Strategia Grupy Kapitałowej PGNiG
Nadrzędnym celem PGNiG jest realizacja wzrostu wartości dla akcjonariuszy. Dążąc do osiągnięcia tego celu, Spółka przyjęła w połowie 2011 roku „Aktualizację Strategii Grupy Kapitałowej PGNiG do 2015 roku”. Strategia ta jest realizowana z uwzględnieniem uwarunkowań związanych z długofalowym rozwojem i liberalizacją rynku gazu w Polsce.
W grudniu 2012 roku Spółka przyjęła „Krótkoterminową strategię budowania wartości GK PGNiG na lata 2012–2014”. Strategia ma charakter operacyjny i stanowi zespół skoordynowanych działań ukierunkowanych na realizację nadrzędnego celu strategicznego Grupy PGNiG. Przyjęty w grudniu dokument wpisuje się w realizację „Aktualizacji Strategii Grupy Kapitałowej PGNiG do 2015 roku”.
PGNiG jest jednym z największych przedsiębiorstw w Polsce. Przychody firmy oraz jej zysk stawiają Spółkę w czołówce największych i najbardziej dochodowych podmiotów w Polsce. PGNiG jest również jednym z największych pracodawców w kraju.
Główne cele strategiczne składają się na wizję Grupy PGNiG, zgodnie z którą w perspektywie 2015 roku Grupa PGNiG będzie nowoczesną i sprawnie zarządzaną organizacją, obecną w prawie całym łańcuchu wartości w ramach sektora gazowego i skupiającą aktywa z sektorów paliwowego i elektroenergetycznego. Kluczowe dla osiągnięcia celów strategicznych PGNiG działania będą się koncentrować na:
- krajowej i międzynarodowej działalności poszukiwawczo-wydobywczej, zapewniającej dostęp do nowych złóż gazu ziemnego i ropy naftowej;
- dywersyfikacji źródeł przychodów GK PGNiG i wzmocnieniu oferty dla klientów;
- zarządzaniu portfelem gazu ziemnego Spółki w Polsce i za granicą.
Krótkoterminowa strategia budowania wartości GK PGNiG do 2014 roku ma charakter kompleksowy i stanowi zespół skoordynowanych działań ukierunkowanych na realizację 19 inicjatyw podzielonych na 3 obszary biznesowe.
Inicjatywy realizowane w ramach obszaru Upstream:
- Rozpoznanie i zagospodarowanie niekonwencjonalnych złóż węglowodorów w ramach posiadanych koncesji;
- Współpraca z partnerami zewnętrznymi w obszarze poszukiwań i wydobycia węglowodorów;
- Intensyfikacja krajowych poszukiwań węglowodorów ze złóż konwencjonalnych;
- Optymalizacja działalności upstream poza granicami Polski.
Inicjatywy realizowane w ramach obszaru Rynek:
- Poprawa efektywności obszaru sprzedaży i obsługi klientów;
- Wdrożenie zintegrowanej oferty produktowej;
- Wdrożenie nowej polityki marketingowej;
- Animacja/wsparcie programu liberalizacji rynku gazu;
- Rozwój segmentu energetyki;
- Zmiana zasad ustalania cen w kontraktach importowych;
- Zmiana struktury portfela pozyskania gazu z importu;
- Centralizacja funkcji handlu hurtowego w Grupie PGNiG.
Inicjatywy realizowane w ramach obszaru Model Biznesowy:
- Optymalizacja systemu zarządzania zasobami ludzkimi w PGNiG;
- Wdrożenie systemu zarządzania projektami/portfelem projektów;
- Utworzenie Centrum Usług Wspólnych;
- Restrukturyzacja obszarów działalności podstawowej Grupy PGNiG;
- Restrukturyzacja obszarów działalności dodatkowej Grupy PGNiG;
- Restrukturyzacja zatrudnienia;
- Optymalizacja segmentu magazynowania w Grupie PGNiG.
Wdrożenie Krótkoterminowej strategii budowania wartości Grupy PGNiG do 2014 roku pozwoliło na realizację ambitnego programu inwestycyjnego, przy jednoczesnym ograniczeniu poziomu zadłużenia i wygenerowanie nadwyżki finansowej, która może zostać przeznaczona na kolejne inwestycje.