Raport społeczny GK PGNiG 2014
Odpowiedzialna energia

Nasze podejście do zrównoważonego rozwoju

Siła każdego biznesu tkwi w jego zrównoważonym podejściu do zasobów, z których czerpie i jakości relacji, jakie buduje. W 2009 roku w szerokim dialogu z ponad 600 pracownikami PGNiG SA oraz GK PGNiG wypracowaliśmy Strategię Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu. Dokument ten pozwolił nam zdefiniować, co oznacza dla nas zrównoważony rozwój i stał się istotnym uzupełnieniem naszej strategii biznesowej. Kolejne lata konsekwentnego wdrażania strategii pokazują, że budowanie rynku energetycznego w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju oraz trwałe i przejrzyste relacje z naszymi interesariuszami, co zapisane mamy w naszej misji, otwiera też przestrzeń do tworzenia innowacyjnych rozwiązań.

Strategia Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu GK PGNiG stworzyła podstawy do realizacji tej misji i wzmacniania naszej działalności w sześciu kluczowych obszarach:

  • ochrona środowiska naturalnego,
  • dbałość o klienta, którą rozumiemy jako podnoszenie jakości obsługi bieżących i przyszłych klientów,
  • tworzenie bezpiecznego i przyjaznego miejsca pracy,
  • współpraca z partnerami społecznymi i biznesowymi oparta na zaufaniu i otwartości,
  • poszukiwanie nowych obszarów działalności biznesowej,
  • efektywna komunikacja i marketing.

Aby skutecznie realizować szczegółowe cele, które planujemy osiągnąć w poszczególnych obszarach, każdemu z nich przypisaliśmy mierniki, właściciela procesu, termin realizacji oraz przeprowadziliśmy analizę interesariuszy, których on dotyczy.

W oparciu o wyznaczone w strategii cele, jak też wieloletnie doświadczenie, nasze oddziały oraz poszczególne spółki realizują szereg odpowiedzialnych społecznie działań. Podzielić je można na cztery kategorie:

  1. rynek/klient,
  2. społeczeństwo/społeczności lokalne/partnerzy,
  3. środowisko,
  4. pracownicy.

Rok 2014 zapisał się w naszej historii jako rok obfitujący w przedsięwzięcia, które pozwoliły nam wzmocnić relacje z interesariuszami i wspólnie z innymi dużymi firmami promować filozofię oraz zasady zrównoważonego rozwoju. W ramach ponad pięćdziesięciu inicjatyw, które nasze oddziały i spółki zrealizowały w 2014 roku, na pierwszy plan wysuwają się różnorodne projekty edukacyjne, poruszające kwestie zdrowia, bezpieczeństwa i ochrony środowiska.

Wymienić tu można chociażby:

  • Akcję „Górnik w przedszkolu/szkole” (PGNiG Oddział w Zielonej Górze),
  • Dzień ze smokiem dla Stowarzyszenia na rzecz osób z upośledzeniem umysłowym (PGNiG Obrót Detaliczny Region Pomorski),
  • Warsztaty Exalo Drilling SA na XII. Bałtyckim Festiwalu Nauki w Gdyni (Exalo Drilling SA),
  • Festiwal Recyklingu (PGNiG Obrót Detaliczny Region Karpacki),
  • Dni Ziemi – Krakowska Wystawa Ekologiczna (PGNiG Obrót Detaliczny Region Karpacki).

Jedną z metod nawiązywania relacji z lokalną społecznością jest dla nas zaangażowanie w wydarzenia kulturalne. XVIII Letni Festiwal Opery Krakowskiej stanowił dla nas okazję do zorganizowania jedynego w swoim rodzaju pokazu „Skrzypka na dachu” w budynku krakowskiej gazowni. We wrześniu 2014 roku w partnerstwie z THINKTANK rozpoczęliśmy Rok Odpowiedzialności. W ramach licznych debat, warsztatów i publikacji dzieliliśmy się naszymi doświadczeniami w zakresie odpowiedzialnego biznesu.

To tylko kilka przykładów zaangażowania.

Przy tak kompleksowych celach i licznych działaniach w zakresie zrównoważonego biznesu niezbędny jest sprawny system zarządzania procesami CSR-owymi. Strategia Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu GK PGNiG została skonstruowana w sposób, który z góry określa strukturę zarządzania i pozwala łatwo odnaleźć się w systemie.

Za akceptację kierunku i nadzór nad integrowaniem działań CSR na poziomie Grupy Kapitałowej odpowiada Pełnomocnik ds. Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu.

Na poziomie oddziału lub spółki za realizację strategii odpowiadają Regionalni Koordynatorzy Zrównoważonego Rozwoju i Odpowiedzialnego Biznesu.

Szeroki zasięg działania PGNiG sprawia, że na co dzień wchodzimy w interakcje z licznymi i bardzo różnorodnymi grupami interesariuszy. Każda z nich ma swoje specyficzne potrzeby i oczekiwania. Z każdą z nich staramy się wypracować formułę dialogu i współpracy, która najlepiej odpowiada łączącym nas relacjom. Rozumiemy, że tylko w ten sposób jesteśmy w stanie podejmować decyzje biznesowe, które będą prowadziły do zrównoważonego rozwoju firmy i ekosystemu, w którym funkcjonujemy.

