Drukuj

08.11.2005 Możliwości dostaw gazu ziemnego drogą morską

W dniu 7 listopada 2005 r. w Warszawie odbyło się spotkanie przedstawicieli Zarządów PGNiG i francuskiej firmy gazowniczej Gaz de France (GdF). Celem spotkania było ustalenie działań w zakresie dalszej współpracy dotyczącej dostaw do Polski skroplonego gazu ziemnego (LNG ) i budowy terminala LNG na polskim wybrzeżu.

Decyzje o ewentualnym zaangażowaniu się PGNiG w realizację projektu LNG zostały podjęte przez Zarząd PGNiG na początku 2005r. Wykonane zostało wstępne studium wykonalności projektu transportu gazu drogą morską do Polski. W wyniku przeprowadzenia prac analitycznych została podjęta decyzja o dalszym zaangażowaniu w przygotowania do inwestycji związanej z budową terminalu skroplonego gazu LNG w Polsce.
W związku z tym, 6 października 2005 r. ogłoszone zostało postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego (sektorowego) na wykonanie „Studium Wykonalności i Założeń Techniczno – Ekonomicznych importu LNG do Polski” w trybie negocjacji z ogłoszeniem.
W drodze postępowania zostanie wybrana firma lub grupa firm, które będą mogły wykonać pełną analizę i prace przygotowawcze do inwestycji budowy terminala i uruchomienia dostaw gazu skroplonego do Polski.
Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu upłynął 7 listopada 2005 r. W wyznaczonym terminie wpłynęło 8 wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.
W związku z dynamicznie rozwijającym się handlem gazem skroplonym na całym świecie, staje się on coraz bardziej stabilnym i pożądanym surowcem do poprawy bezpieczeństwa i pewności dostaw gazu. Najlepszym na to dowodem jest zwiększająca się flota statków dostarczających LNG na świecie. W roku 2000 było ich 127, w roku 2010 będzie ich 380.

Dodatkowych informacji udziela:
Małgorzata Przybylska
Rzecznik Prasowy PGNiG SA
tel. (022) 691-79-55
1LNG (Liquefied Natural Gas)
- skroplony gaz ziemny, którego objętość jest 600-krotnie zmniejszona w procesie schłodzenia w ciśnieniu atmosferycznym do temp. -162º C.
- transportowany za pomocą metanowców – statków o pojemności około 80 - 150 tys. m3 czyli około 90 mln m3 gazu ziemnego.
- LNG jest bezwonny, bezbarwny, nie ma właściwości korozyjnych ani toksycznych, a gaz otrzymany w wyniku regazyfikacji jest najwyższej jakości.
- powszechnie rozwijająca się technologia
Prezentacja PowerPoint
Powrót