Drukuj

05.03.2008 Stanowisko PGNiG SA w sprawie jakości sprzedawanego gazu

W nawiązaniu do pojawiających się w ostatnim czasie zarzutów i informacji sugerujących obniżenie jakości gazu ziemnego sprzedawanego przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA Oddział Handlowy, uprzejmie informujemy:

  • Dokonywane w trybie ciągłym pomiary jakości gazu na chromatografach procesowych oraz ekspertyzy wykonane przez akredytowane laboratoria potwierdzają wysoką jakość dostarczanego gazu, przewyższającą normy określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 2004 roku oraz taryfach zatwierdzonych przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Za całkowicie bezpodstawne uważamy zarzuty sugerujące, że niezależni operatorzy obniżają jakość gazu wysokometanowego poprzez dodawanie azotu.
  • W wyniku realizacji dyrektyw nakazujących rozdział działalności w zakresie transportu i handlu gazem, PGNiG nie eksploatuje sieci gazowych i urządzeń technologicznych służących przesyłowi i dystrybucji gazu;
  • Za transport oraz zachowanie jakości paliwa gazowego dostarczanego do naszych klientów, na mocy przepisów prawa oraz zawartych przez PGNiG umów, w całości odpowiadają niezależni operatorzy. W zależności od miejsca przyłączenia do sieci gazowniczej są to: Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-SystemS.A. oraz lokalni Operatorzy Systemu Dystrybucyjnego Sp.z o.o.

Nawiązując do zgłaszanego w ostatnim czasie przez naszych klientów zwiększonego zużycia gazu, dokonaliśmy wnikliwej analizy, z której wynika, że główną przyczyną tej sytuacji są warunki meteorologiczne. Z monitorowanych na bieżąco przez PGNiG danych dotyczących temperatury powietrza, w tym ogólnodostępnych danych prezentowanych przez niezależne instytucje meteorologiczne (np. Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, www.imgw.pl/wl/internet/zz/pogoda/tempsred.html), jednoznacznie wynika, że w okresie ostatnich miesięcy - wbrew powszechnym odczuciom - notowane są temperatury istotnie niższe niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Z przykrością stwierdzamy, że w niektórych przypadkach wystąpiły również błędy w odczytach stanu gazomierzy dokonywanych przez niezależnych Operatorów Systemów Dystrybucyjnych. W każdym takim przypadku wnikliwie rozpatrujemy zgłaszane reklamacje i uwzględniamy indywidualną sytuację naszych klientów.

Joanna Wasicka-Zakrzewska

Rzecznik prasowy PGNiG SA

e-mail: joanna.zakrzewska@pgnig.pl

Powrót