• CZYSTOŚĆ I EKOLOGIA Gaz ziemny to najbardziej czyste i ekologiczne źródło energii spośród wszystkich paliw kopalnych...Czytaj więcej

  • PLAC WIERTNIPlac wiertni ma zwykle wielkość około 1 ha. Dla porównania rozmiar średniego centrum handlowego wynosi około 4,5 ha... Czytaj więcej

  • ZABEZPIECZENIE PODŁOŻA POD PLACEM WIERTNI Podłoże wiertni oraz basen przylegający umacnia oraz uszczelnia się płytami betonowymi, a w miejscach, w których to niezbędne, także folią zabezpieczającą.

  • HAŁAS W TRAKCIE PRAC WIERTNICZYCHPraca przy odwiertach nie powoduje uciążliwego hałasu. Natężenie dźwięku towarzyszącego odwiertom jest mniejsze od generowanego przez ruch uliczny.Czytaj więcej

  • BEZPIECZEŃSTWO W PROCESIE SZCZELINOWANIAOdwierty poszukiwawcze w skałach łupkowych w Polsce wykonywane są na głębokościach większych niż 2,5 km.Czytaj więcej

  • SKŁAD PŁYNU DO SZCZELINOWANIAPodstawowym składnikiem płynu do szczelinowania jest woda, która stanowi około 95% mieszanki. Czytaj więcej

  • BRAK ZNACZĄCEJ INGERENCJI W KRAJOBRAZW przypadku rozpoczęcia eksploatacji gazu, teren wokół wydzielonego i zabezpieczonego obszaru poddany jest rekultywacji. Czytaj więcej

Oświadczenie o stosowaniu przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA zasad ładu korporacyjnego – spis treści

2. Wskazanie postanowień zbioru zasad ładu korporacyjnego, o którym mowa w punkcie 1, od stosowania których Emitent odstąpił oraz wyjaśnienie przyczyn tego odstąpienia

W 2012 roku Emitent nie stosował trzech, wskazanych poniżej zasad Dobrych Praktyk:

  1. Dobre praktyki stosowane przez członków rad nadzorczych – zasada nr 6;
  2. Dobre praktyki stosowane przez członków rad nadzorczych – zasada nr 8;
  3. Dobre praktyki stosowane przez akcjonariuszy – zasada nr 10 (obowiązek stosowania nałożony na Emitenta przez Dobre Praktyki od 1 stycznia 2013 roku).

Poniżej Emitent przedstawia wyjaśnienie przyczyn odstąpienia od stosowania powyższych zasad.

2.1. Dobre praktyki stosowane przez członków rad nadzorczych – zasada nr 6

„Przynajmniej dwóch członków rady nadzorczej powinno spełniać kryteria niezależności od spółki i podmiotów pozostających w istotnym powiązaniu ze spółką. W zakresie kryteriów niezależności członków rady nadzorczej powinien być stosowany Załącznik II do Zalecenia Komisji Europejskiej z dnia 15 lutego 2005 roku dotyczącego roli dyrektorów niewykonawczych lub będących członkami rady nadzorczej spółek giełdowych i komisji rady (nadzorczej). Niezależnie od postanowień pkt b) wyżej wymienionego Załącznika osoba będąca pracownikiem spółki, podmiotu zależnego lub podmiotu stowarzyszonego nie może być uznana za spełniającą kryteria niezależności, o których mowa w tym Załączniku. Ponadto za powiązanie z akcjonariuszem wykluczające przymiot niezależności członka rady nadzorczej w rozumieniu niniejszej zasady rozumie się rzeczywiste i istotne powiązanie z akcjonariuszem mającym prawo do wykonywania 5% i więcej ogólnej liczby głosów na walnym zgromadzeniu.”

W skład Rady Nadzorczej Emitenta w relacjonowanym okresie wchodził tylko jeden członek niezależny – Mieczysław Puławski.
Zgodnie z §36 ust. 1 statutu Emitenta („Statut”), jeden z członków Rady Nadzorczej powoływany przez Walne Zgromadzenie powinien spełniać wszystkie następujące warunki:

  1. został wybrany w szczególnym trybie określonym w Statucie;
  2. nie może być podmiotem powiązanym z Emitentem lub podmiotem zależnym od Emitenta;
  3. nie może być podmiotem powiązanym z podmiotem dominującym wobec Emitenta lub innym podmiotem zależnym od podmiotu dominującego wobec Emitenta, lub
  4. nie może być osobą, która pozostaje w jakimkolwiek związku z Emitentem lub z którymkolwiek z podmiotów wymienionych w pkt 2 i 3, który mógłby istotnie wpłynąć na zdolność takiej osoby jako członka Rady Nadzorczej do podejmowania bezstronnych decyzji.

