Drukuj

23.05.2001 Rating zdolności kredytowej PGNiG S.A.

Rating Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A. (PGNiG S.A.) - przedsiębiorstwa Skarbu Państwa, przeprowadzony przez firmę Standard & Poor's wskazuje na strategiczne znaczenie jakie spółka ma dla Polski (FO: BBB/Positive/).

Profil firmy uwzględnia możliwość dużego wzrostu zużycia gazu w kraju, ale jego mankamentem jest rosnąca zależność przedsiębiorstwa od importu gazu. Rating zakłada, że niekorzystna sytuacja finansowa PGNiG S.A. poprawi się po wprowadzeniu w sierpniu 2001r. skorygowanej i bardziej sprzyjającej struktury taryf. Jednakże, jej rzeczywisty wpływ na sytuację finansową przedsiębiorstwa będzie mógł być określony dopiero po rozpoczęciu funkcjonowania w nowych warunkach. W opinii Standard & Poor's, PGNiG S.A. jest regulowanym monopolem, działającym na wszystkich szczeblach łańcucha gazowego obejmującego: poszukiwanie i wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego, pozyskiwanie gazu z importu, przesył, magazynowanie, dystrybucję oraz sprzedaż gazu ziemnego klientom. Ponad 60% zapotrzebowania na gaz w Polsce PGNiG S.A. pokrywa poprzez import, przede wszystkim z Rosji. Pozostała cześć zapotrzebowania pokrywana jest gazem ze złóż krajowych, wydobywanym przez Oddział Górnictwa Naftowego PGNiG S.A. W ratingu zakłada się, iż aby pokryć prognozowany wzrost popytu na gaz, PGNiG S.A. będzie w stanie zwiększyć i zdywersyfikować zagraniczne kontrakty na dostawy gazu. Dodatkowo, w celu powiększenia możliwości operacyjnych swojej rozległej sieci gazociągowej, PGNiG S.A. musi wprowadzić obszerny program nakładów kapitałowych. Proponowana przez Rząd RP częściowa prywatyzacja PGNiG S.A., wynikająca z obecnych prac restrukturyzacyjnych, znajduje się na początkowym etapie. Oczekuje się jednak, iż nie wpłynie to na jakość kredytu udzielanego skonsolidowanej grupie. Jako skutek funkcjonowania bardziej sprzyjających zasad regulacyjnych, oczekuje się znacznego wzrostu funduszy uzyskiwanych z działalności (FFO) - wynoszących 440 mln PLN (88 mln GBP) w roku budżetowym 2000 - w okresie najbliższych pięciu lat. Zakładając utrzymanie stałego poziomu całkowitego zadłużenia PGNiG S.A., każda nowa emisja stanowić będzie ważną część środków dla refinansowania obecnego zadłużenia bankowego i zobowiązań handlowych. Ponadto, biorąc pod uwagę powyższe założenie przewiduje się wzrost możliwości pokrycia odsetek funduszami pochodzącymi z działalności (FFO), z poziomu poniżej 2,0 - raza (x) w roku budżetowym 2000, do średnio ponad 3,5 (x) w prognozowanym okresie do roku 2005. Według Standard & Poor's całkowity kapitał dłużny pozostanie średnio na poziomie ok. 45 proc. przez okres pięciu lat.

Perspektywy
Wyznaczenie ratingu na poziomie pozytywnych perspektyw odzwierciedla fakt, iż PGNiG S.A. jest w stanie wzmocnić swój rating w średnim okresie, gdy tylko potwierdzi się przewidywany sprzyjający charakter skorygowanej struktury taryf. Wzrost poziomu ratingu zależeć będzie od osiągnięcia znacznej poprawy finansowej działalności, jak również od pomyślnego wprowadzenia programu rozwoju oraz redukcji kosztów.

Powrót