Strategia Grupy Kapitałowej PGNiG

Nadrzędnym celem PGNiG jest realizacja wzrostu wartości dla akcjonariuszy. Dążąc do osiągnięcia tego celu, Spółka przyjęła w połowie 2011 roku „Aktualizację Strategii Grupy Kapitałowej PGNiG do 2015 roku”. Strategia ta jest realizowana z uwzględnieniem uwarunkowań związanych z długofalowym rozwojem i liberalizacją rynku gazu w Polsce.
W grudniu 2012 roku Spółka przyjęła „Krótkoterminową strategię budowania wartości GK PGNiG na lata 2012–2014”. Strategia ma charakter operacyjny i stanowi zespół skoordynowanych działań ukierunkowanych na realizację nadrzędnego celu strategicznego Grupy PGNiG. Przyjęty w grudniu dokument wpisuje się w realizację „Aktualizacji Strategii Grupy Kapitałowej PGNiG do 2015 roku”.

PGNiG jest jednym z największych przedsiębiorstw w Polsce. Przychody firmy oraz jej zysk stawiają Spółkę w czołówce największych i najbardziej dochodowych podmiotów w Polsce. PGNiG jest również jednym z największych pracodawców w kraju.

Główne cele strategiczne składają się na wizję Grupy PGNiG, zgodnie z którą w perspektywie 2015 roku Grupa PGNiG będzie nowoczesną i sprawnie zarządzaną organizacją, obecną w prawie całym łańcuchu wartości w ramach sektora gazowego i skupiającą aktywa z sektorów paliwowego i elektroenergetycznego. Kluczowe dla osiągnięcia celów strategicznych PGNiG działania będą się koncentrować na:

Krótkoterminowa strategia budowania wartości GK PGNiG do 2014 roku ma charakter kompleksowy i stanowi zespół skoordynowanych działań ukierunkowanych na realizację 19 inicjatyw podzielonych na 3 obszary biznesowe.

Strategia PGNiG

 

Inicjatywy realizowane w ramach obszaru Upstream:

  1. Rozpoznanie i zagospodarowanie niekonwencjonalnych złóż węglowodorów w ramach posiadanych koncesji;
  2. Współpraca z partnerami zewnętrznymi w obszarze poszukiwań i wydobycia węglowodorów;
  3. Intensyfikacja krajowych poszukiwań węglowodorów ze złóż konwencjonalnych;
  4. Optymalizacja działalności upstream poza granicami Polski.

Inicjatywy realizowane w ramach obszaru Rynek:

  1. Poprawa efektywności obszaru sprzedaży i obsługi klientów;
  2. Wdrożenie zintegrowanej oferty produktowej;
  3. Wdrożenie nowej polityki marketingowej;
  4. Animacja/wsparcie programu liberalizacji rynku gazu;
  5. Rozwój segmentu energetyki;
  6. Zmiana zasad ustalania cen w kontraktach importowych;
  7. Zmiana struktury portfela pozyskania gazu z importu;
  8. Centralizacja funkcji handlu hurtowego w Grupie PGNiG.

Inicjatywy realizowane w ramach obszaru Model Biznesowy:

  1. Optymalizacja systemu zarządzania zasobami ludzkimi w PGNiG;
  2. Wdrożenie systemu zarządzania projektami/portfelem projektów;
  3. Utworzenie Centrum Usług Wspólnych;
  4. Restrukturyzacja obszarów działalności podstawowej Grupy PGNiG;
  5. Restrukturyzacja obszarów działalności dodatkowej Grupy PGNiG;
  6. Restrukturyzacja zatrudnienia;
  7. Optymalizacja segmentu magazynowania w Grupie PGNiG.

Wdrożenie Krótkoterminowej strategii budowania wartości Grupy PGNiG do 2014 roku pozwoliło na realizację ambitnego programu inwestycyjnego, przy jednoczesnym ograniczeniu poziomu zadłużenia i wygenerowanie nadwyżki finansowej, która może zostać przeznaczona na kolejne inwestycje.