Aby skutecznie budować silne i pozytywne relacje z kluczowymi dla nas grupami, opracowaliśmy mapę naszych interesariuszy wzdłuż łańcucha wartości i zdefiniowaliśmy działania wewnątrz firmy oraz w jej otoczeniu.

Jesteśmy świadomi tego, że potrzeby i oczekiwania naszych interesariuszy zmieniają się z biegiem lat, podobnie jak zmienia się i rozwija nasza Grupa. Dlatego staramy się na bieżąco weryfikować listę naszych interesariuszy uwzględniając w trakcie procesu takie aspekty, jak siła i zasięg wzajemnego oddziaływania, aktywność i zainteresowanie interesariuszy naszą działalnością oraz ich nastawienie względem całej Grupy bądź poszczególnych spółek. Już na początku, budując Strategię w 2008 roku, podczas warsztatów przygotowaliśmy wspólnie mapę interesariuszy, którzy są najistotniejsi dla organizacji. I tak powtarzamy ten proces przy różnych działaniach o charakterze CSR.

W 2015 roku, podczas warsztatów związanych z powstawaniem raportu społecznego GK PGNiG za rok 2014, po raz kolejny przeanalizowaliśmy mapę naszych kluczowych interesariuszy, określając jednocześnie aktualne sposoby komunikacji z nimi. Zaktualizowana mapa pozwoliła nam także wytypować 200 przedstawicieli spośród wszystkich grup interesariuszy i zaprosić ich do udziału w ankiecie nt. ich oczekiwań względem raportu społecznego.

Temat gazu łupkowego w Polsce od początku pojawienia się w publicznym dyskursie budził nie tylko ogromne nadzieje, ale wywoływał także spore emocje wśród części społeczeństwa. Z jednej strony Polacy dostrzegli w posiadanych złożach szansę na energetyczną niezależność naszego kraju, z drugiej zaś strony, to temat, wokół którego narosło wiele mitów i niepokojów społecznych.

Wszystko to sprawiło, że już w połowie 2011 roku PGNiG uznało, że intensywne poszukiwania gazu z łupków, które prowadzi firma, potrzebują szczególnych działań komunikacyjnych. Dlatego też zdecydowaliśmy się na prowadzenie dialogu społecznego. Do realizacji tego zadania powołany został Zespół ds. dialogu i komunikacji wokół poszukiwań gazu z łupków, w którym ściśle i na bieżąco współpracują ze sobą eksperci geologii, wiertnictwa czy ochrony środowiska, prawnicy, specjaliści ds. komunikacji i PR.

Proces mapowania i budowania strategii dialogu wokół tematu gazu łupkowego zrealizowaliśmy w oparciu o standard zaangażowania interesariuszy AA1000SES, w ramach którego obowiązują trzy zasady:

  • włączania – interesariusze biorą udział w wypracowywaniu odpowiedzi na wyzwania, które powstają w wyniku interakcji z firmą,
  • istotności – oceniane jest znaczenie danej kwestii dla poszczególnych grup interesariuszy oraz dla samej firmy, 
  • odpowiadania – firma reaguje na kwestie podnoszone przez interesariuszy (dialog, decyzje, działania).

W ramach czterech kategorii: bezpieczeństwo, środowisko/atrakcyjność turystyczna, odszkodowania/dochody, udział społeczny/kwestie społeczne, zidentyfikowaliśmy kluczowe pytania, na które odpowiedzi poszukują nasi interesariusze. Cały czas staramy się wyjaśniać wszelkie wątpliwości, dotyczące m.in. wątków związanych z bezpieczeństwem wokół miejsc prowadzenia odwiertów, metod wydobycia gazów z łupków, ochrony środowiska, ochrony wód gruntowych, naszego zaangażowania na rzecz lokalnych społeczności, substancji używanych w procesach technologicznych, postępowania z odpadami, dalszych działań po ewentualnym stwierdzeniu obecności gazu w skałach łupkowych, itp. Wszystkie te kwestie są objaśniane przez GK PGNiG zgodnie ze standardem AA1000SES.

W 2014 roku kontynuowaliśmy działania z zakresu dialogu społecznego, wykorzystując przy tym sprawdzone oraz wprowadzając nowe narzędzia komunikacji. Przez cały okres prowadzonych działań dialogowych staramy się wspierać społeczność lokalną w zaspokajaniu potrzeb istotnych z punktu widzenia jej mieszkańców. Budujemy dobre sąsiedztwo, poprzez m.in. wspieranie szkół, budowę dróg, sponsoring istotnych wydarzeń w gminie. Więcej o wszystkich działaniach edukacyjno-komunikacyjnych w ramach dialogu społecznego dot. poszukiwania gazu z łupków znaleźć można w raporcie społecznym GK PGNiG 2013: http://www.pgnig.pl/reports/raportspoleczny2013/, a także na stronie: http://www.lupkipolskie.pl

Do najważniejszych działań w 2014 roku w zakresie dialogu społecznego należą:

  • spotkania z wójtem oraz z mieszkańcami jednej z gmin w woj. lubelskim, gdzie prowadziliśmy prace,
  • dyżury dla mieszkańców tej samej gminy,
  • spotkanie/warsztaty z przedstawicielami spółki Lotos w ramach dzielenia się dobrymi praktykami z obszaru komunikacji w projektach poszukiwawczo-wydobywczych,
  • spotkanie edukacyjne nt. poszukiwania gazu ze źródeł niekonwencjonalnych z seniorami z Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Wejherowie i leśnikami Nadleśnictwa Wejherowo.

