Proces definiowania treści tegorocznego raportu został skonstruowany w oparciu o 3 etapy rekomendowane przez standard GRI G4: identyfikację, priorytetyzację oraz walidację. Ponadto przygotowując poszczególne treści, staraliśmy się także sprostać czterem zasadom określanym przez standard:
istotności prezentowanych informacji,
włączenia w proces tworzenia raportu interesariuszy GK PGNiG,
pokazania szerszego kontekstu zrównoważonego rozwoju
oraz kompletności prezentowanych treści.
W pierwszym etapie procesu stworzyliśmy listę tematów, które są najmocniej powiązane z obszarami naszych oddziaływań ekonomicznych, społecznych i środowiskowych i jednocześnie są istotne dla naszych interesariuszy. Wybór kluczowych zagadnień do raportu odbywał się w następujących krokach:
analiza listy tematów najczęściej raportowanych przez firmy z branży paliw i gazu (m.in. „GRI: Kwestie dot. zrównoważonego rozwoju dla sektorów – co interesariusze chcą wiedzieć”),
analiza raportów prezentujących trendy i wyzwania w zakresie zrównoważonego rozwoju dla branży energetycznej,
analiza raportów i strategii agend rządowych i UE (m.in. „2050 wizja zrównoważonego rozwoju dla polskiego biznesu”, „Sustainable Development Strategy”, „Plan działania na rzecz zasobooszczędnej Europy”),
analiza zagadnień dotychczas prezentowanych w raportach społecznych GK PGNiG,
badanie ankietowe online wśród przedstawicieli najważniejszych grup interesariuszy, najwyższego kierownictwa Grupy Kapitałowej PGNiG oraz przedstawicieli pracowników.
W taki sposób wybraliśmy 31 tematów do zaraportowania. W następnym kroku zespół PGNiG, odpowiedzialny za nadzór nad procesem raportowania, dokonał wstępnej priorytetyzacji tematów. Pod uwagę wzięte zostały dwa kluczowe aspekty: znaczenie danego tematu dla funkcjonowania i oddziaływania GK PGNiG oraz znaczenie dla oceny i decyzji interesariuszy. Zastosowane kryteria pozwoliły na wyłonienie aspektów raportowania o różnym poziomie istotności dla GK PGNiG i dla otoczenia w podziale na trzy grupy: niska istotność, średnia istotność, wysoka istotność.
Aspekty, które znalazły się w grupie zagadnień najbardziej istotnych, ostatecznie zostały poddane walidacji, a więc zweryfikowane zostało oddziaływanie PGNiG do wewnątrz i na otoczenia. Pełną listę aspektów przyporządkowanych do grup istotności prezentuje matryca istotności. Następnie do każdego z nich przyporządkowane zostały aspekty wskazane w standardzie GRI – G4 oraz w odpowiadającym mu suplemencie sektorowym.
Ostateczna lista tematów do raportu została zatwierdzona przez Pełnomocnika ds. Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu w GK PGNiG.
W proces identyfikacji istotnych aspektów do raportu oraz opracowania jego treści zaangażowany był zespół kilkudziesięciu pracowników, reprezentujących kluczowe obszary oddziaływania Grupy Kapitałowej PGNiG, ze wszystkich spółek i jednostek organizacyjnych poddanych raportowaniu. W proces identyfikacji istotnych zagadnień zaangażowało się również kilkudziesięciu przedstawicieli kluczowych grup interesariuszy zewnętrznych GK PGNiG, którzy wzięli udział w przygotowanej ankiecie online. W ramach badania nasi interesariusze oceniali, które z zaproponowanych im tematów są z ich perspektywy istotne, zgłaszali także własne propozycje wątków, które ich zdaniem powinny zostać poruszone w raporcie społecznym. Przygotowując treść tegorocznego raportu podjęliśmy próbę odpowiedzi na większość z przedstawionych przez nich propozycji. Wśród nich znalazły się:
zgłaszane przez przedstawicieli pracowników: kwestie związane z etyką w pracy, polityką wynagrodzeń i dialogiem z pracownikami, strategią rozwoju firmy,
zgłaszane przez przedstawicieli lokalnych społeczności: kwoty przekazywane na działania z zakresu CSR, proekologiczna działalność edukacyjna prowadzona przez firmę na zewnątrz organizacji,
zgłaszane przez przedstawicieli partnerów biznesowych: kwestie związane ze składowaniem odpadów,
zgłaszane przez przedstawicieli uczelni wyższych: kwestie bezpieczeństwa energetycznego kraju, wielkość podatków płaconych do budżetu kraju, działalność edukacyjna dot. gazu z łupków.
Całość prac nad raportem przebiegała przy wsparciu zewnętrznej firmy doradczej GoodBrand & Company Polska.
Wszystkim zaangażowanym w przygotowanie i publikację raportu serdecznie dziękujemy za ich niezwykle cenny wkład w cały proces.