Ze względu na okoliczność, iż w Radzie Nadzorczej Spółki, zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji (tekst jednolity: Dz.U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397 z późn. zm.), zasiadają przedstawiciele pracowników, Emitent nie może zapewnić udziału większej liczby niezależnych członków Rady Nadzorczej. Zwiększenie liczby niezależnych członków w Radzie Nadzorczej w stosunku do obecnie przewidzianej w Statucie prowadziłoby bowiem do sytuacji, w której Skarb Państwa (jako większościowy akcjonariusz Emitenta) nie mógłby powoływać większości członków Rady Nadzorczej. To z kolei stanowiłoby naruszenie zasady proporcjonalnego wpływu akcjonariusza na działalność spółki w stosunku do posiadanego w spółce udziału kapitałowego.

2.2. Dobre praktyki stosowane przez członków rad nadzorczych – zasada nr 8

„W zakresie zadań i funkcjonowania komitetów działających w radzie nadzorczej powinien być stosowany Załącznik I do Zalecenia Komisji Europejskiej z dnia 15 lutego 2005 roku dotyczącego roli dyrektorów niewykonawczych (…).”

W ramach Rady Nadzorczej Emitenta działa Komitet Audytu jako stały komitet, służący pomocą Radzie Nadzorczej w zakresie jego zadań.

Szczegółowy opis zasad funkcjonowania Komitetu Audytu został przedstawiony w pkt 11.3 niniejszego Oświadczenia.

Zgodnie z Dobrymi Praktykami, w zakresie zadań i funkcjonowania komitetów działających w ramach Rady Nadzorczej Emitenta, Emitent powinien stosować zasady określone w Załączniku I do Zalecenia Komisji Europejskiej z dnia 15 lutego 2005 roku dotyczącym roli dyrektorów niewykonawczych lub będących członkami rady nadzorczej spółek giełdowych i komisji rady (nadzorczej). Wskazane zasady, w przypadku Komitetu Audytu nakierowane są przede wszystkim na zapewnienie właściwego wykonywania przez Komitet Audytu powierzonych mu funkcji. Emitent wdrożył wszelkie wymogi gwarantujące udział Komitetu Audytu w nadzorze nad działalnością Emitenta, nie wdrożył jednak wszystkich szczegółowych wymogów dotyczących funkcjonowania omawianego komitetu. Zasady niewdrożone przez Emitenta to:

  1. zasada wyrażona w pkt 4.3.2 ww. załącznika, zgodnie z którą kierownictwo powinno informować Komitet Audytu o metodach stosowanych przy rozliczaniu znaczących, nietypowych transakcji, kiedy istnieje kilka sposobów ich ujęcia księgowego;
  2. zasada wyrażona w pkt 4.3.8 ww. załącznika, zgodnie z którą Komitet Audytu powinien wykonywać przegląd procesu wypełniania przez Emitenta wymogów istniejących przepisów odnośnie do możliwości zgłaszania przez pracowników istotnych nieprawidłowości w działalności Emitenta, w formie skarg albo anonimowych doniesień, normalnie kierowanych do niezależnego dyrektora, oraz powinien zapewnić mechanizm proporcjonalnego i niezależnego badania takich spraw w celu podjęcia ewentualnych środków zaradczych.

Na obecnym etapie funkcjonowania Komitetu Audytu Emitent nie widzi potrzeby wprowadzania bardzo szczegółowych regulacji precyzujących funkcjonowanie tego komitetu. Emitent podejmie stosowne działania w przyszłości, jeżeli znajdą one swoje uzasadnienie w praktyce funkcjonowania Komitetu Audytu.

2.3. Dobre praktyki stosowane przez akcjonariuszy – zasada nr 10
(obowiązek stosowania nałożony na Emitenta przez Dobre Praktyki od 1 stycznia 2013 roku)

„Spółka powinna zapewnić akcjonariuszom możliwość udziału w walnym zgromadzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, polegającego na:
1) transmisji obrad walnego zgromadzenia w czasie rzeczywistym,
2) dwustronnej komunikacji w czasie rzeczywistym, w ramach której akcjonariusze mogą wypowiadać się w toku obrad walnego zgromadzenia przebywając w miejscu innym niż miejsce obrad.”

Spółka postanowiła odstąpić od stosowania tej zasady, ponieważ obecne brzmienie Statutu Spółki nie przewiduje udziału akcjonariuszy w walnym zgromadzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych, wprowadzenie w życie powyższej zasady ładu korporacyjnego wymaga zmiany Statutu Spółki w przedmiotowym zakresie. Po zmianie Statutu, Spółka będzie miała możliwość stosowania tej zasady w przyszłości.