Istotnym elementem wzmacniania kultury zrównoważonego i odpowiedzialnego biznesu jest dla nas zaangażowanie w działalność stowarzyszeń i organizacji branżowych. Wszystkie podmioty należące do GK PGNiG włączają się w dialog na temat budowania w Polsce nowoczesnej i odpowiedzialnej branży energetycznej. Samo PGNiG SA jest członkiem blisko 70 organizacji branżowych w kraju i zagranicą. Strategicznymi wśród nich są: EUROGAS, International Gas Union, Gas Infrastructure Europe oraz The European Union of the Natural Gas Industry.

Kompletna lista stowarzyszeń i organizacji branżowych, w których działalność angażuje się PGNiG znajduje się tutaj.

Chętnie angażujemy się także w różnego typu projekty, związane bezpośrednio z filozofią odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju. Jesteśmy częścią międzynarodowej inicjatywy Global Compact, w ramach której staramy się prowadzić swoją działalność, postępując według 10 zasad z zakresu praw człowieka, praw pracowniczych, ochrony środowiska i przeciwdziałania korupcji.

W Polsce od 6 lat jesteśmy członkiem Forum Odpowiedzialnego Biznesu, think-and-do-tanku, który zajmuje się upowszechnianiem idei odpowiedzialnego biznesu w naszym kraju. W ramach członkostwa w FOB wspieramy m.in. inicjatywę Ligi Odpowiedzialnego Biznesu – program kierowany do studentów, którego celem jest budowa nowej kadry menedżerów i przedsiębiorców, animatorów społecznych, liderów zmian oraz przede wszystkim odpowiedzialnych ludzi.

Od 19 listopada 2009 r. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA znajduje się w elitarnej grupie spółek notowanych w ramach RESPECT Index na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, giełdowym indeksie firm odpowiedzialnych społecznie.

PGNiG SA jest także Sygnatariuszem Karty Różnorodności – pisemnej deklaracji, podpisywanej przez organizacje, firmy i instytucje na całym świecie, które zobowiązują się do wprowadzenia zakazu dyskryminacji w miejscu pracy i podejmowania działań na rzecz tworzenia i promocji różnorodności, a także wyrażają gotowość do zaangażowania wszystkich osób zatrudnionych oraz partnerów biznesowych i społecznych w te działania.

Ostatnim, choć równie istotnym, co wyżej wymienione, filarem budowania społecznej odpowiedzialności GK PGNiG są przyjęte przez nas kodeksy i zasady funkcjonowania. Kluczowym dokumentem jest tu Kodeks Etyki PGNiG SA, których przestrzeganie jest z naszej perspektywy niezbędne do budowania silnego i zdrowego wewnętrznego ekosystemu.

Kodeks Etyki opisuje standardy w czterech kategoriach: odpowiedzialność, partnerstwo, wiarygodność i jakość. Są to jednocześnie wartości wskazane jako kluczowe przez samych pracowników PGNiG w badaniu satysfakcji. Osobą odpowiedzialną za realizację Kodeksu, do której pracownicy mogą się zgłosić w przypadku wątpliwości lub naruszeń, jest Pełnomocnik ds. etyki. Prowadzi on także blog etyczny, na którym regularnie podejmuje dyskusję na tematy związane nie tylko z wyzwaniami etycznymi. Od kilku lat działają również System Zarządzania Programem Etycznym i Komitet ds. Etyki. Składa się on z dyrektorów kluczowych obszarów, którzy są odpowiedzialni za wdrażanie standardów etycznych. Członkowie Komitetu spotykają się co najmniej dwukrotnie w ciągu roku. Także spółki Grupy PGNiG posiadają swoje kodeksy oraz pełnomocników ds. etyki.

Już w tym roku rozpoczęły się także szkolenia w zakresie polityki antymobbingowej i innych tematów etycznych dla zarządów i menedżerów oddziałów oraz spółek grupy.

Ze względu na charakter naszej działalności i misję, którą sobie wyznaczamy jako GK PGNiG, poza Kodeksem Etycznym, przyjęliśmy również „Kodeks odpowiedzialnego pozyskiwania gazu z łupków i ropy naftowej PGNiG”. Dokument ten wyznacza standardy postępowania dla podmiotów z grupy, które działają w obszarze poszukiwania i wydobywania węglowodorów. Poza samymi zasadami współpracy z lokalną społecznością na terenach gdzie działamy zgromadziliśmy w nim również przykłady dobrych praktyk w tym zakresie.