikami. Dokładamy wszelkich starań, aby zapewniać pracownikom możliwości rozwoju i kształcenia.

W spółce PGNiG SA co 2–3 lata przeprowadzamy badanie satysfakcji pracowników, a co roku w anonimowym badaniu online sprawdzamy jakość usług komunikacyjnych i informatycznych .

Nasze działania dotyczące zarządzania pracownikami przekładają się nie tylko na efekty wewnątrz organizacji, są także doceniane poza nią, m.in. w konkursach i rankingach branżowych. Tego typu inicjatywy dają nam możliwość monitorowania efektów naszych działań również na zewnątrz organizacji. W 2014 roku PGNiG SA zostało nagrodzone tytułem Solidnego Pracodawcy Roku. Niezależna kapituła konkursowa wyłoniła najlepszych pracodawców, cechujących się wzorcową polityką personalną. Głównymi kryteriami, które zostały poddane analizie, były: warunki pracy, terminowość wypłat, warunki socjalne, ścieżka kariery, dynamika zatrudnienia, działalność w zakresie CSR oraz zewnętrzne i wewnętrzne opinie o firmie (m.in. PIP, urzędy pracy, środowisko lokalne).

Dialog społeczny ma bogate tradycje w branży energetycznej, podobnie jest w GK PGNiG, w której funkcjonuje wiele organizacji związkowych. Spółki konsultują każdą istotną decyzję z organizacjami pracowniczymi. Stała współpraca z nimi jest dla nas niezmiernie istotna. Umożliwia ona informowanie pracowników i konsultowanie z nimi ważnych decyzji.